Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Dyk omkring 100hz?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dyk omkring 100hz?

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 10>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dyk omkring 100hz?
    Posted: 18 Nov 2013 at 17:56
Din afstiver var IKKE problemet, men som Larsen siger, så kan den slags i nogle tilfælde give (andre frekvensgangsmæssige) problemer. Så længe det ventilerende areal er minimum det samme som det samlede bas-membranareal (for at undgå kompression) og samtidig er stort i forhold til tykkelsen af afstiveren, så bør det ikke give anledning til problemer. Det, man skal passe på, er, at åbningen i afstiveren ikke kommer til at udgøre en problematisk Helmholtz-resonator sammen med kamrene på hver side. Som Larsen påpeger, så er det ingen skade til at maksimere ventilationsarealet i afstiveren (med afstiverens funktion for øje naturligvis).
 
Nu ligner din måling noget "rigtigt". Jeg vil dog stadig foreslå dig at prøve en anden type dæmpemateriale - særligt over afstiveren til det nederste volumen (her tror jeg ikke, skummet er en fordel, selv om det måske umiddelbart kan se sådan ud - men det kan være ret misvisende, hvis man ikke forstår at tolke målingen), men der skal nogle lag til. Har du mod på at flytte porten, tror jeg, det vil give det sidste. Baffelkorrektion skal der naturligvis til (hvis ikke selve filteret er lavet til at tage sig af det ved lavere/indledningsvis blødere deling) - eller en ekstra bas, som Flesby foreslår.


Edited by USXX - 18 Nov 2013 at 17:59
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 19:34
Som Felsby og USSX skriver kunne det være en god ide med en bas mere og så lave den 2.5 vejs.
Det vil også passe bedre til din kabinetstørrelse for bedste kompromis mellem impulsgengivelse og frekvensmæssig udstrækning i bunden. Beregninger siger omkring 52 liter afstemt til 39 Hz ved en seriemodstand på 0.3 omh. 


Edited by Larsen - 18 Nov 2013 at 19:41
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 20:09
Implementering af en ekstra basenhed og større ændringer i filteret kræver brug af måleudstyr.
Du kan alternativt prøve at reducere dit nuværende kabinetvolumen til 24-25 liter og herefter vurdere potentialet og eventuelt en ekstra basenhed. 
Altid på vej...
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 21:21
Så hvis højttaleren skal konverteres til en 2,5-vejs går jeg ud fra det er nok med en stor spole i første omgang, og så måle lidt på hvordan frekvenskurven opfører sig. Problemet er at jeg ikke har evnerne til at simulere det, eller kan finde en online calculator der kan fortælle mig hvor mange mH spolen skal være på.

Har i et bud? 

@Larsen, skal seriemodstanden du nævner i serie med den ekstra bas-enhed, og skal den dæmpe bassen eller?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 22:16
En ekstra bas løser bare ikke dit problem med stående bølge og uhensigtsmæssig dæmpemateriale. Hvis du får styr på disse fundamentale ting, har du nok slet ikke brug for en ekstra bas - og får du ikke styr på de ting, så spilder du bare dine penge. Ganske vist vil de to enheder sidde forskelligt i forhold tryk min/max for den stående bølge, så problemet bliver "spredt" og MÅSKE knap så tydeligt - men det er jo blot symptombehandling på et i mine øjne forkert niveau.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 22:18
Du behøver ikke en online regner. L=Z/2πf - eller på dansk:

Spole i mH = 159 x svingspoleimpedans i Ω/frekvens i Hz
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 22:20
Men i øvrigt tror jeg at Ulrik har ret: Dit kabinet opfører sig som en orgelpibe. Det kan garanteret dæmpes væk.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 22:41
Originally posted by rskriver

Så hvis højttaleren skal konverteres til en 2,5-vejs går jeg ud fra det er nok med en stor spole i første omgang, og så måle lidt på hvordan frekvenskurven opfører sig. Problemet er at jeg ikke har evnerne til at simulere det, eller kan finde en online calculator der kan fortælle mig hvor mange mH spolen skal være på.

Har i et bud? 

@Larsen, skal seriemodstanden du nævner i serie med den ekstra bas-enhed, og skal den dæmpe bassen eller?

Jeg ville som USSX skriver starte med at få styr på den stående bølge og dæmpematerialet. I den forbindelse ville jeg prøve at reducere kabinetvolumen til de omtalte 24-25 Liter.
En ekstra basenhed kan være en god ide, men har ingen indflydelse på forholdet omkring den stående bølge og dæmpematerialet. Det er som USSX skriver muligt at du ikke har behov for den ekstra basenhed.
Adgang til måleudstyr er vejen frem hvis du på et senere tidspunkt vil implementere en ekstra basenhed.
Delefilterkomponenters værdi kan sjældent beregnes med en simpel online calculator eller lommeregner.

Seriemodstanden udgøres af DC modstanden i spolen/r, terminaler og ledninger i serie med enheden og er således ikke en ekstra modstand i sig selv. 


Edited by Larsen - 18 Nov 2013 at 22:46
Altid på vej...
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 22:56
Problemet med den stående bølge skal ordnes, uden tvivl, men umiddelbart ser jeg ikke noget tegn på at der er taget højde for baffelstep korrektionen?
Så tænker at jeg ligeså godt kan udvide projektet til en 2,5 vejs, når nu jeg alligevel skal ud at købe nye plader og at kabinettets størrelse passer sig bedre til 2 CA22RNY.

Men på den anden side kunne det være sjovere at få den til at spille med de enheder den har. Så det jeg i første omgang tænker er skrå plade både i toppen af kabinettet og i bunden. Og som Ulrik foreslår skifte til en anden type dæmpningsmateriale.



Så jeg skal skifte det dæmpemateriale jeg har i nu ud med hvad? dæmpeuld?
Tror jeg i første omgang vil ændre kabinettet som skitsen ovenfor og så tilføje dæmpeuld udvalgte steder. Bl.a. som Ulrik foreslår på spærret, og se hvad det giver, ligeledes hans forslag mht at flytte porten længere ned, synes det giver god mening. Håber jeg får tid i weekenden og at vejret er nogenlunde :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Nov 2013 at 23:13
Den/de skrå plade(r) bør gå hele vejen over (fylde hele tværsnittet) - ikke blot 2/3.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz