Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Dyk omkring 100hz?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dyk omkring 100hz?

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dyk omkring 100hz?
    Posted: 19 Nov 2013 at 09:10
Ok, jeg giver det så meget jeg kan få plads til for enheder :)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 10:22
Dæmpemateriale er lige så vigtigt som skrå vægge. Nu har du skum på alle plader - så lægger du en velvoksen portion MDM-3 på den intakte skillevæg. Den kunstige uld har nemlig maksimal absorptionsevne når den ligger midt i kabinettet.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 10:23
Optimalt set bør porten så flyttes så den er tættere på bassen, og på samme side af uldtotten som bassen. Er det muligt?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 10:31
Originally posted by felsby

Optimalt set bør porten så flyttes så den er tættere på bassen, og på samme side af uldtotten som bassen. Er det muligt?

Dette er ikke korrekt - ikke i dette tilfælde i hvert fald, og man kan heller ikke sige, at det generelt forholder sig sådan. Hvis du flytter porten tættere på bassen i dette tilfælde, forværres dyk-problemet.

Desuden er bølgelængden så lang ved portfrekvensen, at det af hensyn til summation mellem bas-enhed og port er fuldstændig ligegyldigt, om de sidder 1 m eller 10 cm fra hinanden.


Edited by USXX - 19 Nov 2013 at 10:33
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 10:31
Nej den kan ikke rykkes længere op (måske en 5cm) men den kan fint blive hvor den er nu og stadig have en røvfuld uld under sig. Så det prøver jeg lige i første omgang.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 10:31
Jeg er enig i, at den (porten) bør sidde på samme side af dæmpeulden som bassen.

Edited by USXX - 19 Nov 2013 at 10:33
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 10:36
Det er langt vigtigere at se på, hvordan port og enhed sidder i forhold til transmissionslinjen mellem top og bund i kabinettet, end at de sidder tæt på hinanden (selv om det kan virke intuitivt mere rigtigt). 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 10:58
hmm, har nu læst en AES ting om portsummation vs. placering. Men den blev vist ikke bookmarket. Anyways, vi er enige om uldtottens placering :-D
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 11:23
Her er det bare LANGT vigtigere at kigge på transmissionslinjen, hvor de fundamentale problemer let kan opstå. Summationen er såre simpel at regne på, og det er ikke noget, man i højttalere af almindelig størrelse overhovedet skal bekymre sig om. Felsby; hvis jeg husker rigtigt, har dine højttalere down-firing port, og det virker vist meget godt Wink
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2013 at 11:28
yes, men de blev osse bygget før jeg læste om det! Big smile
Men jo, det fungerer da udmærket. Porten siger kun noget ved 25Hz, og der er faktisk ikke meget programmateriale der har signaler ved de frekvenser.
*hijack on*
Men det er en fed bas. Jeg drømmer om et 75l lukket kabinet med to sidemonterede 22W8857 overfor hinanden i gulvplan, delt ved 200Hz. Er der en SB konkurrent?
*hijack off*


Edited by felsby - 19 Nov 2013 at 11:31
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz