Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille 2 vejs slavekonstruktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille 2 vejs slavekonstruktion

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille 2 vejs slavekonstruktion
    Posted: 02 Jun 2015 at 18:59
Originally posted by Frost

De er blevet rigtig pæne 👍
Ved hvilken frekvens er der gatet? Jeg synes ikke jeg kan genkende balladen mellem 400-800hz? Men enig, overgangen mellem diskant og bas ser rigtig ud. Og faktisk ret pæn frekvensgang i sweetspot, hvordan er det målt?
Og endnu vigtigere, har du spillet musik på dem? De lyder jo nok lidt anderledes end end OB 😁
Med venlig hilsen

Ikke helt sikker på jeg forstår det første :) Har brugt 1/6 smoothing. IR vinduet er 500 ms. Så målingen er inklusive refleksioner og alt muligt der står på værelset. 

Højttalerne stod på standerne hvor mine OB også er placeret (temmelig useriøst)- Ca 60 cm i højden. Mikrofon er Behringer ECM8000. Frekvensgang svarer stort set til en kalibreret umik-1. Den var placeret ca 3,5 meter fra højttalerne, ca i normal lytteposition.

Ved godt nok heller ikke lige hvad der sker for 400-800 hz området. Det må næsten være mit rum - Jeg mener at jeg korrigeret for noget lignende med mine OB...

Fronten har dimensionerne ca 13,4*28,9
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 20:52
Hej igen.. Fedt du har fået dem bygget og lyttet lidt på :)
Mht mit spørgsmål angående gating, så har du faktisk svaret i form af dit IR vindue er 0,5sek. De målinger/simuleringer jeg har postet tidligere, har været en gatet måling, hvor "vinduet" kun lige er åbent i så kort tid at der ikke er nogle refleksioner som når at ramme mikrofonen, derfor har jeg heller ikke brugt smoothing.
jeg kunne forestille mig at de langsomt åbner sig en smule mere, i takt med at peerless enheden bliver spillet til :) 
Tak fordi du ville dele dine erfaringer med højtaleren indtil videre Thumbs Up 



Edited by Frost - 03 Jun 2015 at 11:13
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2015 at 16:07
Originally posted by Frost

Hej igen.. Fedt du har fået dem bygget og lyttet lidt på :)
Mht mit spørgsmål angående gating, så har du faktisk svaret i form af dit IR vindue er 0,5sek. De målinger/simuleringer jeg har postet tidligere, har været en gatet måling, hvor "vinduet" kun lige er åbent i så kort tid at der ikke er nogle refleksioner som når at ramme mikrofonen, derfor har jeg heller ikke brugt smoothing.
jeg kunne forestille mig at de langsomt åbner sig en smule mere, i takt med at peerless enheden bliver spillet til :) 
Tak fordi du ville dele dine erfaringer med højtaleren indtil videre Thumbs Up 


Så lidt Smile Jeg siger også mange tak for, at du har delt delefilter og byggedetaljer, mega fedt Clap

Det andet sæt jeg har bygget, er nu blevet placeret i en anden stue, den er ca 20 kvm. Her gør de det faktisk rigtig godt - Og den stue er knap så dæmpet som min. Tidligere skrev jeg: 

Originally posted by Roky

 
Umiddelbart synes jeg at der til tider måske mangler lidt "kød og krop", (mellembas?). En mulig forklaring er at jeg har tweaket mine egne højttalere til et ret "mørkt" lydbillede [...]

Dette synes jeg slet ikke i samme grad gør sig gældende i det nye rum. Her er der fin fylde og "naturlig" varme i mellemtonen. De virker dog stadigvæk en kende tilbagetrukne i det. Om det er fordi at enhederne er helt nye?,  eller at højttalerne er ret så ineffektive... 

Jeg har testet dem mod et par Jamo Concert 8 (JC8). Det er jo rigtig gode og dyre! enheder der er anvendt i dem. De små højttalere kan (naturligvis ) ikke følge med i bassen, men de gør det faktisk rigtig godt i diskant/mellemtone ift JC8. JEG synes at JC8 er for skingre og pågående i dette område. Ja faktisk gør de små det måske en kende bedre, eks med et stykke musik der har en lidt pågående kvindevokal (H. Hancock: When love comes to town feat Johnny Lang og Joss Stone). 

Er imponeretThumbs Up




Edited by Roky - 05 Jun 2015 at 16:16
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2015 at 22:00
Hej Morten. 
Fik du smidt dæmpemateriale i? Er de blevet færdige? 


Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jun 2015 at 22:37
Hej Frost.
Ja jeg fik dæmpemateriale i og har hørt på dem siden søndag. Har hørt på dem i vores normal stue. Omkring 40 kvm.
Med den normale forstærker.
Vi må begge indrømme at vi er meget imponerede. De spiller super godt og forbløffende ubesværet selvom man spiller lidt højt.
Jeg synes ikke de er lyse i tonen, vores normale højtaler er med keramiske enheder.
Er egentligt mest imponeret over hvor sammenhængende og uanstrengte de spiller, fylder rummet.
Så jeg er super begejstret.

Mvh morten og annette
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2015 at 10:08
Hej Morten. 
Tak for svar Thumbs Up 
Dejligt at i kan lide lyden af dem. Jeg forestiller mig at de bliver en smule bedre efter lidt flere timers spilletid. Peerless bassen har godt af lidt motion :D









Edited by Frost - 10 Jun 2015 at 10:09
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2015 at 10:46
Det er version 1 filter du bruger?
I så fald vil jeg sige at de kan blive BEDRE, mere åbne og detaljeret mellemtone...... Det er MIN oplevelse


Edited by balbrech - 10 Jun 2015 at 10:48
Albert :-)
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jun 2015 at 15:53
Hej. Det er filter version 3 jeg har anvendt. morten
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2016 at 12:04
Så fik jeg også lavet sæt :-)

Med dimensionerne: (HxBxD) 26cm x 12,5cm x 18cm.
Omkostninger: omkring 2K.

Har ikke fået lyttet så meget endnu - de får lige lov til at komme i form inden, der bliver dømt. 
De bliver spændt på noget tungere grej, når jeg får tid, men det lover skam ikke helt skidt, synes jeg.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2016 at 13:01
Pics...?
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz