Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Valg af kabinet og dæmpning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Valg af kabinet og dæmpning

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valg af kabinet og dæmpning
    Posted: 13 Okt 2013 at 22:51
Hej folkens,

Jeg er jo igang med et lille projekt og har derfor nogle afklarende spørgsmÃ¥l, jeg hÃ¥ber nogle kan hjælpe mig med. 

Jeg gÃ¥r og tænker pÃ¥, hvilket kabinet jeg skal vælge til de 2, SB15NRXC30-8 enheder jeg har som bas/mellemtone? 
Tænker lidt at prøve noget lukket kabinet, med er jeres erfaringer?

Med hensyn til dæmpning har jeg set og læst at Steen Duelund brugte en form for træuld/træspÃ¥ner, hvilke fordele / ulemper har det som dæmpning? 

Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 10:21
SB15NRXC30-8 er som Scanspeak´s 15W, 18W og sÃ¥ mange andre bas/mellemtone enheder bedst egnet i en form for Ã¥bent kabinet. 
Som bas/mellemtone i et basrefleks kabinet og som mellemtone i et kabinet med akustisk ventil.
Kappen og USSX har i flere tråde på udmærket vis redegjort for lignenede betragtninger.
Kabinetforslag kunne være 18-20 Liter (afhængig af seriemodstand) afstemt til 41-42 Hz, denne afstemning har jeg tidligere lavet med godt resultat.

Jeg skal lige indskyde at jeg har hørt SB15NRXC30-8 spille rigtig godt som mellemtone i et lukket kabinet, men det var uhensigtsmæsssigt stort ca. 45-50L. for en enhed.

Altid på vej...
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 17:14
Tak for input. 

Jeg vælger et portet kabinet, tænkte bare det kunne være sjovt at prøve et lukket system en dag, men det mÃ¥ blive med nogle enheder der mere egnet til det. 


Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 17:25
Held og lykke med projektet Smile det er nogle fine enheder du har valgt.
Bliver det 2.5 vejs ? og hvilken diskant har du valgt ?



Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 17:50
Enheden har et lidt for lavt Q til lukket kabinet. Det går meget bedre i en 11l refleks tunet til 45Hz:

 

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 17:59
Michael og jeg har åbnået imponerende resultater med 19litter og port tuning på 42hz
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1231&title=mtm
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 18:04
Busk, det var en MTM med to enheder pr. side, ikke? Min beregning er for et kabinet med 1 bas. Afstemningerne er næsten ens så.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 19:18
Du skal være velkommen i Kjellerup til at høre mine mtm med samme enheder hvis du skulle få lyst til et sådan projekt.
Venligst Michael
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 20:24
Ja det bliver en 2,5 vejs konstruktion med en Vifa XT25. 

Jeg forsøger mig med omkring 20-22 liter sÃ¥, det er ogsÃ¥ det der ligger mest til højrebenet. 

Bapu: tak for tilbuddet, det vil jeg da gerne en dag, nÃ¥r tid er :-) 

Iøvrigt er der nogle der har erfaring med at bruge træuld / spÃ¥ner som dæmpning? 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2013 at 20:35
Det er bedst at fyldet er fine tråde. MDM-3 er glimrende, men til et lille kabinet kan pyramideskum på alle vægge være nok.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz