Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille 2 vejs slavekonstruktion
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille 2 vejs slavekonstruktion

 Post Reply Post Reply Page  <12345 10>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille 2 vejs slavekonstruktion
    Posted: 05 Apr 2015 at 00:57
Hej Morten.
Hvis du overvejer at bygge disse, så lad mig prøve at simulere filter påny, da jeg har et par ideer til forbedringer. Så giv lyd hvis du vælger at bygge, så ser jeg på det
Back to Top
balbrech View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Jul 2009
Location: Brande
Online Status: Offline
Posts: 395
  Quote balbrech Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2015 at 10:20
Tro mig hvis Frost lavet nyt filter, så er den nyeste version bedre...... har jeg oplevet en DEL gange....... Selvfælgelig afhænger det altid af smag, men meget typisk..........

Jeg er mest imponeret af at man faktisk KAN spille noget fornuftig mellemtone med en enhed der er skabt som en subwoofer.........
Albert :-)
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Apr 2015 at 17:33
Hej Frost.

Ja jeg er klar til at begynde bygning - har købt enheder og skåret træ ud. Så jeg var egentlig bare i tvivl om hvilken version af delefilter jeg skulle vælge at lave.

Hvis du har flere ideer vil jeg selvfølgelig gerne prøve dem. Så hvis du poster en ny version tager jeg den med og prøver den også.

Hvis du kan afskrive en af versionerne så er det selvfølgelig lidt nemmere og billigere i stumper.

mvh morten
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 00:13
Jeg har nu kigget lidt på et nyt filter, og mener at jeg er kommet frem til noget der burde virke bedre end de forgående. her er lige en foreløbig teaser :

freq ca 5 grader off: (dykket mellem 3 - 5 Khz skyldes kantdiffraktioner)


freq 30g off:

freq 70g off:

fase: 

Filteret er med en pæn blød overførselsfunktion for begge enheder, og der bliver delt lavt. 
Den lave deling kan godt forsvares da en lille 4" sds ikke kan håndtere oceaner af effekt, samt diskanten allerede fra start er dæmpet 10db. 
frekvensgangen 70 grader off viser at der er styr på spredningen i overlappet mellem enheder.
Jeg vil gerne samle et testfilter for at kontrolmåle inden jeg smider diagram op. 
Håber du har tålmodighed til at vente. Jeg vil mene at det er ventetiden værd Tongue

Med venlig hilsen
Rune
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2015 at 22:54
Hej Rune.
Det lyder spændende og jeg vil gerne vente, de har jo også ligget på hylden et stykke tid allerede.
Så jeg venter i spænding på hvad du finder på.

Morten
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2015 at 11:21
Hej Igen.
Så har jeg fået samlet og lyttet lidt, og jeg er meget tilfreds med optimeringen, så vil KLART anbefale dette filter :




Og for at vise delefrekvensen : (Dette er udslukningen ved 30graders off axis. )

Umiddelbart vil man tænke at det er en for lav delefrekvens, men det lyder bedre end at lade bas/mellemtonen håndtere den nedre diskant :) 


For at holde komponentstørrelserne nede, så vil jeg anbefale at bruge billige 100v elektrolytkondensatorer til basdelen. hvis du kun kan få en 16µf elektronlyt, så bare brug den. 
Til 8,2µF i diskantdelen, vil jeg anbefale noget ala crosscaps, eller tilsvarende. 
Spolerne i basdelen må gerne være luftspoler med minimum 1,2mm tråd. 
Spolen på 0,12mH i diskantfilteret, må gerne være 0,7mm tråd. Her er det ikke vigtigt.

Jeg vil igen anbefale at lave den "høje" udgave, da det er til denne filteret er tilpasset. 

Giv endelig lidt feedback hvis du får bygget dem Thumbs Up


Med venlig hilsen 
Rune Frost





 


Edited by Frost - 12 Apr 2015 at 11:34
Back to Top
MadsBuchardt View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 06 Nov 2012
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 87
  Quote MadsBuchardt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 07:53
Jeg var lige forbi Rune igår og høre denne lille højttaler. Jeg forventer efterhånden meget fra Rune, men hold nu k*ft den spiller godt! Har sjældent være så imponeret før... Der er en meget imponerende bas ja, men det var ikke det der fik mit smil frem her. Den spiller med et enormt stereo perspektiv, samt et nærvær jeg næsten ikke kunne tro. Det var altså lige godt satans! 

Fandme godt gået Rune! Den skal du have med til næste julefrokost ;) 
www.rabu-acoustics.dk
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 13:27
Hej Rune.
Mange tak for den store hjælp. Jeg går så efter version 3.0.
mvh morten

Jeg skal nok melde tilbage når jeg har fået dem bygget.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Online
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Apr 2015 at 21:33
mange tak for den gode omtale Mads... Jeg er også godt tilfreds med hvordan den er endt med at spille. :)


Det lyder godt Morten. Du kan evt holde mig lidt opdateret med en pb engang i mellem.. også hvis du har spørgsmål eller lign.. 
Det skal siges at som højtaleren er trimmet nu, så spiller den nok bedst i lidt veldæmpede rum. Hvis du har en mere lystklingende stue, så er det måske nødvendigt med en smule større serie modstand. Men giv lyd, så ser vi på det :)

mvh



Edited by Frost - 15 Apr 2015 at 21:42
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2015 at 09:02
Jeg hørte også denne fine lille højttaler igår aftes hos Rune. Og jeg må sige jeg er imponeret, den er virkelig god. Der er ikke noget at sætte en finger på, og øvre mellemtone og diskant er highend klasser efter min mening. Rigtig godt gået!
Perspektivet er fantastisk flot, og man overraskes over den fyldighed der spilles med i bunden. Bevare alt har en grænse, men man overrskes også over hvor højt man kan spille uden at det bliver pågående at lytte på.
Rune, det er fedt du er kommet tilbage til denne konstruktion flere gange og perfektioneret den, nu tror jeg dog den må betragtes som færdig, jeg kan ikke forestille mig, at man kan vride mere ud af de enheder. 
Jeg vil i altfald sige, hvis man gerne vil prøve og bygge en højttaler og aldrig har prøvet det før, så ville det her være et godt sted at prøve det af.
Tja, garvede selvbyggere kunne også sagtens bygge sættet og blive overrasket over performance.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz