Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Femm magnet simulering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Femm magnet simulering

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message Reverse Sort Order
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Femm magnet simulering
    Posted: 24 Jul 2009 at 21:24
Meget interessant og nytænkende må jeg sige, jeg tror ihvertfald ikke selv jeg kunne været kommet på den ide. Dog bør du undersøge hvor fluxtætheden er størt i svingspolen, for så vidt jeg ved er det i center og det er jo her man har mindst fluxtæthed fra magneten, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2009 at 20:53
Hey,

Jeg har leget lidt med tanken om et bedre magnetsystem. Et hvor al flux (magnetisme) bliver koncentreret i gabet ved svingspolen, og ikke bejler ud i luften som dem vi ser i dag.

Jeg download FEMM som er et gratis magnetsimulerings software, og gik igang. Jeg fandt ud af at så længe at man beholdt det samme areal som magnettens flade, blev al flux i materialet. Først når man indsnævrede eller lavede hårde knæk, gik det galt.

Her er min simulering.


Her ses min konstruktion. Det er en donut form (mangler den anden side). Hvis i kan forestille jer en hul donut og så neodym magnetter rundt både på indersiden og ydersiden. Derved får man et ventileret magnetsystem. I toppen ses svingspole gabet.

Her ses flux flowet. Al energien bliver i jernet undtagen ved gabet. Hvis man skære kanten lidt i gabet i top og bund bliver udslipet over gabet mindre.


Her ses B produktet igennem gabet. Syntes selv det er ret godt.

Magnetsystemet kan realiseres ved at lave to halvskåle. Den ene deles så (grundet svingspole gabet) i to. 

Ved ikke om det betyder noget, men der er lige meget "sug" som "skub" af flux på hver side af gabet, da der er lige langt til magnetterne på begge sider. Det har ingen flade sider der kan kaste lyden fra membranen direkte tilbage heller. Man har heller ikke en jernkerne direkte op af spolen til at påvirke Le når spolen går ned i gabet.

Her ses en paint tegning:


Det skal siges at det kræver en stor svingspole for at der er plads til magnetsystemet. Der vil automatisk være hul der i midten der giver en polventilering.

Kommentarer? Ris? Ros?


Edited by syncroniq - 24 Jul 2009 at 22:58
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz