Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Lufthuller i krydsfiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lufthuller i krydsfiner

 Post Reply Post Reply
Author
Message
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lufthuller i krydsfiner
    Posted: 01 Nov 2013 at 13:49
I forbindelse med et projekt, hvor kabinettet består af lag på lag birkekrydsfiner, kan jeg se efter grovpudsning, at der er nogle små huller i nogle af lagene i krydsfineren.

Havde håbet de ikke var der, når jeg brugte birk, men desværre.

Har i forslag / erfaring med hvordan de skal laves?

Meningen er at de skal olieres, dvs man kommer til at se træstrukturen, så kan ikke bare spartle dem op.

Jeg har overvejet at bruge noget pudsestøv og blande det med lim, og forsøge at proppe det ind i hullerne - men ved ikke helt om det kan lade sig gøre, eller om det vil blive for synligt.

Skal nok prøve at smide et billede op senere.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2013 at 14:13
Jeg tror også det bliver synligt hvis du laver det på den gammeldags måde med hvid PVA+savsmuld.

Hvorfor ikke prøve på en kabinetinderside og se hvordan der ser ud?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2013 at 14:24
Man kan få små tuber plastic træ (spartelmasse) i alle mulig træfarver, sikkert også birk. Jeg har set det hos den lokale XL byg. på den måde kan du måske få et godt resultet, evt prøv det på indersiden eller på et stykke prøve træ først.
Måske er det i virkeligheden ikke birk farven du skal have, hvis "rillerne" i birkelagen er mørkere, det kan du bedst selv se.
Måske kan plastic træ være et problem for det vil nok ikke tage imod olien, så måske kommer det til at se mærkeligt ud. Det har jeg haft andre problemer med i forbindelse med sparling og olie.
Du bør helt bestem lave nogel prøve inden, hvis du vil afprøve plastic træ.
Back to Top
mebbesen73 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Mar 2011
Location: Stavanger, Nor
Online Status: Offline
Posts: 121
  Quote mebbesen73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2013 at 21:48
Tror det kan løses ved at lime splinter fra resterne ind i hullerne, bare sørg for at vælge en splint der skal presses lidt for at komme ind.
Mvh Martin
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2013 at 16:04
Originally posted by mebbesen73

Tror det kan løses ved at lime splinter fra resterne ind i hullerne, bare sørg for at vælge en splint der skal presses lidt for at komme ind.


Jeg sad og søgte lidt på nettet, hvor en anden også nævnte denne fremgangsmåde - det lyder faktisk ok.
Back to Top
Sorenotzen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 16 Maj 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 107
  Quote Sorenotzen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2013 at 21:16
Falt lige over tråden, så måske for sent st kloge sig.. Jeg ville ikke benytte løsningen med savsmuld og pva lim. Når man behandler træet med oile, bejse ja selv lak. kan du ret tydeligt se limen igennem. løsningen med en spilnt (lus) hvor du sørger for at få slebet alt det lim væk du overhovedet kan, er jeg også sikker på er den rigtige løsning.

mvh. Søren
fint skal det være..
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz