Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Power før Xmax er nÃ¥et?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Power før Xmax er nået?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Power før Xmax er nÃ¥et?
    Posted: 25 Feb 2014 at 15:22
Har for sjov luret lidt på denne enhed:
http://www.scan-speak-store.dk/da/bas/104-26w4534g00.html

Synes at huske tidligere læsning på nettet ang. en discovery 26W enhed (husker ikke hvilken) at den i trådens givne projekt ville nå sin Xmax på kun 12watt ifølge beregninger.

Hvad er formlen eller en god beregner for at kunne gennemskue dette?

Kan se Speakerbuilder Pro 2.0 har en kurve til excursion, men er i tvivl om hvad den indikerer. Viser den pågældende kurve enhedes excursion ved 1watt eller?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 15:39
Det er der ikke nogen simpel formel til at beregne - medmindre du betragter enheden ved DC og antager at parametrene er lineære (og det er de ikke!).

Derudover afhænger det jo i den grad af, hvilket kabinet du kommer den i. Udsvinget er meget frekvensafhængigt. Kabinettypen spiller ogsÃ¥ ind. Et lukket kabinet giver mindre udsving ved DC (og subsoniske frekvenser), men det er ikke ret interessant. Med et basreflekskabinet fÃ¥r du mindre udsving i det anvendelige og hørbare basomrÃ¥de (hvor porten arbejder) - en meget væsentlig grund til at vælge basrefleks til 2-vejs systemer, da det giver mindre modulation af mellemtonen, som skal gengives af den samme enhed. 


Edited by USXX - 25 Feb 2014 at 15:40
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 15:43
I Speakerbuilder Pro 2.0 beregnes det frekvensafhængige membranudsving lineært for den input power, du har valgt (husk at trykke Calc. Box, hvis du ændrer denne værdi og vil opdatere kurven).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 15:50
Hvis du antager et lineært ophæng, kan du beregne udsvinget i fri luft (og basrefleks) ved DC med nedenstående udtryk:

x = U*(Cms*BL)/Re

x er udsvinget i millimeter [mm], hvis Cms indsættes i den herunder angivne enhed.
U er spændingen [V]
Cms er eftergivenheden [mm/N]
BL er kraftfaktoren [Tm] = [N/A]
Re er DC-modstanden [ohm]


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 15:59
Det bør også lige bemærkes, at input power omregnes til spænding under antagelse af resistiv belastning - man ser altid på udsving som funktion af frekvensen med spændingen som parameter. Hvad effekt, en given spænding svarer til, afhænger jo helt af impedanskurven (modulus og fase) for højttaleren.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 18:42
Som sædvanlig tak for svarene Ulrik.

Havde umiddelbart påtænkt et sæt per side i serie med en QTC på 0,707-0,8, og ifølge speakerbuilder pro ser det ud til at jeg kan skyde lidt mere kraft efter enheden, når QTC'en øges. Selvfølgelig kan man ikke stole på det da enhedens data nok ændres når den bliver spillet til og det afhænger vel også meget af kabinettets udformning m.m.

Nu får 2 af nævnte enheder i serie en fornuftig følsomhed og kan sikkert spille rigeligt med det niveau jeg har lyst til. Vil vel egentlig bare sikre mig at min forstærker der på papiret lover 120w@8ohm og 200w@4ohm ikke spiller enhederne i smadder når der skrues lidt op, men det tvivler jeg nu på at den gør? Og så synes jeg det var spændende, for når nu man finder en enhed der virker interessant, så fremgår det ikke umiddelbart at man kan løbe ind i meget lav strømformåen hvis enheden sættes i det forkerte kabinet.

Nu har enheden desuden også et ret lav Qts og såvidt jeg kan læse mig til, er denne enhed nok bedre passende i et basrefleks? Nogle mener dog også at en Qts under 0.4 sagtens kan bruges i lukkede konstruktioner.

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2014 at 20:15
selvfølgelig. Husk at du kan beregne lukkede kabinetter i hovedet:

Qbox/Qt = fbox/fs = (Vas/Vb+1)^0.5

Så ved f.eks. Vb = Vas/3 skal du bare gange fs og Qt med 2 for at få den lukkede afstemning.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2014 at 12:43
Jeg kan ikke finde nogen projekter på nettet overhovedet der benytter denne enhed. Men når jeg kigger på dens data synes jeg at den ser god ud til prisen. Bl.a. også en høj Qms som, såvidt jeg har forstået, er noget af det der gør at bassen også kan mærkes.

Har i evt et bud på hvorfor folk generelt lader til at holde sig væk fra denne enhed? Eller ser jeg blot spøgelser?
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2014 at 12:58
8 ohms modellen bliver brugt her:

HH ScanFast
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mar 2014 at 14:56
Hej Fasen

Tak for tippet.

Fik du nogensinde fat i en PDF scan af projektet fra Hobby Hifi bladet? :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz