Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SEAS CD22RN4X?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SEAS CD22RN4X?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SEAS CD22RN4X?
    Posted: 01 Feb 2014 at 16:19
Jeg har kigget efter en 8" enhed der ville passe godt til mit sommerprojekt, og denne er én af de der umiddelbart falder i min smag. Qms'en kunne godt være en anelse højere men det går an til den lave pris. 

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=134

Synes dog ikke den virker populær overhovedet hos selvbyggere, og har svært ved at gennemskue hvorfor andre fravælger denne enhed. Tænkte jeg ville høre jer ad hvad det er jeg overser ved den? Er det pga dens cone-breakup ved 400hz den bliver fravalgt eller måske noget andet?

Har gået efter 8-10" enheder med lav QTS til under 600kr, der er tænkt til en 3-vejs med dobbelte bas-enheder.

Kender i evt. flere bud jeg bør kigge nærmere på?

Edited by rskriver - 01 Feb 2014 at 16:20
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2014 at 00:47
Jeg kender den ikke, men Troels Gravesen har da anvendt den...

Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2014 at 10:24
Hej Roky.

Det er ikke samme enhed omend modelnummeret ligner til forveksling :)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2014 at 12:47
oki :)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2014 at 13:54
Har følgende enheder tiltænkt 3-vejs projektet:

Diskant:

Mellemtone:
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/5-sb15mfc30-4/

2x Bas:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=134

Tænker diskanten en anelse lavere følsomhed end bassernes, for en lidt tiltet frekvenskurve.

Hvad tænker i? ville disse enheder mon passe sammen?



Edited by rskriver - 02 Feb 2014 at 13:55
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2014 at 18:48
Jeg er sikker på du kan få et meget velspillende sæt højttalere med de enheder. Det er også enheder til en meget fornuftig pris.  

Personlig, ville jeg foretrække en mellemtone enhed som er specielt lavet til opgaven, gerne en som kan bruges langt op i frekvens, i stedet for en midwoofer. men mange andre bruger gerne midwoofere som mellemtone. Den eneste midwoofer jeg lige nu overvejer som mellemtone er SB´s Satori 6", men den er jo noget dyre.

Seas basserne har en 4-lags svingspole med masser af induktion/spolevirkning, min erfaring er at den type enheder egner sig bedst til subwoofere. 
Men det er svært at råde, for vi har nok alle forskellige lyd idealer. 

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2014 at 19:58
Jeg bruger selv den diskant du linker til - Og den er jeg rigtig tilfreds med - Deler ved ca 2,8 KHz LR2.

Ligeledes bruger jeg SB17MFC4 - Som jeg også er rigtigt godt tilfreds med. 

Der findes også scanspeak i samme prisklasse - Valget faldt på SB accoustics efter meget læsning- Og jeg har ikke fortrudt et sekund.

Jeg deler aktivt. 


Edited by Roky - 02 Feb 2014 at 20:06
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Feb 2014 at 21:00
Tak for svar Hylle og Roky.

Hylle: Ja den seas enhed er vist rigtig nok beregnet til sub. Også derfor jeg har valgt at gå efter en midwoofer (dog en lille 5"), da jeg på den måde måske kunne dele den lavere end en decideret mellemtone og derved nå basserne. Men der er måske lagt i ovnen til en fejltagelse i dette øjemed?


Roky: Deler du også SB17'eren ved 2,8 Khz 2. ordens? eller benyttes den i et andet projekt? :)

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Feb 2014 at 00:01
Jep sb17 bliver også delt ved 2,8 KHz 2. Ordens. Sidder i 16 liter med akustisk ventil og skåret nedad ved 80 hz 2 ordens. Det har jeg gjort for at skære den dybeste bas af - på trods af at kabinettetvolumet selv hjælper til med det- det synes jeg lyder bedst selvom det sikkert ikke er den teoretisk bedste måde at gøre det på. og jeg har rigeligt spl :)
Jeg har ikke forsøgt med basrefleks selvom enheden vidst er optimeret til dette.


Dertil har jeg en 26W scanspeak bas som spiller op til 220 hz.

Til sommer regner jeg med at bruge sb17 i et åben baffel projekt- måske samme diskant(sb26)

Personligt gad jeg godt vide hvor stor lydforskellen er mellem sb17mfc og så satorien. Valget for mig var klart pga pris og de meget flotte data. En sb17 koster kun ca 300 kr. 

Det skal lige nævnes at jeg ikke er en ørn ud i delefilter endnu :-)




Edited by Roky - 03 Feb 2014 at 00:05
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2014 at 11:29
Så du har en ~50cm bred baffel Roky? :) Tænker på om du har matchet delefrekvensen mellem bas og mellemtone omkring baffelsteppet?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz