Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: BSC, hvordan slipper andre for dette?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


BSC, hvordan slipper andre for dette?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BSC, hvordan slipper andre for dette?
    Posted: 02 Apr 2014 at 21:11
Hvad jeg kan læse mig til, så er nano-digi kun DSP. dvs du har kun digitale output.
Du skal bruge en version med analoge outputs, som f.eks denne her:
http://www.minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-8-x-out

Men undersøg lige prisen osv, med fragt, moms og det hele. For hvis du allerede har forforstærker osv. så koster GS filtre "kun" 2700 kr for et 4 vejs. Og så vil jeg vove at påstå at du ikke behøver at tænke på filtrekvalitet længere - i meget lang tid!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2014 at 23:28
Jeg har ikke prøvet groundsound så kan ikke udtale mig om lydkvaliteten. Ja du kan køre mono 4-vejs - der skal så  2x2700 kr  + ca 1000 kr for software - så ender du på 6400 kr for at komme i gang- hvad jeg kan læse mig til - og så kommer kabinet oveni.

Da jeg købte en minidsp 2x4 - mener jeg det var ca 1000 kr jeg kom af med - tjek en toldberegner for pris. Så skal du have 2 af dem for at komme i gang. Software koster 10 USD for hvert plugin - du nøjes selvfølgelig med 1 til de to bokse.

Hvis du vælger en af de to løsninger så skal volumenregulering ske EFTER dsp - eks 7.1 indgang og så ud til effektforstærker. Med andre ord kan du ikke ikke blot bruge en Forforstærker som vanligt og så sætte dspen i den udgang hvor du normalt har effektforstærker- læs om gainstruktur for yderligere forklaring. Med den rette surroundforstærker kan du.

Har du en DAC kan du altså føde dsp'en med dine digitale kilder via analog ud. Optimal signalvej? Nej, er jeg tilfreds med miniDSP: JA. Mig bekendt den letteste, billigste og mest fleksible løsning til digitale delefiltre uden pc- der er masser at lege med. Jeg gad dog godt undgå den ekstra konvertering- omend jeg har mine tvivl om hvor meget det betyder.

Alternativt kan du kigge efter en af de andre bokse fra miniDsp, her må andre med erfaring på banen.





Edited by Roky - 02 Apr 2014 at 23:39
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 08:20
Hej Roky, tak for inputs.

Så volumen skal reguleres efter DSP. Er der mon en snurrerundt forstærker der kan bruges til både forforstærker og effektforstærker til formålet? For så vidt jeg kan forstå på det du skriver skal forforstærkeren vel være lidt speciel mht. indgange?

Altså: PC -> miniDSP -> Forforstærker med mange indgange -> Effekt med mange kanaler
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 08:24
Dayton har lavet et effekttrin der ville være super til aktive højttalere:

http://www.daytonaudio.com/index.php/audio-video/audio-amplifiers/ma1260-multi-zone-12-channel-amplifier-60wpc.html

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 10:29
Originally posted by rskriver

Hej Roky, tak for inputs.

Så volumen skal reguleres efter DSP. Er der mon en snurrerundt forstærker der kan bruges til både forforstærker og effektforstærker til formålet? For så vidt jeg kan forstå på det du skriver skal forforstærkeren vel være lidt speciel mht. indgange?

Altså: PC -> miniDSP -> Forforstærker med mange indgange -> Effekt med mange kanaler

Der findes en del ældre med 5.1 (eks SACD) som har denne smarte feature. Ofte er den del lavet som pass-through på surroundforstærkerne, dvs ingen form for konvertering. I praksis fungerer det ret godt synes jeg. Du kan være heldig at få én til ingen penge på DBA. Under 500 kr.

De lækreste kunne selvfølgelig være at køre rent digitalt - Hele vejen ud til amp. Jeg ved ikke om de billigere produkter fra miniDSP kan det og hvordan det fungerer med spdif. Mig bekendt er der et max antal kanaler man kan køre ud den vej- Her kan et internt lydkort til en stationær PC også bruges. Men jeg tror ikke der findes software der er så brugervenligt som miniDSP

Jeg hoppede direkte over passive filtre og på digitale IRR filtre (miniDSP 2*4). Det gør så at jeg ikke ved hvordan jeg konstruerer et passivt filter - Men jeg tager stadigvæk udgangspunkt i alm god højttalerteori. Et godt passivt delefilter koster hurtigt det samme som miniDSP. Optimalt match af enheder betyder også mindre ift passive filtre. Jeg går dog nogenlunde efter enheder som passer i et passivt filter



Edited by Roky - 03 Apr 2014 at 10:33
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 10:44
Hvad bruger du selv som volumeregulering? Wacko
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 11:22
harman kardon 1.0 signature. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 12:35
Det er sådan en bandit her du kan bruge. Den har 5.1 multichannel in - og desuden pre out - så kan du selv bruge dine effekter. På sub og centerdelen kan du eks bruge en god stærk forstærker til basserne. Jeg har dog kun prøvet at bruge 4 af kanalerne på en lignende SS forstærker.


Du kan helt sikkert finde en der har multichannel in nær hvor du bor- og prisen kan jo presses maks fordi de er outdated.

Ialt maks 6 kanaler. Giver det mening ?


Edited by Roky - 03 Apr 2014 at 13:04
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 14:22
Yeah. Har lige luret på bagsiden af den Marantz 4001 jeg har stående, og den ser faktisk ud til at have alle de analoge indgange/udgange jeg skal bruge?

http://bilder.hifi-forum.de/max/342941/marantz-sr4001-back_206270.jpg

Hvis ovenstående forstærker kan bruges således at det ikke kræver mere end den og 2 stks miniDSP 2x4, så er der vist ikke rigtig nogen undskyldning længere!

Det attraktive ved denne aktive løsning er at det er nemt at lave nogle testopstillinger.

Køb spændende enheder, smæk dem i et kabinet, kobl til den aktive deling og leg leg leg.

Sjovere end lego? Thumbs Up
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2014 at 17:08
Ok... jeg var ikke klar over at minidsp var SÅ billig, men fair nok. Men med GS filtre, skal forforstærkeren IKKE sidde efter filteret. Signalvejen hedder eksempelsvis:
CD-> Pre -> GS filter -> forstærkere til hver enhed.
Måske andre filtre har problemer hermed, men jeg har prøvet mange forskellige opstillinger, hvor pre'en sidder før GS filtre.... og der er ingen problemer med støj osv - virker glimrende.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz