Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer enheder og Fs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer enheder og Fs

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer enheder og Fs
    Posted: 26 Feb 2014 at 17:19
Hej
Jeg har nu i længere tid forsøgt at finde en forståelse på Fs (og dens betydning) når vi taler om subwoofere.

På dette her forum mener jeg at have læst at der er meget vanskeligt at få en subwoofer til at spille dybere end enhedens Fs, men gælder det også når enheden sidder i et lukket kabinet? - eller hvis man anvender sig af passive enheder sammen med den aktive.

Helt konkret eksempel er den store 12 tommer enhed fra Wavecor. Den har en Fs på 27,5 Hz (inden den bliver spillet til.
Jeg har set den anvendt i Tyskland sammen med 2 passive af samme version i en sub på 100 liter der har F3 på 16 Hz.

Kan nogen forklare mig - uden at blive alt for tekniske - hvordan det hænger sammen?
Er det med de 16 Hz bare noget opreklameret reklame tricks?
Er det impedansen der går helt amok ved enhedens Fs - og hvad vil det betyde for forstærkeren der anvendes?

Med venlig hilsen

Edited by Svenskeren - 26 Feb 2014 at 17:20
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 17:35
Har du gjort op med dig selv, hvorfor du overhovedet vil kunne spille så dybt? Pulssvar og nedre grænsefrekvens hænger sammen - lavere frekvens, længere pulssvar. Din stue/dit rum kan slet ikke gengive så lave frekvenser ordenligt/korrekt. Du kan (med al sandsynlighed) slet ikke høre de 16 Hz, men du kan nok mærke det. Meget meget lidt musik og meget få film indeholder information ved så lave frekvenser - vi taler det helt store orgel, vulkanudbrud/jordskælv og visse eksplosioner. Det er selvfølgelig helt på sin plads at bygge en sådan subwoofer alene, hvis man vil se Apollo 13 Wink
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 17:38
Selvfølgelig kan man lave en højttaler, der kan spille dybere end enhedens/systemets resonansfrekvens - det kræver bare meget membranbevægelse, så der skal en langslags gumpetung enhed til. For mig er det ikke det værd - men smag og behag.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 17:55
Ved hvilken frekvens begynder det alment fungerende øre at registrere lave toner?
 
Venligst Michael
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2014 at 19:41
Hej Ulrik
Jeg hører hvad du siger.
Mine tanker går måske også mere på at "forstå" dette Fs. Hvis jeg nu ville ønske at bygge en sub der går rigtig dybt, vil det da være en fordel at gå efter lavt Fs?
Og det skal også i denne sammenhæng siges at denne sub skal spille 95% film og "kun" 5% musik - og jeg elsker at kunne mærke bassen. Jeg vil gerne have denne fornemmelse at bassen sætter rummet under tryk, så oplevelsen bliver fysisk på kroppen.

Bapu:
Normal siger man 20 Hz som en tommelfinger regel, men jeg har læst at nyfødte børn kan høre noget længere ned.
Sådan nogle som os med nogle årtier på sidebenene skal nok ikke forvente at kunne høre dybere end 24-25 stykker - og for resten heller ikke længere op end ca 16-17.000 Hz.

Mange hilsner

Edited by Svenskeren - 26 Feb 2014 at 19:44
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 09:04
@Bapu;

Prøv at google "loudness curve" og vis billeder. 

Almindeligvis siger man jo, at audioområdet går fra 20 Hz - 20 kHz. For de fleste gælder det ikke. Små/mindre børn kan fint høre op til 22-25 kHz. Den aldersbetingede hørenedsættelse ved højefrekvenser (som rammer os alle uanset, hvad vi ellers måtte have af høreskader) start så småt omkring 20 års alderen. Jeg kan endnu høre op til 18-18.5 kHz.

I den lave ende viser laboratorieforsøg, at børn og nogle voksne faktisk kan høre ned til 12 Hz (men øret er meget lidt følsom dernede). Infralyd kan mærkes fysisk i området 4-16 Hz. Nogle er mere følsomme over for infralyd end andre. 


Edited by USXX - 27 Feb 2014 at 09:05
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 09:24
@Svenskeren

Ja, du skal alt andet lige have en lav resonansfrekvens (Fs) på enheden, hvis du vil kunne spille rigtig dybt. Under resonansfrekvensen aftager lydtrykket og membranbevægelsen stiger tilsvarende. 

Hvis du samtidig gerne vil have fysisk bas, skal du bruge en stor enhed - ikke mindre end 12".

Resonansfrekvensen bestemmes af den bevægelige masse samt af eftergivenheden i ophænget. Man kan altså opnå lav resonansfrekvens på to måder - enten ved at have en høj bevægelig masse eller/og ved af have et blødt ophæng.

Har man et blødt ophæng, har man også et højt Vas (ækvivalentvolumen), som kræver et større kabinet - til gengæld har man så også en højere følsomhed. Til en decideret film-subwoofer skal ophænget ikke være alt for blødt, for så går det for hurtigt i begrænsning. Her bruger man ofte lidt stivere/hårdere ophæng og har samtidig en højere bevægelig masse. Det giver en noget lavere følsomhed (så der kræves mere effekt fra forstærkeren), men det lavere Vas gør også, at man kan få dyb bas (da Fs er lav) fra et relativt lille kabinet. Det kræver en større magnet på enheden, da man skal bruge noget mere BL for at trække Qts ned på et passende niveau igen (Qts stiger nemlig proportionalt med kvadratroden på den bevægelige masse). Vil du have rigtig dyb bas fra så lille et kabinet som muligt, skal du bruge passive enheder (slaver) - 2 stk. hver med samme areal som den aktive enhed. De placeres typisk over for hinanden i hver side af kabinettet, hvorved kabinetvibrationer udlignes (det er væsentligt, da den bevægelige masse på de passive enheder kan være ret høj, så det rykker noget). De passive enheder kan have en meget lav egenresonansfrekvens på måske 10 Hz. Dette må ikke forveksles med systemets resonansfrekvens, som ligger noget højere (svarende til portfrekvensen for et basreflekssystem).


Edited by USXX - 27 Feb 2014 at 09:27
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 15:45
Hej Ulrik
Tak for uddybelsen.
Skal jeg forstå det sådan at hvis jeg ønsker at bygge en "bio-sub", så skal jeg gå efter en enhed som er mindst 12 tommer og med et lavt Vas?

Vil du sige at SB´s 12SW vil være mere til en "hifi-sub"?

Tak for hjælpen.
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2014 at 16:14
@Svenskeren

Den burde være fin til formålet. Den er optimeret til brug med to passive enheder. Til en SB34SWNRX-S75-6 og to passive SB34NRX-00 skal du bruge et effektivt akustisk volumen på 65-70 liter (og det skal være HELT tæt). Som udgangspunkt skal der én ekstra vægtskive (DW50) på hver passiv enhed.



Edited by USXX - 27 Feb 2014 at 16:15
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 07:46
@ Ulrik

Lyder meget godt.
På dette forum var Kappen faktisk så venlig at lave en udregning til mig engang på netop den sammensætning. Han udregnede at 1 aktiv og 2 passive i 75 liter vil give F3 på 22,5 Hz uden ekstra vægt på de passive.
Jeg har forstået at jo mere vægt du sætter på de passive des lavede tuner du systemet - men mere vægt giver dårligere impulsvillighed.

Den sammensætning du nævner ovenfor vil den være optimal at placere i et hjørne? Mine tanker går nemlig i den retning, samt at jeg vil bygge en kunstig væg hvor subben skal stilles ind i. Det betyder at jeg vil bygge subben med alle 3 enheder siddende på sammen side i et kabinet der bare bliver ca. 22 cm dybt (a la Procella).
Jeg vil forsøge at gøre kabinettet så tungt som muligt for at subben ikke skal bevæge sig.

Edited by Svenskeren - 28 Feb 2014 at 07:51
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz