Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Dyk omkring 100hz?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dyk omkring 100hz?

 Post Reply Post Reply Page  <1 8910
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dyk omkring 100hz?
    Posted: 21 Nov 2013 at 11:44
ikke med den valgte afstemning, heller ikke selvom den er 28Hz. Kør det igennem dit simulationsprogram, Larsen.
Og nu tilbage til tråden......
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 11:58
Det er netop et simulationsprogram der afslører, at jeg kan opnå forbedret impulsgengivelse ved at reducere kabinetstørrelsen....
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 12:06
Hvis jeg læser rigtigt i Jazzman-PDF'en, så er der ca. 40 liter til bassen. Det er faktisk et rigtig godt kompromis mellem dybbas/frekvensgang og pulssvar. Det ser fint ud i min simulering.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 12:29
Og det er vel netop her problemet ligger med min konstruktion ikke? Jeg gik jo bare ud fra at ekstra kabinet-volume blot ville resultere i dybere bas. Var godt klar over det ville ændre frekvenskurven højere oppe men ikke at det direkte ville gå galt.

Dæmpeuld er i øvrigt bestilt, så håber jeg at få tid til at hente plader lørdag formiddag :)
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 12:31
Det er ikke sådan, at jeg opfatter det som helt ved siden af, men på min simulering kan impulsgengivelsen forbedres en smule ved at reducere kabinettet til omkring 37 liter.
Afhængig af valgt seriemodstand.
Den endelige afgørelse er naturligvis et spørgsmål om trimning ved at lytte sig frem. 
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1505
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 12:43
rskriver, det er også sjældent at man ser sådan en udtalt orgelpiberesonans, som du er endt med. Jeg er dog sikker på at uldtotten vil gøre rigtig god gavn. Det bliver spændende! Hvad har du bestilt?
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 13:44

Men pga lang leveringstid pga basrefleksrør der var i restordre købte jeg også:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product/daempevat-828/

Ja det bliver spændende at eksperimentere videre! :)

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 13:47
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 14:01
Jeg har købt pladevat i den lokale stopshop - Der kan du være heldig at få det billigt.
MDM-3 er klart det lækreste, også fordi jeg har en forkærlighed for naturlige materialer- Men det løber hurtigt op hvis du skal skal bruge meget af det. 


Edited by Roky - 21 Nov 2013 at 14:02
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 8910

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz