Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Ã…ben baffle stradivari inspireret
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ã…ben baffle stradivari inspireret

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ã…ben baffle stradivari inspireret
    Posted: 08 Okt 2013 at 16:10
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du har det med tysk, men den her trÃ¥d er ellers genial: http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-333.html

Så har du lidt ekstra aftenlæsning, hvis du skulle løbe tør ;)
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 16:20
Originally posted by JAV

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du har det med tysk, men den her trÃ¥d er ellers genial: http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-333.html

Så har du lidt ekstra aftenlæsning, hvis du skulle løbe tør ;)

Tak for linket JAV, inspiration er altid godt når man planlægger et projekt i denne størrelse. Det er medvirkende til at man får så mange aspekter som muligt belyst, og taget med i den endelige udformning. Det er lidt surt med så store projekter, at skulle starte forfra fordi der er umiddelbart åbenlyst man har glemt.Cry

Jeg har det fint med at læse og forstÃ¥ tysk, bare jeg ikke skal tale tysk, det er blevet lidt rustent af ikke at have været praktiseret.  
Altid på vej...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2013 at 15:21
Spændende projekt

Hvad med ripol til bassen, kan gøres ret kompakt, har ikke selv nået at lege med det endnu.


Kan gøres rigtigt elegant.




Edited by Busk - 09 Okt 2013 at 16:04
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2013 at 17:48
Tak for linket BUSK, løsningen kunne jo godt implementeres på en elegant måde.

Der var også inspiration til spændende løsninger i nogle af de andre links.
 
Det ender nok med at jeg mÃ¥ i gang med saven og bygge nogle testkonstruktioner, inden jeg gÃ¥r i gang med noget med en hel masse finish. 
Altid på vej...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 06:51
Velbekomme

Ja den kan laves meget elegant.
Happy testing.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:26
Man burde jo næsten sætte en stort horn pÃ¥ sÃ¥dan en... Wacko

Edited by USXX - 10 Okt 2013 at 08:26
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:52
Originally posted by USXX

Man burde jo næsten sætte en stort horn pÃ¥ sÃ¥dan en... Wacko


Stradivari Look a like, nu med horn Confused

MÃ¥ske en æstetisk prøvelse 
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2013 at 16:07
Jeg brugte det dårlige vejr i går som anledning til at komme lidt videre.
Testkabinettet med de 2 stk.  SB34NRXL75-8 er i øjeblikket 120-125 Liter.
Lukket giver det et  Qtc. lige omkring 0.6 for Rx 0.2.
Jeg har indført en port i dette kabinet (2 porte á 12 cm Ø) afstemt til 30 Hz.
Jeg deler til mellemtoneenheden ved 300 Hz 12dB LR.
Jeg havde forestillet mig at det lukkede kabinet måske var bedst, men oplever at der i det nedre mellemtoneområde forekommer en form for klemthed med lukket kabinet.
Det minder om den klemthed der optræder når bas/mellemtone enheder sidder i et mindre lukket kabinet og høres tydeligt ved overgangen til mellemtoneenhden (Satori 4 ohm)
Jeg foretrækker derfor i øjeblikket basrefleksløsningen.

Er der nogle der har erfaringer pÃ¥ dette omrÃ¥de ? 
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2013 at 12:19
Jeg skriver lige lidt om mine videre erfaringer, hvis det det kan være til inspiration for andre.

Jeg har som eksperiment taget den ene bas ud af kabinettet og redesignet filteret så det passer til den en enhed. En plade til at lukke hullet i kabinettet blev fremstillet og monteret.
Det manglende niveau er kompenseret ved at hæve forstærkningen i det effekttrin der trækker bassystemet. Det nu lukkede kabinet er således 125 L til en basenhed Qtc. omkring 0.5.
Ved musikgengivelse forekommer gengivelsen nu ikke helt sÃ¥ klemt og virker mere klar og nuanceret i øvre bas/nedre mellemtone, sammenlignet med 2 enheder i lukket kabinet. 
Jeg er ikke sikker pÃ¥ om det er helt pÃ¥ niveau med basrefleks med 2 enheder. En direkte sammenligning med 2 bassystemer, udført henholdsvis som 2 enheder i basrefleks og en enhed i lukket kabinet, vil sandsynligvis kunne kaste yderligere lys over dette forhold. 
Et forhold der i dette tilfælde betyder, at løsningen med en enhed i lukket kabinet ikke bliver aktuelt er, at der tydeligt mangler niveau i 50-100 Hz området.
Højtalerne er placeret i god afstand til rummets vægge og forsøg med at placere dem tættere pÃ¥ bagvæggen resulterede i, at forbedringerne i øvre bas/nedre mellemtone forsvandt i takt med, at de kom tættere pÃ¥ bagvæggenErmm 
Foreløbig er konklusionen, tilbage til 2 enheder i basreflekskabinet.
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Nov 2013 at 12:33
Jeg kan nikke helt genkendende til dine oplevelser med lukkede kabinetter - desuden er L'eren jo optimeret til basrefleks.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz