Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Femm magnet simulering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Femm magnet simulering

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Femm magnet simulering
    Posted: 27 Jul 2009 at 10:37

Magnetsystemer er normaltvis rotation symetriske. Det betyder at de kan beskrives med en simpel 2D tegning, som så roteres omkring Y-aksen. Det er den måde, man gør det i MagNet, og jeg vil forvente, at det også er tilfældet i FEMM.

Mht. BL simuleringen, så kræver det, at du kender spolens data dvs. dimensioner og antal viklinger.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2009 at 10:39
Hey,

Problemmet med rotationen her er, at mine inderste magnetter, ikke har så langt rundt som de yderste. Derfor er der ikke plads til så mange magnetter, samt arealet er mindre. Giver det ikke en fejl i en 2D simulering i forholdet til en rigtig 3D simulering?

Spolen? Vi opfinder bare en. :)
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Aug 2009 at 22:57
Jeg kiggede nærmere på din B skala, og du skal udvide den for at vurdere mætning (som ham_den_lange skriver: Ens skale på alle plot for at sammneligne). Det røde felt i femms eksempel ligger på ca. 2 [T]. I din simulering er alt over ca. 1.2 [T] rødt.

Menu i femm: View -> Density Plot -> Upper Bound sætter du til 1.5 til 2.

For de fleste almindelige jernmaterialer begynder mætning lidt over 1 [T]. De er ca. lineære og umættede til 1 [T]. Måske nogle af medlemerne herinde som har baggrund i højtalerindustrien kan give dig en idé om fluksdensiteten i jernmateriale for en højtalerenhed.

Din "old school" motor simulering har alt for få elementer. Du har ikke vist nettet, men det er tydeligt på de hakkede flukslinier. Det ændrer sikkert ikke på det "overornede" resultat. Men prøv det alligevel. Tommelfingerregel: Smid så mange elementer ind du gider at vente og især rigeligt i luftgab hvor du beregner kraften på spolen.

Vedr. FEMM kender jeg programmet forholdsvis godt. Det forskellige areal klarer du ved at lave breden af den yderste magnet smallere, så de to har samme areal i fluxretningen og dermed samme volumen.

Som ham_den_lange skriver er 2D godt til rotationssymmetriske problemer. Hold dig til det. 3D laver bare pænere farveplots, det kan vi ikke bruge til noget (farveplots spiller ikke musik ;-), og så mangler 3D pakkerne den gode kvalitet som femm har, at det er gratis.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2009 at 08:33
Hey,

Jeg vil lige prøve det når jeg kommer hjem idag (hvis jeg får lov).
Jeg fandt en artikel om FEMM og rotationstekniken som FEMM understøtter. Det virker fint. Lidt besværlig at sætte op, men det virker.

Jeg har dog fået en invitation hvor jeg vil få en masse afvide på det her emne. Så det glæder jeg mig til. Så melder jeg lige tilbage hvad jeg kom frem til.

Så vil jeg forsøge at lave en guide til f.eks. femm med rotation.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2009 at 13:12
Når du skal til at optimere på geometrien, kan jeg anbefale at benytte femms lua script interface. Så skal du ikke tegne i pre-processoren, som er noget langsommeligt, men du kan parametrisere din model.

(Med SW baggrunden er det sikkert venstrehåndsarbejde for dig at skrive et lua script, jeg har også haft glæde af det, men jeg måtte bruge begge hænder LOL)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2009 at 14:01
Hey,

Jeg er takket været Usxx kommet igang med MagNet.
Vil man bruge FEMM og simulere rundt om en akse, kan man benytte følgende eksempel:


Det er meget nemt at bruge eksemplet.

Jeg har revideret min model en smugle for at tage (lidt) højde for arealforskellen på det inderste jern, og det yderste. Nu skal jeg lige bruge lidt tid på at fedte med det. 

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Aug 2009 at 21:17
Hey,

Så har Kappen lavet et MathCad dokument der beregner BL ud fra B kurver, med SplitCoil, underhung og overhung.

Her er vores hurtige BL kurve. Den kan måske blive pænere, men vi er egenlig ret stolte.


Hvis vi siger ca 20% rammer vi 11 til 40 (groft). Det giver 29 /  2 = 14,5 mm Xmax.
Siger vi helt liniær går vi fra 13 til 38 = 25 / 2 = 12,5mm Xmax.

Det er da helt pænt. Nu mangler vi bare at beregne BL værdien. 
Ovenstående er relative værdiger. Vores spoler er ca 7.2 mm x 2 (split coil).

Kommentarer er super velkomne.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2009 at 09:53
Hej,
Det er bestemt et fint resultat. Jeg går ud fra, at spolens hvile position er ved x=25,5mm. Hvis I spejler kurven omkring denne akse, kan I se hvor symmetrisk motorsystemet er.
 
Der er et par småting ved jeres design, som jeg gerne vil kommentere. kurven knækker ret volsomt ved 11 og 38 mm. Dette knæk betyder meget for hvordan højtaleren klipper signalet ved kraftige udsving, så et blødere knæk er ikke kun en ulempe. Det er lidt samme diskution som NAD's softclipping.
Ud fra vandringen i motorsystemet at dømme, er det en (sub)woofer, I går og roder med. Er det BL-niveau, som I har opnået, nok til at opnå en fornuftig følsomhed?
 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2009 at 10:17
Hey,

Det er en relativ y akse. Vi kender ikke BL værdien endnu. Men vil gætte på at den ender ved omkring 7-10. Ved en underhung der var kortere, dog med 4 viklinger, endte vi på BL = 12.

Det er rigtig med klipning. Men kan man vende det om og sige, at denne her slet ikke klipper ved 9mm, i forholdet til f.eks. en illuminator eller andre enheder. 

Motoren kan faktisk være bag en 15W. Større er den ikke. Men det bliver nok svært at finde ophæng der kan følge med :)
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Aug 2009 at 12:44
Hvad er diametren på spolen?
Er det et motorsystem magen til det, som du har præsenteret tidligere i denne tråd?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz