Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: CLIO Lite vs. CLIO Std.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


CLIO Lite vs. CLIO Std.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CLIO Lite vs. CLIO Std.
    Posted: 20 Dec 2013 at 08:33
Hej,

Er der evt. nogle CLIO brugere herinde, der kan forklare mig de største forskelle mellem (det gamle) CLIO 8.5 Lite og CLIO 8.5 Std.

Umiddelbart er hardwaren den samme.

Men hvilke features er udeladt i Lite softwaren i forhold til Standard versionen?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 12:19
Hey,

Jeg kan svare lidt på version 7, da jeg har lite udgaven. 
Jeg kan ikke måle groupdelay, og heller ikke højere forvrængningsmålinger.
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 12:49
Hey,

Før i tiden var den største forskel at std. udgaven havde et simpelt system integreret, til at udføre industriel kvalitetskontrol af f.eks. elektroniske komponenter. Dette var stadig aktuelt i 7.x udgaverne og vil da tro dette koncept fortsatte i 8.x udgaven!?
--
Sune K
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 12:53
Jeg ville være træt af ikke at kunne måle/beregne group delay direkte - forskellen i group delay af excess-fasen målt for både bas og diskant er jo det delay, der skal bruges ved filter-simuleringer i fx lsp-cad. Alternativt skal man selv differentiere excess-faserne (m.h.t. vinkelfrekvensen) i et matematikprogram, hvilket kræver data-export - ikke svært men omstændeligt.

Edited by USXX - 20 Dec 2013 at 12:54
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 12:59
Originally posted by Sune K

Hey,

Før i tiden var den største forskel at std. udgaven havde et simpelt system integreret, til at udføre industriel kvalitetskontrol af f.eks. elektroniske komponenter. Dette var stadig aktuelt i 7.x udgaverne og vil da tro dette koncept fortsatte i 8.x udgaven!?

Tænker du ikke på QC udgaven her. Det er vist en tredje udgave af softaren.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 14:11
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg kan svare lidt på version 7, da jeg har lite udgaven. 
Jeg kan ikke måle groupdelay, og heller ikke højere forvrængningsmålinger.

Regner du selv groupdelay, som Ulrik foreslår, eller kommer du omkring faseproblemet på anden vis, når du designer højttalere?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 14:33
Hey,

Jeg eksportere med minimums fase, som lspcad skal bruge, finder delay og så simulere jeg på det.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 15:57
Minimumsfasen behøver du ikke eksportere - den beregnes med Hilbert-transformation direkte ud fra amplitude-responsen (det er jeg sikker på, lsp-cad også kan/gør). Brugbart delay kan du kun finde ud fra excess-fasen (i deleområdet) - hvordan finder du det da?

Edited by USXX - 20 Dec 2013 at 15:58
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 21:18
Hey,

LspCAD skal have det eksporteret med minimumsfase, ellers dur det ikke. 

Jeg finder delay ved at måle hver enhed i samme punkt, samt en måling af begge enheder parallel i samme punkt. Så flytter jeg delay indtil det simulerede delay matcher det målte i lspcad. 

Du kan læse en artikel på verdenshjemmesiden her Big smile :
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2013 at 22:06
Det var da noget omstændeligt - og 'trail & error' agtigt. Ok, jeg bruger ikke lsp-cad, men minimalfasen ligger altså i amplitude-karakteristikken (den beregnes herfra - men det har de så valgt ikke at kunne i lsp-cad, eller...)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz