Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer enheder og Fs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer enheder og Fs

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer enheder og Fs
    Posted: 03 Mar 2014 at 10:45
...men det er ved fs (i fri luft), at membranhastigheden er størst - det er måske det, du opfatter som ukontrolleret!?

Edited by USXX - 03 Mar 2014 at 10:45
Back to Top
Rocka View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Maj 2013
Online Status: Offline
Posts: 27
  Quote Rocka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2014 at 11:40
Jeg "citerer" nok lidt fra andre med hensyn til det ukontrollerede, mine egne små eksperimenter med enheder i fri luft har ikke givet indtryk af fuldstændigt ukontrollerede bevægelser lige omkring eller ved fs. Det kom først da jeg kørte enheden langt under fs. Men tak for forklaringen, Ulrik. :) 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2014 at 17:33
@Svenskeren

Jeg har lige ladet mig fortælle af en kunde, at de passive enheder (i hvert fald 10") tilsyneladende har én vægtskive pre-monteret. Hvis det er tilfældet (tjek gerne ved levering og meld evt. tilbage), skal der højst monteres én ekstra skive. Det er noget, jeg lige skal have fulgt op på...


Edited by USXX - 04 Mar 2014 at 17:34
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2014 at 09:14
Jeg kan bekræfte, at de passive enheder (både SB29NRX-00 og SB34NRX-00), vi har på lager, af en eller anden årsag kommer med én DW50 monteret. Det er egentlig ikke meningen, og man skal lige være opmærksom på, at parametrene i databladene gælder uden nogen disk monteret. Efterforskning pågår - i mellemtiden vær da lige opmærksom på (hvis I køber nogen af disse), om der skulle være en disk monteret (den er monteret med en M8 bolt, så den kan bare pilles af). 
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2014 at 09:37
Cool tak for info

Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2014 at 08:15
Så er efterforskningen afsluttet. Det viser sig, at vores passive SB29NRX-00 og SB34NRX-00 siden begyndelsen har været produceret og leveret med ét styk DW50 monteret! De data, der har været vist på hjemmesiden indtil nu, gælder imidlertid uden nogen DW50 monteret, og det har været udgangspunktet for mine anbefalinger. Skaden er nu ikke så stor, for jeg anbefaler i reglen, at man monterer én DW50 på en SB34NRX-00 og en eller to DW50 på SB29NRX-00, og mine kabinetberegninger er baseret på dette. Eneste forskel er, at man ikke skal købe og montere ekstra vægtskiver. Databladene bliver opdateret inden weekenden, hvis alt kører efter planen. Nu sidder der måske nogle og undrer sig over, hvorfor Mms uden DW50 monteret er lavere end anbefalet - kunne man ikke lige så godt have lavet den faste vægtklods 50 g tungere? Jo, det kunne man godt, men der kan være nogle (kunder), der foretrækker en anelse lavere bevægelig masse på de passive - og det er nu engang nemmere at lægge til end at trække fra. Med den løsning, man har valgt, vil enkelte have betalt for en ekstra vægtskive, som de bare skal pille af, men de fleste bliver sparet besværet med at købe og montere ekstra vægtskiver.

Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2014 at 20:39
Hvad sker der rent teknisk/målemæssigt, når man sætter en kondensator i serie med basenheden - svarende til en 6db/okt deling ved enhedens F (lidt misvisende beskrivelse, da enhedens impedans er en "bjergtop" her!)  - I praksis: 800uF i serie med basenheden (8 ohm).
I min opstilling - 80l lukket og 2 basenheder - 10" og 8" og kun seriekondensator på 10".

Med kondensator opleves en fast, kontrolleret og dybere basgengivelse. Når kondensatoren fjernes ændres til en noget mere anonym, halvslap (i sammenligning) gengivelse. Skal prøves !

???

Vh.
Holm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2014 at 21:58
@Holm

Det er et velkendt trick, som typisk anvendes i forbindelse med lukkede kabinetter. En stor seriekondensator eller sågar et 2. ordens højpas-filter med meget lav delefrekvens kan, når det er nøje afstemt med enhed og kabinet, give en lavere nedre grænsefrekvens end ellers (og samtidig subsonisk beskyttelse). Det skyldes netop impedanspuklen ved systemets resonansfrekvens - man opnår et hæv på overføringsfunktionen (som man let kan simulere), hvorved der lægges til lige under naturlig afrulning. Når det er afstemt ordenligt, kan det virke ret godt.  
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz