Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: SB17 og 15 alu
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

SB17 og 15 alu

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Selvbygger
Selvbygger

Online Status: Offline
  Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB17 og 15 alu
    Posted: 21 Jan 2014 at 19:26
Hej alle,

Det ser ud som om der er nye SB enheder på trapperne.
8" alu bassen har fået et par mindre brødre som ser rigtigt interessante ud!

De ligner umiskendeligt meget enhederne fra Revel's Performa3 serie -bare i rå alu finish.

Ulrik, i fald du kigger med, har i planer om at opdatere deres frekvensplots med de typiske 0, 30 og 60 grader så de nye enheder bedre kan sammenlignes med andre enheder? Nuværende plots viser kun on axis og 20 grader off axis. 

Thiel parametrene (især 6" 8R versionen) ser ud til at være tilpasset temmeligt store kasser -ligesom Satori'en... Ulrik, hvis man død og pine vil klemme SB17NAC35-8'eren ind i en lille 2-vejs stander ht, hvad vil du anbefale som minimum kabinet volumen (til basrefleks afstemning)?

mvh,  
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2014 at 23:58
Der er angivet anbefalede box-volumener i databladene. Hvorfor vil du bruge en 8 ohm i en 2-vejs? Her vil man normalt vælge 4 ohm versionen (gælder også Satori) - 8 ohm 6½" enheder er primært tænkt til 2½-vejs konstruktioner eller som dual bas i en 3-vejs (med to basser). For 6" NAC gælder der tillige, at 8 ohm versionen primært er tænkt som ren bas (den har også et større støvdæksel end 4 ohm versionen - på 5" NAC er der ikke denne forskel). Det ligger faktisk i støbeskeen at lave en 6½" bas/mellemtone, der er optimeret til et relativt lille kabinet - mere kan jeg ikke sige p.t.

Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2014 at 01:14
Hej Ulrik,

Tak for dit hurtige svar!

Havde ikke lige fanget forskellen på støvhætterne, men synes at 8 ohm'eren ser noget pænere ud op ad.
Jeg byggere heller ikke bilstereo :-) så bruger normalt aldrigt 4ohm. Den ville også sige ALT formeget som jeg ville bruge den, så 8 ohm'en er mere anvendelig selvom den virker noget mere "låst" mod store kabinetter. Kan også bedst li at bruge de samme enheder til 2vejs og 2-1/2vejs. 

En 8 ohm's version der er mere "spændt op" til nogle noget mindre kasser ville bestemt være interessant! Mindre VAS/ højere FS + højere Qt ville gøre det meget nemmere at docere mellembassen ;)

BTW, hvad med frekvensplottene på 0grader og 20grader? -Har i planer om at tilføje 30 og 60 grader senere?

Mvh 

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2014 at 08:50
Velbekomme!

Hvem taler om bilstereo? Det, jeg siger, er, at det mest almindelige er at bruge en 4 ohm bas/mellemtone til en 2-vejs højttaler (til hjemmet) - derfor også det, vi som udgangspunkt anbefaler og har i tankerne, når vi udvikler enheder. Den har 3 dB mere følsomhed (end den samme enhed i 8 ohm), hvilket er en fordel, når der skal baffelkorrigeres (hvordan man så end vælger at gøre det) - det bliver en mere ineffektiv højttaler med en tilsvarende 8 ohm enhed. Desuden har ingen moderne forstærker nogen som helst problemer med at trække en 4 ohm højttaler. 

Jeg kan godt prøve at efterlyse målinger 30° og 60° off-axis.

Det er netop de primære T/S-parametre (som du nævner), der er i spil, når den nye enhed skal designes - den skal i øvrigt også have højere BL, for nok skal Qts være lidt højere, men den skal ikke stikke helt af som følge af den højere resonansfrekvens - nok om det.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2014 at 10:59
@Juhleren; hvorfor synes du, at 8 ohm enheden har pænere frekvensgang? Jeg gætter på, det er fordi, den er mere flad, indtil opbrydningerne begynder. Betragter man det i forbindelse med lavpas-filtrering (deling til diskant-enhed), så er 4 ohm enhedens begyndende naturlige afrulning faktisk at foretrække - så tolker man kurven i den henseende, så har 4 ohm enheden faktisk "pænere" frekvensgang. Den brede/høje opbrydningspukkel bliver du alligevel nødt til at tage med en (lav-Q) sugekreds.
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2014 at 01:46
Hej Ulrik,

Tak for dine uddybende kommentarer.

Jeg er med på at der er opstået en trend med 4 ohms mellembasser til 2vejs. Det var også sådan Wilson Audio i midt 90'erne fik deres (dengang nye) Watt5 med Scanspeak 18W/4545 til at matche følsomheden fra deres tidligere versioner med SEAS CB17RCY -som var jo var 8 ohm... 

I mit tilfælde har jeg bare ikke brug for de ekstra 3dB da jeg kører uden elektrisk baffel-korrektion med de deraffølgende tab. IMHO medfører baffel-korrektion i delefilteret for store tab (ikke kun i effektivitet og systemfølsomhed), hvorfor jeg går andre veje for at tilpasse nedre- og øvre mellemtone. Faktisk ville 3 ekstra dB i mellemtonen gøre at jeg ville få svært ved at finde en diskant som kan følge med. Dette holder selvfølgeligt også døren til single ended rør-grej åben -ikke at det i sig selv er min vigtigste begrundelse, men lavere strømtræk givere generelt lavere forvrængning med det samme grej.

Det ville være skønt med de ekstra off-axis målinger. De er nemlig IMHO mere interessante end on-axis målinger da de fortæller mere om power responsen. Grunden til at jeg synes bedre om 8R'ens FR end 4ohm'erens ligger også mest i deres 20grader off-axis respons. Her ser 8ohm'eren (som du pointerer) mere lige ud indtil den falder. 4ohm'eren dykker ned ved ca 4khz og stiger så igen op til 9khz. Ikke at dette nødvendigvist er et 'problem' som jeg ser det - udfra hvad jeg kan se i dit tilgængelige datablade - ser 8ohm'eren bare ud til at opfører sig mere 'ensartet' (da jeg ser bort fra on-axis som stiger brat ved 6.5-7khz) -hvilket lover bedre for et simplere filter der lader enheden kommer mere til sin ret. Om denne tendens går igen når vi bevæger os mere off-axis vil bedre kunne fortælle mig om hvor 'nem' enheden vil være at arbejde med. Som et eksempel ser NRXC'erne  ret 'hidsige' ud hvis man udelukkende kigger på deres on-axis respons. I praksis (hvor off-axis har mere at sige) lyder de fint uden de store dikkedarer...

Der er jo rigtigt mange måder at lave højttalere på :0)  

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2014 at 08:52
For os er sagen den, at de fleste af vores kunder laver 2-vejs højttalere med 4 ohm bas/mellemtoner - og vi har diskanter, der sagtens kan følge med (og alligevel skal have en lille dæmpemodstand, hvilket trimmemæssigt kun er en fordel, når vi taler passive konstruktioner). Baffelkorrektion (aktivt eller passivt) eller EQ i bunden nødvendigt i en 2-vejs konstruktion - ellers bliver klangbalancen ganske enkelt skæv/lys (meget hørbart). Mange bruger i en passiv konstruktion ikke et egenligt lead-lag netværk men deler blot (elektrisk) lavere - afh. af enheden kan det virke lige så godt. M.h.t. rørgrej så forstår jeg godt valget af 8 ohm bas/mellemtone. Der er bare det ved 6" NAC, at de er lyttetrimmet til forskellige formål. Du vil sagtens kunne bruge 8 ohm enheden som bas/mellemtone (hvorfor den er at finde i den kategori), men 4 ohm enheden er lige en tand bedre i mellembåndet efter min mening (nogle være sikkert være uenige...).

Jeg deler så afgjort din holdning m.h.t. off-axis kontra on-axis. En on-axis måling alene giver ikke så meget mening, men den skal så afgjort med, for i sidste ende er det power responsen, der er interessant, og her spiller on-axis karakteristikken så sandelig ind - så selv om du har en højttaler, der opfører sig flot fx 20°-60° off-axis, så kan lyden sagtens være hørbart farvet af on-axis (opbrydnings-) energi, selv om det ligger over delefrekvensen. Jeg designer/trimmer heller ikke efter on-axis*, men den skal bestemt med i den samlede betragtning.

* Mit udgangspunkt er ca. 20° off-axis til siden lidt under diskanten, men målet er en jævn spredningskarakteristik/power respons, så jeg måler naturligvis ikke kun her - og i sidste ende er det lyttetrimmet, der afgør sagen.

Edited by USXX - 23 Jan 2014 at 09:09
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2014 at 08:55
Off-axis målingerne skulle gerne blive opdateret sidst på eftermiddagen i dag.
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2014 at 09:27
Mange tak Ulrik. 
Dem ser jeg meget frem til.

Endnu engang tak for dine kommentarer.

Vi er enige om mange ting og jeg kan sagtens forstå at i udvilker mod efterspørgslen. 

Mht baffelstep korrektion, så er det et typisk 'problem' for 2vejs (især for moderne smalle højttalere). Jeg har tidligere foretaget korrektionen ved at dele lavere (som du nævner) og f.eks bruge en stor serie-spole efterfulgt af en relativt lille suge-kondensator for at give den nødvendige udglatningen opad. Ofte hjalp en lille modstand i serie med kondensatoren til at udglatte yderligere. Sådan laves 99% højttalere -og med god grund.

Det jeg gør nu er istedet at rette mellemtonens hældning vha. akusitk -mao, kabinet tuning. Denne tilgang ses ikke så ofte og jeg har på fornemmelsen at de fleste selvbyggere stort set overser vigtigheden af at justere på den akustiske side for istedet at bakse rundt med mere og mere komplicerede delefiltre. Min erfaring fortæller mig at akustiske 'problemer' helst skal løses akustisk. -også selvom akustik måske virker mere 'fuzzy' end delefilterberegning... 

Tak for hintet med at du foretrækker mellemtonen fra jeres 4ohm over 8ohm versionen. Jeg tror desværre at den vil være for følsom ift. min tilgang, men hvis i lancerer 8ohm versionen til mindre kasser, ville det jo være oplagt at denne også var optimeret til mellemtonegengivelse. Nu du selv nævnte Thiel small parametrene, så ville jeg ikke umiddelbart være bange for et Qt i nærheden af 0.5. (Det afhænger selvfølgeligt af FS/VAS som jo skulle være betydeligt højere/lavere). Qms må du meget gerne holde oppe :) I fald BL skal øges lidt og du alligevel skal kigge på motorsystemet så ville ønsketænkning fra min side sige titanium VC former og hvorfor ikke underhængt :) Men det får jeg dig nok ikke til ;) Den nemme løsning er vel bare en bucking magnet... 

Mvh

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem

Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2014 at 10:32
Her er de reviderede datablade (for de utålmodige).

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz