Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: ESL/SB hybrid
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


ESL/SB hybrid

 Post Reply Post Reply Page  123 9>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ESL/SB hybrid
    Posted: 15 Nov 2013 at 14:08
Som det er flere bekendt, så annoncerede jeg på et tidspunkt et projekt (link herunder).


Jeg har i mellemtiden (faktisk så sent som efter årets julefrokost) indset, at hvis jeg skal være top motiveret til (igen) at bygge til mig selv, så skal det altså være noget andet end det, jeg laver til daglig. Derfor er den store 3-vejs foreløbig lagt på hylden, om end jeg meget gerne vil lave sådan en på et tidspunkt. Jeg har i stedet kastet mig over en (måske ret traditionel) ESL hybrid med en 12" SBA woofer. Jeg har længe haft panelerne stående, så nu skal de prøves af (håber sandelig, de virker). Jeg har skyndt mig at bestille komponenter til 3 kV bias-forsyningerne, så nu fanger bordet lidt mere. Step-up trafoerne til signalet bliver to styk 230V/2x6V (50 VA) ringkerner per side, som, når de vendes om, gør det aldeles glimrende som audio/signal-trafoer - her er absolut ingen grund til at købe dyre audio-trafoer. Dette projekt kan godt komme til at tage laaaang tid (for det kommer til at ligge lidt stille indimellem), så forvent ikke hyppige opdateringer herinde - men det kunne da være sjovt, hvis de blev klar til næste års julefrokost ude ved Bo, som helt sikkert er blevet færdig med sit 60 kvm musikrum til den tid Wink

Der skal leges en del med integrering mellem panelet og bassen, og så skal der ses på samspillet med lytterummet (dette kan komme til at involvere flere basser), hvilket indebærer styring/kontrol af panelets bagside-udstråling.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 14:11
Her er de buede ESL-paneler (42 x 120 cm):


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 14:34
Når panelerne er så brede, vil en 15" bas så ikke være bedre? 

Jeg kan godt huske, at du snakkede om de paneler sidste år ude ved Brian. Der snakkede du om at sælge dem. Jeg ville egentlig have spurgt til dem til dette års julefrokost, men glemte det igen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 14:55
@Simon; jeg har faktisk kigget på flere 15" til dette projekt (det skulle i så fald være en PA-enhed), men kabinettet bliver for stort (dvs. alt for dybt, da bredden ligger ret fast, og panelet må ikke komme for højt op). Jeg bruger en SB34NRXL75-8 - med mulighed for to styk per side (alternativt multiple subs - men så meget går jeg heller ikke op i at fylde min stue med flere kasser og kabler, og et særskilt lytterum har jeg desværre ikke (dvs. rum har jeg nok af - men ikke egnede til formålet).
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 16:06
Fedt!

I hvilken konstruktion hører panelerne rigtigt hjemme ? 
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 16:27
De paneler ser bekendt ud og umiddelbart ligner det et par Martin Logan CLS  paneler og jeg mener at kunne huske det samme som Simon refererer til. 

Edited by Larsen - 15 Nov 2013 at 17:08
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 17:07
Panelerne er fra en ældre Martin Logan model  - ved ikke præcist hvilken. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 19:25
@Larsen; det er ikke CLS paneler - de er bredere end mine. Jeg tror, det er reQuest paneler.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 19:35
...altså - det er CLS(TM) transducere, men det er ikke de samme paneler som i den model, der hedder CLS.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2013 at 19:44
Originally posted by USXX

@Larsen; det er ikke CLS paneler - de er bredere end mine. Jeg tror, det er reQuest paneler.

Jeps jeg har lige været inde for at måle efter, CLS panelerne er ca. 10 cm bredere.
Jeg har et par Dipol basser lidt i stil med dem Gradient lavede til Quad sammen med mine Martin Logan CLS II. De står desværre uvirksomme hen i øjeblikket. De anvendte Peerless enheders aluminiumssvingspoleform bliver, efter nogle år, revet over mellem limningen mod membranen og svingspolen. 
 


Edited by Larsen - 15 Nov 2013 at 19:45
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz