Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer enheder og Fs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer enheder og Fs

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer enheder og Fs
    Posted: 28 Feb 2014 at 08:38
To passive 12" enheder har tilsammen en bevægelig masse på lige over 1,2 Kg.
Hvis du placere dem i samme side af kabinettet, får du en højtaler der vil opføre sig som sådan en her:
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 08:46
Originally posted by Svenskeren

@ Ulrik

Lyder meget godt.
På dette forum var Kappen faktisk så venlig at lave en udregning til mig engang på netop den sammensætning. Han udregnede at 1 aktiv og 2 passive i 75 liter vil give F3 på 22,5 Hz uden ekstra vægt på de passive.
Jeg har forstået at jo mere vægt du sætter på de passive des lavede tuner du systemet - men mere vægt giver dårligere impulsvillighed.

Den sammensætning du nævner ovenfor vil den være optimal at placere i et hjørne? Mine tanker går nemlig i den retning, samt at jeg vil bygge en kunstig væg hvor subben skal stilles ind i. Det betyder at jeg vil bygge subben med alle 3 enheder siddende på sammen side i et kabinet der bare bliver ca. 22 cm dybt (a la Procella).
Jeg vil forsøge at gøre kabinettet så tungt som muligt for at subben ikke skal bevæge sig.

Pulssvaret bliver aldrig super godt med passive enheder (men det kan være hæderligt) - dvs. det bliver ikke så godt, som det kan blive med basrefleks - men det går dybt. Du må prøve dig frem. De passive er lavet til brug med denne enhed, og deres vægt er i udgangspunktet lagt lidt til den lave side, da det er nemme at lægge til end at trække fra. Du kan ikke entydigt konkludere, som du gør m.h.t. pulssvar og masse på de passive - det hele skal jo passe sammen. Min anbefaling giver faktisk et lidt pænere pulssvar end Kappens (det sidste oversving er mindre) - og der kommer stadig ikke overshot på frekvensgangen. Anyway, det er ret små forskelle, der er tale om. Personligt ville jeg endda holde mig nede på de 65 liter (med én vægtskive pr. slave - man kan endda prøve med to). Jeg ville ikke bygge kassen, som du har tænkt dig, men det er da en fin løsning, hvis det skal gå op med indretningen.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 08:50
Originally posted by ham_den_lange

To passive 12" enheder har tilsammen en bevægelig masse på lige over 1,2 Kg.
Hvis du placere dem i samme side af kabinettet, får du en højtaler der vil opføre sig som sådan en her:
 

Nemlig!!!
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 09:57
Originally posted by USXX


Originally posted by ham_den_lange


To passive 12" enheder har tilsammen en bevægelig masse på lige over 1,2 Kg.
Hvis du placere dem i samme side af kabinettet, får du en højtaler der vil opføre sig som sådan en her:
 


Nemlig!!!


Kan jeg ik lige låne den der... Jeg har et terrasse projekt igang, men vil helst ikke have mere sand på mine højtalere og naboerne gider ikke høre ACDC mere.....   
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2014 at 12:00
Hej alle sammen!
Jeg ved godt at det ikke er "optimalt" at bygge subben med det design, som jeg har i tankerne, men jeg er ikke bleg for at indrømme at der er indretning med i spillet. Og nej - det er ikke min hustru der har sat foden ned
Jeg må prøve at få det bedste ud af det. Jeg kommer under alle omstændigheder ikke til at spille meget højt og tanken er faktisk at bygge 2 - så kan de deles om opgaven.

Jeg har set nogle DIY i USA, hvor de tager 3 lag MDF, men i det midterste lag laver de hulrum der bliver fyldt med sand. Sand vejer ca. dobbelt så meget som MDF, så det kan øge vægten lidt.
Samtidig har jeg leget med idéen om at ligge nogle 20-25 mm massive granitplader inde i kabinettet - igen for at øge vægten.

Men men - først skal vi have et nyt tag over hovedet ellers blive de fine nye subber bare våde i regnvejr!   

Edited by Svenskeren - 01 Mar 2014 at 10:23
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mar 2014 at 11:05
@ Ulrik
Jeg sidder nu og tegner på nogle idéer til disse subs og jeg kan faktisk få vanskeligt ved at få plads til versionen med 12 tommer.

Hvordan vil du sammensætte en sub med dine 10 tommer (1 aktiv og 2 passive) - igen med tanke på at den skal mest anvendes til bio-lyd.
Vil det i det hele taget være et alternativ til versionen med 12 tommer?

På forhånd tak

Edited by Svenskeren - 02 Mar 2014 at 11:06
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2014 at 09:50
Hvis 12" er for meget, kan jeg foreslå dig to løsninger.

1) Vores almindelige SB29NRX75-6 i 50 liter (effektivt akustisk volumen) basrefleks tunet til 24-25 Hz. Du får nok brug for en længere slotted port. Den kommer til at gå rigtig dybt - men jeg vil foreslå, at du bygger to.

2) SB29SWNRX-S75-6 i 22 liter (effektivt akustisk volumen) med to passive SB29NRX-00. Der skal 1 eller 2 ekstra vægtskiver på hver slave. 

Du må klare dig herfra - held og lykke med projektet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2014 at 10:07
Til alle der gerne vil bygge/beregne subwoofers (og andet); der findes meget info og flere gode online-beregnere på nettet:



Edited by USXX - 03 Mar 2014 at 10:07
Back to Top
Rocka View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Maj 2013
Online Status: Offline
Posts: 27
  Quote Rocka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2014 at 10:23
Jeg vil godt lige smide et spørgsmål ind i diskussionen her, da den styrede lidt væk fra det med fs. Fs er jo i fri luft - har det reelt noget at sige i et lukket kabinet? Vil enheden stadig lave ukontrollerede udsving ved enhedens fs, eller får man ikke en ny samlet resonansfrekvens der er bestemt ud fra enhedens parametre og kassens størrelse?  Så vidt jeg kan forstå, så bruger man jo slet ikke betegnelsen fs mere når enheden sidder i kassen, men hedder nu fc (og fb for et ported kabinet). 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mar 2014 at 10:43
@Rocka

Enheden laver ikke ukontrollerede udsving ved fs (i fri luft), når den er elektrisk styret. Udsvinget stiger blot mod en fast højere værdi under fs (gående mod DC). Udsvinget vil kun være højere i området omkring fs, hvis Qts er over 0.7.

Når enheden sættes i et lukket kabinet, opstår der en ny resonansfrekvens - systemets resonansfrekvens. Man kalder ganske rigtigt denne resonansfrekvens for fc, og man kalder tilsvarende systemets Q-værdi for Qtc.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz