Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Dyk omkring 100hz?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dyk omkring 100hz?

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dyk omkring 100hz?
    Posted: 19 Nov 2013 at 11:44
Sidemonterede basser i gulvplan delt ved 200 Hz vs. afstand mellem bas og port ved 35 Hz...... hmmm.

Jeg ville jo synes, det er synd at putte 22W'er i et lukket kabinet, men hvis man ønsker mere membranudsving i det brugbare basområde, så ok....

Vores 8" (SB23) kan noget andet end en 22W (og det er dem, der bruger den, ret godt tilfreds med) - og der er noget, den ikke gør lige så godt, vil andre sige. Det er en bevidst differentiering. SB23 er væsentlig billigere!

Vi har en Satori 9½" i baghånden, som vi måske sætter i produktion på et tidspunkt.
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 11:49
....og Satori 7½" er lige straks i produktion.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 12:40
@Felsby: Kan det passe Jazzman var din konstruktion? Synes absolut den virkede som et spændende projekt, men da jeg kiggede på det dengang, synes jeg det var for avanceret til mit første byggeprojekt, så jeg byggede troels' CSM istedet :) Er den blevet pillet af Troels' hjemmeside?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 13:03
jeps, den blev erstattet af nyere konstruktioner. Jeg kan sende dig en pdf :-)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 15:02
Det må du meget gerne :)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 17:58
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2013 at 12:32
Originally posted by felsby

uploads/120/JAZZMAN.pdf

Der er nogle forhold ved denne ellers nydelige konstruktionen som umiddelbart springer i øjnene og som jeg ville have gjort anderledes. Troels Gravesen har tilsyneladende, i forbindelse med udviklingen af afløseren Ellam Flex, været opmærksom på, at der her var mulighed for forbedringer.
  • Mellemtonekammeret er for lille eller skulle have været udført med en art akustisk ventil.
  • Baskabinettet er for stort og er ikke som man umiddelbart kunne tro, hvis man aflæser afstemningsfrekvensen på impedanskurven til 25 Hz. Ved den mere korrekte måde ved aflæsning af nærfeltskurven på basenheden fås 28 Hz.
  • RC leddet over seriespolen på mellemtoneenheden er uheldigt og kunne være undgået ved en mere hensigtsmæssig udformning af baflen.
Uden, at have hørt dem vil jeg tro Ellam Flex er en bedre højtaler.
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2013 at 13:14
1. Mellemtoneenhedens Q ender på 0.64. Men 8l isf. de anvendte 6l vil ikke skade, indrømmet.
2. Basenhedens faktiske Q er målt til 0.4, så baskabinettet bør ikke være mindre.
3. Baflen kunne helt sikkert være lavet mere diffraktionsvenlig, men det blev fravalgt.

I dag ville jeg da også lave en Ellam Flex i stedet, hvis jeg havde valget :-)


Edited by felsby - 20 Nov 2013 at 13:15
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2013 at 13:31
Det var da en bemærkelsesværdig stor afvigelse på basenhedens Qts, lidt over 30%.
Jeg har haft en del Scan-Speak-enheder i hænderne og aldrig målt afvigelser i den størrelsesorden. 


Edited by Larsen - 20 Nov 2013 at 14:18
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2013 at 13:54
Enig med Larsen - det lyder lidt besynderligt, at Qts for bassen skulle være 0.4

Selv hvis man medtager 0.4 ohm i utilsigtet seriemodstand OG antager, at enheden ikke har været tilspillet før måling, ville Qts (nominelt) kun komme op på 0.36

Forklaringen kan være, at målespændingen/-strømmen har været for lav (selv om det er en småsignal måling). Hvad blev resonansfrekvensen for enheden målt til?


Edited by USXX - 20 Nov 2013 at 13:54
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz