Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Ã…ben baffle stradivari inspireret
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ã…ben baffle stradivari inspireret

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ã…ben baffle stradivari inspireret
    Posted: 05 Nov 2013 at 12:50
@USXX

Jeg havde snakken om lukket kontra basrefleks med Kasper da jeg købte enhederne.
Der er en del, mere eller mindre nuancerde, skriverier om emnet på forskellige fora på nettet og derfor valgte jeg at videregive mine erfaringer.
Jeg er med på at L-varianten er optimeret til basrefleks
Hvad mener du om den basrefleksafstemning jeg har valgt, 125L, 30Hz, Rx. 0.2-0.3 for 2 enheder ?
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2013 at 13:18
Det lyder helt rigtigt. Det bedste kompromis mellem dybbas og pulssvar får jeg til ca. 120 liter (netto luft før dæmpning) tunet til....ja, 30 Hz. Det effektive akustiske volumen vil med typisk dæmpning ende på 125-130 liter. Du bruger et fælles kammer - er det ordenligt afstivet? Hvad er den største indvendige dimension i baskabinettet? Hvorfor fælles kammer her? Hvis du halverer volumen og kun bruger én port (med samme diameter), bliver portlængden jo den samme. Med separate kamre har du allerede indledningsvis bedre afstivning (dvs. plade-resonanser rykket op i frekvens) og mindre risiko for stående bølger inde i kabinettet i enhedens arbejdsområde.

Edited by USXX - 05 Nov 2013 at 13:18
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2013 at 14:09
Kabinettet er et ældre testkabinet bygget af MDF/finsk birke krydsfiner. Jeg har ikke nogle tegninger eller billeder af kabinettet, men det fælles kabinet er lidt en tilfældighed.
Det er afstivet på sidepladerne og den aftagelige/flytbare bagplade med 19 x 75 mm stykker, der danner trekanter i forskellige størrelser. Dette for gøre kabinettet stift og for at fordele resonansmønstrene ved forskellige relativt højt placerede frekvenser, uden for basenhedernes egentlige arbejdsområde. (Afstivninger og portene er fraregnet så kabinettet er 120 Liter netto)
Grunden til, at der ikke er lavet en opdeling af kabinettet er, at jeg gerne ville opnå et relativt fleksibelt kabinet og ikke havde en god ide til hvordan jeg kunne forene de to krav på en enkel måde da jeg byggede det for flere år siden.
Største indvendige dimension er højden pÃ¥ 760 mm, hvilket ikke er optimalt, derfor er en del af dæmpematerialet placeret i bunden for at imødekomme problemet med stÃ¥ende bølger mellem top og bund.  
Jeg er helt enig i, at det ville være en fordel, at dele kabinettet i to kamre og dine betragtninger omkring portene, foræringen af en afstivning og forbedrede forhold i relation til stående bølger.

Det er planen at medtage ovennævnte betragtninger når de endelige kabinetter skal bygges.
Der skal sandsynligvis ogsÃ¥ implementeres en form for aftagelig bagplade for at eksperimentere med Ã¥ben baffle. 

Hvis du har en ide til udformningen kan vi jo tage en snak om det til julefrokosten.Smile



  


Edited by Larsen - 05 Nov 2013 at 14:11
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2013 at 14:20
Du har en stående bølge inde i kabinettet nede ved 226 Hz (altså i arbejdsområdet), og den får du ikke fat i med dæmpematerialet, medmindre det ligger ude midt i voluminet.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2013 at 14:52
Ja den er jeg med på, der havde jeg et tydeligt bump på impedanskurven.
Efter jeg lagde en del af dæmpematerialet i bunden blev det reduceret men forsvandt ikke helt uanset mængden af dæmpemateriale.
Jeg må eksperimentere med en måde til, at få anbragt dæmpematerialet ude midt i kabinettet.

Måske et par rundstokke på tværs i kabinettet kan anvendes til at fastgøre dæmpematerialet.

I mine Satori 2.5 (som jeg havde med til julefrokosten sidste år) var dæmpematerialet fra toppen af begge kabinetterne faldet ned og havde lagt sig på en afstivning lige over porten.
Det lød underligt.

 
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2013 at 11:33
Originally posted by USXX

Du har en stående bølge inde i kabinettet nede ved 226 Hz (altså i arbejdsområdet), og den får du ikke fat i med dæmpematerialet, medmindre det ligger ude midt i voluminet.

Tak for at du henledte min opmærksomhed pÃ¥ dette forhold. Det vidste jeg jo egentlig godt hvis jeg havde tænkt sÃ¥ langt. Jeg havde fra starten tænkt brugen af dette testkabinet  som en hurtig mÃ¥de, at prøve enhederne pÃ¥, vel vidende at de ikke var optimale.

Jeg fik i går lavet en skrå afstivning mellem sidepladerne, uden at dele kabinettet over i 2 individuelt adskilte kamre. Det tog lidt tid, at finde den rigtige placering hvor den ikke skabte problemer for den frie luftstrøm omkring portene. En del af dæmpematerialet fra bunden af kabinettet er nu placeret på undersiden af den skrå plade og en lille smule ekstra er tilført oven over denne.

Det har resulteret i yderligere klarhed og detaljeringsevne i basområdet og på impedansmålingen var knasten ved 227 Hz ikke længere synlig. Jeg fik ikke gemt impedansmålingen og her til formiddag har det ikke været muligt at lave en ny.
Nogle mennesker i orange kedeldragter har lavet et hul i jorden hvor de kører rundt med en pladevibrator. Prøv at gæt hvordan det ser ud på impedansmålingenConfused




Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2013 at 11:55
Ja, en skrå plade virker rigtig godt til at bryde en stående bølge.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2013 at 22:11
Hej Torben.

Håber det er ok, at jeg lige låner din tråd til lidt spg.
Jeg er ogsÃ¥ blevet lidt varm pÃ¥ evt. Ã¥ben baffle-projekt. Vi har de øvre enheder til fælles.  

Overvejer også at krumme bafflen i siderne, men så skal det være hele vejen ned, og der skal vi jo langt ud pga. bassen. Tror du, at det har nogen bemærkelsesværdig effekt - kan det svare sig ?
Hvis du skulle ændre/optimere noget, til fordel for akustikken (udover at placere R29 og Satorien længere indad), hvad skulle det sÃ¥ være ? 

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2013 at 23:31
JAV : cadeau til dine grafiske færdighederThumbs Up

Ja, jeg er også blevet lun på at prøve åben baffle af en dag, så følger spændt med.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Nov 2013 at 13:32
Simon postede et link til en Nelson Pass artikel om en "Heil-AMT"- inspireret OB løsning. Den bør nok tjekkes:

Edited by felsby - 24 Nov 2013 at 13:32
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz