Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: TG Ellam-FLEX klon
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


TG Ellam-FLEX klon

 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TG Ellam-FLEX klon
    Posted: 06 Feb 2014 at 15:25
Muligvis også TG's pæne udførelses af kabinet, der lokkede mig i den retning...

Iøvrigt på

er en lang gennemgang af stepped baffel og delay mellem enheder
til interesserede og kyndige...

Følgende url, prøvede jeg at få ind ovenfor... ???
http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm

Edited by Svend - 06 Feb 2014 at 15:26
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2014 at 20:28
Så blev der sat strøm til den første mini.... Første lyt gav en umiddel forbavselse over hvad den kan præstere i bunden... Nu er jeg vænnet til nogle heftige spark fra de andre højtalere, men den lille har ikke noget at skamme sig over...... Approve
 
      
 
 
Close-up på skadereden.....
 
Nu kan det kun få langsomt at få samlet den anden....   Tongue  Er voldsom spændt på hvor de lyder i en ordentlig opstilling.......
 
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2014 at 23:32
Originally posted by Svend

Muligvis også TG's pæne udførelses af kabinet, der lokkede mig i den retning...

Iøvrigt på

er en lang gennemgang af stepped baffel og delay mellem enheder
til interesserede og kyndige...

Følgende url, prøvede jeg at få ind ovenfor... ???
http://customanalogue.com/elsinore/elsinore_17.htm

Tak for det spændende link. I den grad anvendelig og pædagogisk læsning Smile
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2014 at 21:15
Anden box samlet og delefiltret kastet sammen....
Og i selskab med et par Erdinger Weissbeer (det er jo fredag fyraften og viven endnu ikke kommet hjem) skruet godt op for Alison Kraus and Union Station..... Wink 

Det er godt nok imponerende hvad de små æsker kan levere i den dybe ende, men 15W8531 arbejder også øjensynlig godt for sagen. R3004'erne har tillige en meget "fin", blød diskant, der slår de andre jeg har..
Tilgengæld er perspektivet og skarpheden i lydbilledet ikke hvad jeg forventede. Men det kan være resultatet af et lidt hurtigt sammenkastet opstilling eller måske unøjagtigheder i komponenterne.
I weekend skal jeg lige have målt på æskerne og gået det hele igennem, så kan det være der bliver rettet op på det...
Men umiddelbart synes jeg lydmæssigt er de overordentlig imponerende......
 
 
    
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2014 at 13:23
Sjusk af værste skuffe.... Hele 2 stks kvajede lodninger mindre og nu står perspektivet ganske flot og skarpt.
Det er nogle ret kompetente kasser og filtre TG har konstrueret hér... Thumbs Up..
Der er lidt overpustet brystkasse på dybe herrestemmer, men det har de andre højtalere også, så det kunne være noget med rummet de står i....
 
 
  
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2014 at 22:44
Og så lige en hurtig måling for de intereserede....  Gaining helt i bund....
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2014 at 00:00
Rigtig gode opdates. 

Og den måling ser da rigtig fornuftig ud- Er det on axis?

Ang det hæv i frekvensresponsen ved 4-5 KHz, som artiklen du har linket til også tager op til diskussion.

I mit nuværende filter har jeg selv equaliset mig ud af den "unode". Jeg synes det giver en lidt mere behagelig lyd, hvilket også giver god mening. Spændende at det var så let at få enheden til at opføre sig det bedre.



Edited by Roky - 10 Feb 2014 at 00:03
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2014 at 08:57
Det er bare en hurtig on-axis måling lige på, for at se om det hele også hang nogenlunde sammen. (Mine ører meldte ihvertfald fuld tilfredshed her i weekenden. Tchaikovskys Nøddeknækker kan anbefales, uanset om man kan lide klassisk eller ej, da den kommer hele spectret rundt.)
Det der ved 4.5 har jeg ikke bemærket. Undrer mig lidt mere over det dyk ved 1.5, som jeg ikke rigtig kan høre noget på. Og på den anden siden kan den lidt fremhævet herrebas, jeg synes de har, ikke ses.. Det må sq være psykisk       

Så nu skal de gøres færdige og have hævet WAF'en med lidt finering etc.

Jeg har bare et problem. Jeg kom til at sige til viv'en at de på mange områder spillede bedre end de andre jeg har stående. Så øjnede hun straks chancen at slippe af med de store ..       

Edited by Svend - 10 Feb 2014 at 09:17
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2014 at 10:14
Originally posted by Svend

Undrer mig lidt mere over det dyk ved 1.5, som jeg ikke rigtig kan høre noget på. Og på den anden siden kan den lidt fremhævet herrebas, jeg synes de har, ikke ses.. Det må sq være psykisk       

Troels forklarer dykket ved 1.3-1.5 kHz på sin hjemmeside.

"The dip at 1.3 kHz is due to all too common rubber surround resonance. Not much we can do about it."




Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2014 at 10:36
Originally posted by Enthusiast


Originally posted by Svend

Undrer mig lidt mere over det dyk ved 1.5, som jeg ikke rigtig kan høre noget på. Og på den anden siden kan den lidt fremhævet herrebas, jeg synes de har, ikke ses.. Det må sq være psykisk       

Troels forklarer dykket ved 1.3-1.5 kHz på sin hjemmeside.
"<span style="font-family: Verdana; font-size: small; line-height: normal; text-align: justify;">The dip at 1.3 kHz is due to all too common rubber surround resonance. Not much we can do about it.</span><span style="line-height: 1.4;">"</span>
<span style="line-height: 1.4;"></span>
<span style="line-height: 1.4;"></span>


Den havde jeg lige overset.. Tak for info..     Og når jeg alligevel ikke kan høre det, er der endnu mindre grund til at gøre noget ved det..
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz