Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Dyk omkring 100hz?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dyk omkring 100hz?

 Post Reply Post Reply Page  <1234 10>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dyk omkring 100hz?
    Posted: 10 Nov 2013 at 17:47
Det er jeg temmelig sikker på at du har ret i. Med den kabinetbredde ligger medianfrekvensen for 6db baffelsteppet på 11500/25 = 460Hz, og det synes korrigeret i filteret. I alle tilfælde bør man ikke korrigere alle 6dB, og da slet ikke når de står op ad væggen!
Jeg vil nok prøve at flytte lidt rundt med dem.

Portresonans findes lettest som lavpunktet mellem de to pukler på impedanskurven.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2013 at 20:37
Ahh det er jeg ikke helt enig med dig i Sven.
De er ganske rigtig, at portresonansen ligger imellem de to pukler på impedanskurven. Men at at finde det laveste punkt på kurven imellem puklerne er ikke helt nemt.
Jeg vil helt klart anbefale, at man finder portresonansen ved at lave en nærfeltsmåling på basenheden. Portresonansen vil så vise sig som en kraftig udslukning. Jeg vil lige se, om jeg kan finde et eksempel.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Nov 2013 at 20:59
Det er korrekt, Simon. Jeg beskrev bare en nem, omend ikke så præcis metode.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2013 at 19:40
Originally posted by rskriver

Originally posted by Digital_thor

Hvor langt står din højttaler fra bagvæggen når du måler?
Hvor meget gater du ved måling?
Har du prøvet at måle dine enheder, med filter, men hver for sig?
så kan du nemlig se hvad de laver uden at de har indflydelse på hinanden.
Og nu vi snakker huller... hvad så med det seriøse hul ved 2K ?



Den står næsten op ad bagvæggen med refleksporten på fronten.
Gater ikke. Bruger REW5, ved ikke hvordan man gater med dette program og om man overhovedet kan?

Går ikke ud fra at diskanten har nogen indvirkning på 100hz problematikken.
Ang. hullet ved de 2K, så tænker jeg det er polakken der har valgt at dele således. Når jeg har løst 100hz dykket, vil jeg lege med at flytte delefrekvensen for diskanten længere ned eller bassen højere op og dele stejlere.

Må også prøve lige at flytte højttalerne ud i frit rum, og se om det er rummet påvirkning der giver det dyk der. Målinger er foretaget på den plads det er meningen de skal stå fremover.


Yep, ved godt at diskanten ikke har noget med de 100 hz at gøre, men jeg måler altid af princip hver enhed for sig, så jeg ved præcis hvad der forgår - just in case.
Prøv at benytte gating... det skulle kunne lade sig gøre ifølge denne tråd:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/20151-can-someone-explain-gating-response-measurements.html

Jeg gætter på at det er til REW, da det er et REW forum, at spørgsmålet er stillet på.

Desuden er jeg enig med at prøve at måle helt tæt på enheden, så du får sorteret så mange uønskede reflektioner fra som muligt.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2013 at 10:11
Såvidt jeg kan læse mig til, benytter REW allerede en Default Gating metode. Prøver lige nogle nærfelts målinger senere i dag.


Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2013 at 10:32
Konklussionen her lader til at være den samme.

Har leget lidt med EQ siden sidst, og rigtig nok med nogle DB hæv i bassen fra 150hz og ned, begynder det at lyde mere som jeg vil have det.

Er det muligt fx at lave et 3db gain i filteret fra en given frekvens og ned?
Indholdet af nedenstående link står for mig på hebraisk, men er det fremgangsmåden?
http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/bstepcompo.html

Eller står jeg til et helt nyt filter? Eller er der ikke anden udvej end at EQ sig ud af det?


Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2013 at 14:46
Kan det være et resultat af en alt for kort refleksport?

Edit: Har nu en Ø67mm port i hver, hvor den ene er 130mm lang og den anden er 70mm lang.
Men synes umiddelbart ikke der er stor forskel på lyden fra de 2?

Polakken selv har brugt 100mm længde, og det passer også meget godt jvf Troels:
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Edited by rskriver - 14 Nov 2013 at 14:58
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2013 at 15:23
nej, det er ikke porten. Men prøv lige at post en måling med proppet port!
Jeg har ikke forklaring på 4dB steppet ved 150Hz Wacko
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2013 at 15:46
Det ligner ikke en rigtig nærfeltsmåling. Mikrofonen skal være ca. 1 cm fra baflen (og midt ud for enheden) med en enhed i den størrelse. Porten kan, da den er front-monteret (og hvis den sidder tæt på enheden), måske lave lidt ballade på nærfeltsmålingen, men det plejer nu at gå fint. Prøv også at måle nærfeltsresponsen fra porten - her skal mikrofonen bare sidde midt i åbningen og næsten i niveau med baflen. En impedanskurve er også altid rar at have.

Edited by USXX - 14 Nov 2013 at 15:47
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2013 at 15:55
Hvad står højttaleren på under måling?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz