Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: ESL/SB hybrid
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


ESL/SB hybrid

 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ESL/SB hybrid
    Posted: 16 Nov 2013 at 12:21
Har du overvejet at tænke ud af boksen (hi hi) og lave bassen åbenbaffel som resten af højtaleren?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2013 at 12:41
Ja, og den tanke sprang jeg hurtigt fra igen - ikke fordi det er en dårlig idé, men fordi det vil kræve flere basser - gerne to 15". Man kunne bygge et åben baffel bastårn med fx fire 12", som står ved siden af hvert panel, men det vil fylde mere, end jeg har lyst til, det skal - men rumintrgrationen vil ganske givet blive bedre (som udgangspunkt). Hvis jeg skal i mål med det her og samtidig nyde processen, så skal det ikke være stort og voldsomt (husk, jeg skal også passe haven) - men det er muligt, at der kommer to 12" per side (højttalerne bliver i hvert fald forberedt til det). 

Edited by USXX - 16 Nov 2013 at 12:43
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2013 at 12:52
Kunne du ikke lave en ripole med to 15" i samme bredde som panelerne. Den behøver ikke være mere end max 45 cm høj. Det vil placere midten af panelerne ca. i ørehøjde.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2013 at 13:01
De ripole subs, jeg har hørt, har ikke imponeret mig synderligt meget... en decideret sub skal have et kabinet! I øvrigt skal det ikke være subs, for delingen kommer (forhåbentlig) til at ligge omkring 200 Hz. Subs kan være meget relevant til "styring" af rum-modes, hvis man bruger multible subs - men igen, jeg gider ikke have plastret min stue til.
 
Der kom forresten trafoer til bias-forsyningerne i går:
 
 
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2013 at 21:17
Fedt projekt Ulrik
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2013 at 17:31
Tak Busk!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2013 at 18:01
Herligt med noget *anderledes* !
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 08:29
Bliver spændende at følge.
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 08:44
Ja, i første omgang bliver det spændende at få liv i panelerne og se (høre), om de virker, som de skal - det er det, det hele står og falder på. Jeg har aldrig fået dem afprøvet, efter jeg overtog dem. Jeg har inspiceret membranerne nøje, og de ser helt intakte ud - og kapaciteterne er helt ens på de to paneler, så indtil videre tegner det godt. Jeg har ingen anelse om, hvilken spænding de er designet til at køre med - jeg antager blot, at det må være omkring 3 kV, så jeg starter blødt ved 2,6 kV.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 08:45
Husk at sætte håret inden du starter dem op. Det kunne jo være du bliver "blitzet"!

Smile
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz