Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Sub med 10" bas
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sub med 10" bas

 Post Reply Post Reply
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sub med 10" bas
    Posted: 14 Okt 2013 at 00:05
Skal tegne et sub-projekt til en ven med denne enhed og denne amp.

Er en Ø70mm port fint eller bør den være større ? Hvad siger I til 60 liter ?


Edited by JAV - 15 Okt 2013 at 11:07
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 00:12
Sådan lige umiddelbart tror jeg 60 liter er lige i overkanten. Jeg har selv haft samme sub i 42 liter, med en 70 mm port, det fungerede ret godt. 
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 09:55
Originally posted by JAV

Skal tegne et sub-projekt til en ven med denne enhed og denne amp.

Er en Ø70mm port fint eller bør den være større ? Hvad siger I til 60 liter ?

Med en plateamp (forudsat den har lav udgangsimpedans) ville jeg lave et 40-42 liter kabinet afstemt til 26-27 Hz. Med hensyn til portdiameter er det lige i underkanten 10 cm Ø ville være passende, men den bliver for lang til kabinettet (88 cm) med 7 cm Ø port bliver længden 42 cm.
Findes der evntuelt en tilhørende slaveenhed ?
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 10:00
Altid på vej...
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 11:34
Tak for jeres svar. Det virkede også voldsomt. Ja, porten bliver alt for lang med Ø10. 
Synes det er svært at finde nogle Ø80-Ø90mm porte på de danske sider, så det bliver nok bare den Dayton Ø70mm Jetport - det er også billigere end slaver, Larsen :]


Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 12:17
Ja en slave gør ikke projektet billigere.
Afhængig af forventninger til lydtryk, går det ofte godt med en mindre port end optimalt. Smile
Altid på vej...
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2013 at 11:15
Det viste sig at det overskred budgettet ved parts-express, når fragt, moms og told skulle lægges til.
Så vi må søge videre.

Hvad med en SB29NRX75-6 i 40 liter, port Ø7 L37,5 @ 26Hz ?  
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2013 at 12:24
En rigtig fin enhed.

Jeg har haft 2 stk. SB29NRX75-6 i et kabinet på 100 Liter afstemt til 24 Hz det fungerede fint.
Til en enhed passer den nævnte afstemning til ca.- 45 Liter afstemt til 24 Hz. (for samme seriemodstand) Ham der skulle have dem kunne bedst lide det sådan, havde det været til mig selv havde jeg nok valgt en afstemning mere i retning af den du nævner.



Edited by Larsen - 15 Okt 2013 at 12:26
Altid på vej...
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2013 at 14:14
Har også kigget på den SB29SWNRX enhed, den mangler lige lidt følsomhed - resten af systemet ligger på 89-90dB, og synes den "ruller af" rimelig tidlig.

Men super, så bliver det sådan. Kan man opdrive et billigt alternativ til Hypex DS 4.0 ? Hvad brugte du egentlig, Larsen ?
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2013 at 15:05
De indgik i et 3 vejs system med SatoriMW16P-8 og Scan/Speak R2904/7000, den blev senere solgt og erstattet af dette test setup http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1302&title=ben-baffle-stradivari-inspireret
Systemet blev i starten drevet af et par Hypex UCD400HG-HXR til bassen og en hjemmestrikket 200W konstruktion, med et sæt (særlige) mosfets i udgangen, stor ringkerne og RIFA lytter, til mellemtone/diskant. 
De 2 forstærkere var dog så subjektivt oplevet forskellige, at jeg foretrak den hjemmestrikkede på det samlede system. Måske det skyldtes den høje delefrekvens 300Hz. Jeg har før og efter brugt UCD forstærkeren som Subforstærker uden den ovenfor nævnte forskel.
Jeg har ikke prøvet nogle billigere alternativer, så det kan jeg ikke rigtig udtale mig om. 






Edited by Larsen - 15 Okt 2013 at 15:07
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz