Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Store subwoofer enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Store subwoofer enheder

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Store subwoofer enheder
    Posted: 01 Nov 2013 at 19:40
Tag nu ikke tingene så tungt...

En subwoofer-enhed i min verden spiller rent faktisk "sub"-bas - Det gør de fleste PA enheder ikke. De ruller naturligt af ret tidligt og et F3 på mellem 40-60Hz er ikke unormalt i PA verden.

"varen" er i dette tilfælde "sub"-bas (hvilket jo også står i emnet).

Men jeg synes ikke følsomme enheder har en gevinst, hvis man skal til at tvinge dem til at levere "sub"-området med DSP.

Så foretrækker jeg en basenhed, der kan bruges uden DSP som udgangspunkt.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2013 at 20:36
Det er jo bare to helt forskellige veje til at nå målet:
1. Enten designer du enheden med tilpas høj bevægelig masse. Så spiller enheden dybbas, men kræver megen effekt.
2. Eller også designer du enheden med lav bevægelig masse og høj følsomhed. Så har enheden høj fs eller lavt Qt og kræver megen EQ under afskæringsfrekvensen, og dermed megen effekt.

Hvad er bedst?
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2013 at 20:48
Mange PA-basenheder leverer faktisk samme lydtryk i det lavfrekvente som mange Hifi-basenheder. 

Har øget membranvægten på min "PA-sub", så den går lidt dybere på bekostning af bla. lidt lavere følsomhed (som alligevel aldrig blev udnyttet).
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2013 at 21:25
præcis, lydtrykket ved en given frekvens er konstant for et givet kabinetvolumen, mener jeg at huske. Når du øger følsomheden, følger f3 med op.

Edited by felsby - 01 Nov 2013 at 21:26
Back to Top
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2013 at 06:11
Det kommer  vel mere an på hvilken lyd man prøver at opnå.. jeg synes ofte pa enheder kan give mere punch og ubesværet bas end hifi enheder, hvilket jeg godt kan lide. Hvad angår påkrævet tilført energi, så kan man jo ret billigt få kraftige forstærkere til at tage sig af bassen, så det er vel ikke så vigtigt. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2013 at 10:33
Som jeg også prøver at sige:
Hvis du ønsker at få gengivet 25Hz med 105dB fra en 120l kasse, er det ligegyldigt hvor høj følsomhed din driver har. Du skal bruge den samme effekt. (enten til EQ af en følsom enhed eller direkte drevet tung enhed.)
Der er skrevet utallige sider om basenheders "lyd". Hvis jeg selv skulle bestille en enhed, ville jeg bede om 1. lav mekanisk modstand (Rms) og 2. lav selvinduktion (kobberkappe e.l.). De to ting tror jeg selv på. Men det er indiskutabelt at højfølsomme enheder har lavere harmonisk forvrængning for samme lydtryk.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2013 at 11:12
Det er min opfattelse at der er en betydelig forskel på at anvende en højfølsom enhed med elektronisk kompensation og en "rigtig" sub-bas enhed.
Sub-bas enheder giver anledning til en oplevelse af større tyngde/vægt i gengivelsen. Dette er medvirkende til at understøtte oplevelsen af, at der ligger en fysisk begivenhed bag. Sagt meget kort, realisme.


Edited by Larsen - 02 Nov 2013 at 11:34
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2013 at 11:15
Et oplagt julefrokostdiskussionsmene! Big smile
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2013 at 11:56
Originally posted by Stefan

Det kommer  vel mere an på hvilken lyd man prøver at opnå.. jeg synes ofte pa enheder kan give mere punch og ubesværet bas end hifi enheder, hvilket jeg godt kan lide. Hvad angår påkrævet tilført energi, så kan man jo ret billigt få kraftige forstærkere til at tage sig af bassen, så det er vel ikke så vigtigt. 

Nu ved jeg ikke hvad du forstår ved punch, men det er måske det som jeg kalder smæk for skillingen, eller attack i basgengivelsen. Dette ligger i den egentlige basgengivelse og der foretrækker jeg deciderede basenheder. 
Der findes faktisk HiFi basenheder der leverer varen i det egentlige basområde f.eks. http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/12-sb34nrxl75-8/
Jeg spiller selv på 2 pr. baskabinet i øjeblikket, der er smæk for skillingen.

Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2013 at 12:39
hej Larsen - fed enhed. Hvordan er kabinetterne? Jeg tænker 140l afstemt til 25Hz - hvad gjorde du?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz