Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille 2 vejs slavekonstruktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille 2 vejs slavekonstruktion

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille 2 vejs slavekonstruktion
    Posted: 02 Jun 2015 at 12:28
Jeg har ikke proppet noget dæmpemateriale i mine (endnu) - Hvor meget har i proppet i?

Frost: Vil du stadigvæk anbefale at smide vægtskiver på slavebasserne? (5 gram på hver?)
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 12:40
Der er ikke plads til meget dæmpemateriale i kabinettet, men et godt tykt lag i toppen, et i bunden og gerne et lag på hver sideflade.. Hvis der bruges mdm3 eller lign, så må det gerne fylde ca 40-50% af kabinettet. 
Mht vægtklodserne på slaverne, så må det må være op til den enkelte om det er nødvendigt. Det vil spille med en smule mere fylde i den dybe bas med dem på.  Jeg spiller med vægtklodserne pålimet, og er godt tilfreds :) Det er ikke meget at basafstemningen bliver rykket med de 5g ekstra. slavernes standardmasse er 32g pr slave, og giver en afstemning på ca 48-49hz. 
med venlig hilsen
Rune

 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 12:56
Når i nu kommer så langt at i skal til at lytte lidt på højtaleren, så prøv endelig at tilslutte den til jeres normale stuegrej. Det er en lille ineffektiv højtaler, som gerne vil have rigeligt med effekt for at yde sit bedste. 
Med venlig hilsen 




Edited by Frost - 02 Jun 2015 at 13:34
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 13:29
Tak for svar. Så må jeg ned og erhverve mig en hæftepistol til at montere mdm3. Der kommer billeder og lytteindtryk senere :)
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 13:33
Cool... Det er selvfølgelig bedst at montere mdm3 så det hænger fast (brug evt. spraylim), men ærligt så har jeg bare lavet mine stykker en smule for store og så mast dem ind i spænd Embarrassed

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 13:41
Ahh okay, jamen så går jeg også efter den løsning i første omgang :) - Ellers må jeg skrue det fast. Købte en kasse med 300 skruer, som heldigvis også passede til hullerne i enhederne.... 
Kan også lave og oploade en måling, hvis det har interesse :) ?


Edited by Roky - 02 Jun 2015 at 13:42
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 14:02
En enkelt måling fortæller ikke sandheden om hvordan højtaleren lyder i stuen, og frekvenslineariteten er ikke vægtet som den vigtigste faktor i min udvkling af den, Men da dit kabinet har andre dimensioner end tiltænkt, så vil jeg da meget gerne se dine målinger. Og gerne ca 20-30 grader offaxis :D 
Baffelbredde og højde har jo indflydelse på kantdiffraktioner og baffelstep. 
Mvh





Edited by Frost - 02 Jun 2015 at 14:07
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 18:01
Hermed måling:



Jeg ved ikke hvorfor DB skalaen er så høj, for jeg har ikke målet ved så det niveauStar Det har drillet lidt de sidste par dage.....Det tyder på at jeg har samlet filteret rigtigt (tænker overgangen 1-2 Khz). De måler ca 4.1-4.2 Ohm på terminalerne.

Delefilter. Det kan kun lige akkurat være i kassen, mao det skal lirkes ind.. Jeg har brugt tråd på 1,2 mm og cross-cab. Ville egentligt gerne have noget mere afstand mellem de to store spoler. Ifølge Troels Gravesens forsøg, kan det dog godt gå...:


Højttalerne. Manglede noget lys, men det giver da en idé om, hvordan de ser ud: 
 

De har kostet lidt mere end hvad jeg oprindeligt regnede med, ca. 2700 kr for et sæt. Det er så med fragt, diverse materialer såsom lim og lak.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 18:11
De er blevet rigtig pæne 👍
Ved hvilken frekvens er der gatet? Jeg synes ikke jeg kan genkende balladen mellem 400-800hz? Men enig, overgangen mellem diskant og bas ser rigtig ud. Og faktisk ret pæn frekvensgang i sweetspot, hvordan er det målt?
Og endnu vigtigere, har du spillet musik på dem? De lyder jo nok lidt anderledes end end OB 😁
Med venlig hilsen
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2015 at 18:38
Og hvordan lyder de så?

I stedet for at skrive en lang smøre, så vil jeg overvejende erklære mig enig i hvad de andre har skrevet om den. Det er vildt hvor meget lyd der kommer ud af de små kasser!

Det er klart at der er grænser for hvor højt den kan spille. Eksempelvis trentemøller, så synes jeg hurtigt de taber pusten - Men det gør nu langt de fleste højttalere...Det skal dog ikke forstås sådan, at de ikke kan spille det, og andet elektronisk musik, det gør de faktisk ret godt. Jeg lytter en del til den genre for tiden, og det er faktisk ikke helt kedeligt på de her højttalere. Perspektivet er rigtig godt! Selvom den allerdybeste bas er fraværende, spiller de imponerende dybt, særligt størrelsen taget i betragtning. Jeg kan godt komme i tvivl om jeg har tændt for subben ;) 

PT har jeg dem spændt for en behringer A500 på effektsiden. 

Nu er de her højttalere fuldstændig modsat af hvad jeg er vant til, så de lyder også noget anderledes. Umiddelbart synes jeg at der til tider måske mangler lidt "kød og krop", (mellembas?). En mulig forklaring er at jeg har tweaket mine egne højttalere til et ret "mørkt" lydbillede - Min eneste reference er hovedtelefoner. Det kan sagtens være at mine indtryk ændrer sig, så det skal tages med et gran salt. 

En MEGET velspillende højttaler på minimalt aftryk Thumbs Up 


Edited by Roky - 02 Jun 2015 at 19:00
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz