Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Store subwoofer enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Store subwoofer enheder

 Post Reply Post Reply Page  123 7>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Store subwoofer enheder
    Posted: 09 Okt 2013 at 23:05
Jeg syntes store enheder spiller bedre når det gælder dybbas, de flytter i mine ører luften mere realistisk i forhold til mindre enheder. Derfor leder jeg efter større enheder til overvejelser om en større DIY subwoofer - 15" eller 18" fortrækkes.
Hvis det samtidig kunne lade sig gøre at holde sig under 120 liter, ville det være at foretrække.
Jeg har selvfølgelig masse af effekt og DSP til filtrering.

Her kommer så den måske tossede ide. De eneste enheder som umiddelbart findes i det danske sortiment er 13" fra scanspeak og 15" fra SB. Begge til omkring 4K kr. stykket.

Ville det derfor være muligt at tage en enhed som denne her:
http://www.thomann.de/dk/eighteensound_18lw1400.htm

Og så tilføje noget masse, så FS falder til f.eks 20hz. Følsomhed er der jo nok af, så det gør ikke noget at den falder f.eks 10dB - især taget i betragtning af den mængde effekt jeg har til rådighed.

Det er ikke for at kunne spille murstenen ud af huset, men for at få tyngden med, som de små enheder har svært ved at levere. I mine ører er der bare mere oplevelse i at lytte til al slags musik, når højttalerne uhindret kravler helt ned i det dybe.


Edited by Digital_thor - 09 Okt 2013 at 23:07
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 06:53
Jeg kan i hvert fald anbefale SB 15, men den arbejdede hos mig i 160litter
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 07:32
Yes... og de lyder også rigtig godt. Men vis det var muligt at opnå noget nær det samme, uden at gi' 7.5K kr og måske endda i et lidt mindre kabinet, så kunne det være sjov syntes jeg Smile
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:33
@Thor, dette indlæg skal ikke skal ikke ses som et forsøg på at køre din tråd/plan helt af sporet, men ofte er der større forbedringer at hente på anden måde.
Kappen har her på forum skrevet om fordelene ved opstilling af flere mindre sub´s fordelt strategisk i rummet. Flere gode 10-12" Sub-enheder kan fås for omkring en tusse stk. 
Alternativet kunne derfor være opstilling af 8 mindre sub´s.
Kasper linker i sit indlæg, som jeg ikke lige kan huske hvor er, til en side med en glimrende redegørelse.

Bare en indskydelseWink



Altid på vej...
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:36
Lidt inspiration:
Ciare NDH 15-4S

2 stk i 120 ltr lukket godt med korrektion.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:58
Originally posted by Larsen

@Thor, dette indlæg skal ikke skal ikke ses som et forsøg på at køre din tråd/plan helt af sporet, men ofte er der større forbedringer at hente på anden måde.
Kappen har her på forum skrevet om fordelene ved opstilling af flere mindre sub´s fordelt strategisk i rummet. Flere gode 10-12" Sub-enheder kan fås for omkring en tusse stk. 
Alternativet kunne derfor være opstilling af 8 mindre sub´s.
Kasper linker i sit indlæg, som jeg ikke lige kan huske hvor er, til en side med en glimrende redegørelse.

Bare en indskydelseWink



Helt i orden - jeg leget bare med tanken om det skulle være muligt at komme op med et alternativ til de ret så dyre enheder der ellers er til rådighed.
Jeg har allerede 2 subs og forstår så udemærket fordelen af dette Wink

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 09:03
Originally posted by Fasen

Lidt inspiration:
Ciare NDH 15-4S

2 stk i 120 ltr lukket godt med korrektion.


En proff bass til knap 4K og så med et fs på 48hz - det burde kunne gøres bedre Wink

Men jeg er frisk på en forklaring, til hvordan en sådan enhed kan komme til at spille dybt.

Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 09:06
Nej, FS er på 28hz:

Ciare NDH 15-4S

Den uden S (15-4) har langt højere FS
Fås til ca 2000.- stykket her:
Lean UK

Og den skal EQ'es en del i bunden iflg hvad jeg kan læse mig frem til på Nerds.

Skal lige sige at jeg ikke har hørt enheden. Tony Gee bruger den f.eks her:
Galactica

Den sub på Nerds er lavet i samarbejde med Tony Gee.


Edited by Fasen - 10 Okt 2013 at 09:09
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 17:19
Originally posted by Digital_thor

Yes... og de lyder også rigtig godt. Men vis det var muligt at opnå noget nær det samme, uden at gi' 7.5K kr og måske endda i et lidt mindre kabinet, så kunne det være sjov syntes jeg Smile
BAS SKAL HA PLADS og sådan er det! (udtalt på samme måde som erik fra Erik og Else).
NU ikke alle de der små tøsekasser Thorbjørn, du har pladsen Big smile




Edited by Busk - 10 Okt 2013 at 17:23
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Okt 2013 at 09:02
Hehe Busk - jeg må nok bare bøje mig. De kasser vi fik lavet til mig, spiller jo kanon lige nu, så du har nok ret igen Wink
Har så kig på denne basse her:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=295-472

Den skal jo så ha' lidt plads. Men mon ikke 2 stk kunne være sjov. Også bare fordi de kan fås hjem til omkring 2100 stykket, og med potentiale for en reel subwoofer og ikke bare bas Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz