Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: Nemme impedansmÃ¥linger
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nemme impedansmålinger

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nemme impedansmÃ¥linger
    Posted: 29 Sep 2009 at 13:21
Ja, men du kunne have taget fejl - dit gæt bygger på en antagelse Wink
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 13:38
Hey,

Yes, et gæt. (Men et godt et af slagsen LOL)
Den lille bule ved 400Hz havde lagt dybere hvis det var en gulvhøjttaler. 
Ved min gulvhøjttaler ligger den imellem 100 og 200Hz så vidt jeg husker. Lidt ekstra dæmpning i bunden vil fjerne/minimere den.

Det lige over 1000Hz er vidt ophænget der bliver hægtet af.




Edited by syncroniq - 29 Sep 2009 at 13:39
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 14:06
Det kunne jo også være at det bare var en meget lille 3vejs!!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 14:21
Men det passer bare ikke så godt med kabinettets tilsyneladende indvendige højde, hva'!?
Jeg gætter på en pibe-resonans i porten (en nærfeltsmåling af porten vil be- eller afkræfte dette).
Ja, ujævnheden lige over 1 kHz er afkoblingen (overgangen til opbrydningsområdet).


Edited by USXX - 29 Sep 2009 at 14:22
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 15:58
Hey,

Den halve bølgelængde til 400Hz er ~ 40cm. 
Hvor højt er kabinettet inden i bknielsen?

Zaph har skrevet og vist lidt her....
[Image] - Insufficiently damped lengthwise pressure node @ 140 Hz
[Image] - Densely stuffed lower chamber resolve the above issue

"I call for heavy stuffing at the bottom of the enclosure to reduce the lengthwise pressure node at 140Hz. Not doing so would cause some audible raggedness in the midbass. The difference between enough and not enough stuffing is easily seen in an impedance curve" - Zaph

Ovenstående er på en gulvhøjttaler og har bulen samme sted som min havde.

Nielsens ligger højere, da det er en stander. Detaf mit gæt Smile


Edited by syncroniq - 29 Sep 2009 at 15:59
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 17:25
Med c=344 m/s og lige knap 400 Hz ligger vi på 43-44 cm (akustisk) - og det ligner mere ca. 35 cm indvendigt.
 
I øvrigt; skal man dæmpe en stående bølge mest effektivt, skal den porøse absorbent (strømningsabsorbenten) ligge midt mellem de to parallelle flader*, da det er her, partikelhastigheden er størst (og trykket mindst).
 
* Der skal ikke meget vinkel på, for at reducere et (evt.) problem med stående bølger i kabinettet betydeligt!
 
/Ulrik
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 17:28
Der er en nemmere måde at se/gætte sig til, at det er en standerhøjttaler (og det var den, jeg gættede på, da du spurgte - igen; det baserer sig på en antagelse - men sandsynlig) Wink

Edited by USXX - 29 Sep 2009 at 17:28
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 21:00
Zaphs kabinet er indvendig 92,7cm højt. Det giver 185Hz for den halve bølgelængde.
Tager man så højde for dæmpemateriale, syntes jeg faktisk det passer meget godt.

Hvilke antagelse havde du? Jeg kan ikke gennemskue flere end min (som jeg hårdnakket holder mig til LOL)


Edited by syncroniq - 29 Sep 2009 at 21:01
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 21:26
Der er ganske rigtigt en piberesonans i porten, og nærfelt af porten kan ses i denne tråd: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=113&title=stende-blge-i-port
Jeg mener de to fænomener er uafhængige - tager jeg fejl? Piberesonansen ligger jo meget højere end puklen - og nok så vigtigt forsvinder puklen ved 400 Hz ikke, når porten stoppes til.

Men godt bud i øvrigt Syncroniq. Når jeg tager dæmpematerialet ud, kan jeg sagtens skabe en stående bølge på den længste led indeni kabinettet. Den ligger på ca. 500Hz. Kabinettet er 336mm indvendigt i højden.

Jeg er 99% sikker på at puklen ved de 400 Hz er en panelresonans. Det lyder sådan, når man lægger øret på kabinettet.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2009 at 22:02
USXX: NÃ¥r man betragter afkoblingen lige over 1kHz, kan man vel gætte pÃ¥ at enheden ikke er sÃ¥  stor. Her er der nok ingen regel uden undtagelse? Men lad os sige < 7". Antager man sÃ¥, at der kun er den éne enhed i kabinettet, skal den jo ikke have sÃ¥ meget volumen. AltsÃ¥ kunne det med stor sandsynlighed være en stander model. Er jeg pÃ¥ vildspor?


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz