Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Mellemtone med høj følsomhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Mellemtone med høj følsomhed

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mellemtone med høj følsomhed
    Posted: 12 Jan 2014 at 21:59
Bassen har jeg allerede - og det er en 4 Ohms. Så ville foretrække kun at bruge en enkelt per side. Lige så meget for at begrænse kabinet-volumen.

Mellemtonen er endnu ikke fastlagt, men er i gang med overvejelserne. Derfor denne tråd.

Er det kun det vertikale plan, man begrænser lidt ved brug af de to mellemtoner? Eller mister man også lidt spredning horisontalt?


Edited by Enthusiast - 12 Jan 2014 at 21:59
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2014 at 22:06
SÃ¥ vidt jeg husker er det kun i det vertikale plan der mistes spredning.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2014 at 08:27
Det er helt korrekt, men den samlede energiudstråling - power response - ændres. Det er ikke nødvendigvis et problem, men MTM konstruktionerne får en karakteristisk klang.
Som jeg ser det er den øgede MTM følsomhed i denne konstruktion en selvskabt plage - spar penge, og brug en god mellemtone med matchet følsomhed. Smile
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2014 at 21:01
Hvilket også er derfor at jeg fortrækker en 4-5" mellemtone, da jeg syntes de er nemmere at få til at spille sammen med en diskant pga. deres bedre spredning og mere luftige gengivelse, som jeg personligt tilskriver den ofte lette membranvægt, i forhold til især 7" basmellemtoner.
Men når man benytter store basser, der ofte lyder skidt over 200-300hz, så kan det være svært at få en lille mellemtone til at fylde mellembas området ordenligt ud. Men det er også derfor at der benyttes wide baffel osv.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2014 at 21:21
Thor, har du regnet vægt/cm2 ud for en 7" og en 5"? 7" enheden har bedre strålingsdæmpning i det øvre område, og når i alle tilfælde fint sammen med en kapabel diskant ved 2kHz.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2014 at 21:48
SS revelator ucoated 5": 0,14g/cm2
do. 7": 0,12g/cm2
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2014 at 21:49
Arh ok.... så læsser du lige de frække ord på banen WinkLOL Hvilke bog har du læst det i og hvad betyder det præcist? Smile
Jeg har ikke prøvet så vildt mange diskanter, kun morel surpreme, 9900, SB25 og lidt bånd. Men bryder mig ikke om lyden når de deles så lavt. Men det kunne være det skulle prøves igen - bare for sjov og nysgerrighed.
Vægt kontra areal er en god pointe, men 2Khz er lavt og kræver vel typisk en waveguide, horn eller bånd.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2014 at 21:58
Strålingsdæmpning er bare et udtryk for enhedens evne til at koble til luften. Det er det, man bruger et horn til, men bare membranen er stor nok, opnår man også noget. Det er som at ro en båd med en bred åre isf. en ske.
Der er masser af diskanter der kan deles ved 2kHz med 12dB, både Seas og Scan-speak kan levere. Stejle filtre giver fasedrej, men til gengæld mindre "lobing", så hvis du har mod på 24dB/okt., kan stort set alt bruges.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2014 at 11:12
Originally posted by felsby

hvilke?

Jamen kabinetberegningerne på bundkabinettet er efter min holdning HELT hen i vejret...

jeg lavede mindre kabinet end hvad torben anbefaler, og jeg har ALDRIG hørt SÅ langsom og gumpetung bas..
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2014 at 13:37
En 4´BW basrefleks efter bogen siger 100l/25Hz. TG´s anbefalede 80l/22Hz giver en jævnere afrulning som vil føre til et bedre impulssvar. Her er de to kurver oven i hinanden:

 


Jeg har hørt præcis den model som er fotograferet på hjemmesiden. Den spillede virkelig godt. Det er klart, at en afstemning der skærer mere bas væk vil fremtræde "hurtigere" på bekostning af den nederste oktav.


Edited by felsby - 14 Jan 2014 at 13:38
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz