Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Ã…ben baffle stradivari inspireret
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ã…ben baffle stradivari inspireret

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ã…ben baffle stradivari inspireret
    Posted: 08 Okt 2013 at 13:20
Jeg har i en uges tid, haft en 3 vejs konstruktion med Scan Speak´s, R2904/7000, Satori MW16P-4 og 2 stk. SB34NRXL75-8, til at spille i nogle testkabinetter, med et rent målefilter.
Jeg er sÃ¥ smÃ¥t begyndt at lyttetrimme pÃ¥ dette filter og der er absolut potentiale. 
Nu er tiden sÃ¥ kommet hvor jeg er begyndt at tænke over det endelige design og havde den ide at lave et design i retning af Sonus Faber´s Stradivari. 
Nu er det bare sÃ¥dan at HDL med denne trÃ¥d, http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1297&title=endnu-et-benbaffel-projekt, har inspireret til evt. at forsøge mig med en Ã¥ben baffle.

Jeg har tænkt pÃ¥ om en mÃ¥de at lave kabinettet pÃ¥, kunne være at lave en form for aftagelig bagplade. Denne kunne herefter henholdsvis tages af og monteres hvis det viser sig at jeg foretrækker et mere lukket kabinet. Mellemtonekabinettet skulle i sÃ¥ tilfælde ikke være helt lukket men med akustisk ventil. MÃ¥ske der skulle eksperimenteres med en basrefleksafstemning for de 2 basser.  

Er der nogen på forum der har nogle ideer til et design som ovenfor skitseret, eller måske erfaringer med lignende?

Der er en del diskussioner pÃ¥ nettet angÃ¥ende Qt for basenheder i forbindelse med Ã¥ben baffle projekter. Der er en del der argumenterer for enheder med forholdsvis højt Qt, er det i sÃ¥ tilfælde helt ud i skoven at forsøge sig med SB34NRXL75-8? 
Altid på vej...
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 14:06
Ideen med aftagelig bagplade er ikke dum, hÃ¥ber jeg, for jeg har tænkt noget lignende i mit projekt, som du linker til. 

Min 15" som jeg bruger i åbenbaffel har et Qt på 0.38 (Fs = 42 Hz) ifølge databladet, og den gør det IMHO udemærket i basområdet. Men jeg er heller ikke dyb bas fanatiker.
Jeg tror, at det betyder langt mere, at du har rigeligt membran areal.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 14:35
Originally posted by ham_den_lange

Ideen med aftagelig bagplade er ikke dum, hÃ¥ber jeg, for jeg har tænkt noget lignende i mit projekt, som du linker til. 

Min 15" som jeg bruger i åbenbaffel har et Qt på 0.38 (Fs = 42 Hz) ifølge databladet, og den gør det IMHO udemærket i basområdet. Men jeg er heller ikke dyb bas fanatiker.
Jeg tror, at det betyder langt mere, at du har rigeligt membran areal.

Hvis kabinettet ikke er for dybt (undgår tunneleffekt) og de indvendige afstivninger ikke hindrer luftstrømmen, må det kunne lykkedes.

Jeg er heller ikke dyb bas fanatiker. I forbindelse med gengivelse af musik skaber det ofte flere problemer med højtalere der har fuldt niveau i sub bas omrÃ¥det. De 2 SB34NRXL75-8 sidder i et test kabinet med et Q pÃ¥ 0,65, med mulighed for at regulere volumen eller eksperimentere med en basrefleksport. (advarsel, kloakrør, smÃ¥ børn, katte og hunde kan blive væk gennem en port af denne størrelse) 
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 14:38
Hvorfor ikke kombinere Ã¥ben baffel med loading af bassen - det kan give en fantastisk kobling til luften/rummet. Inspiration: http://www.wolfvonlanga.com/speaker-systems/salon/

Edited by USXX - 08 Okt 2013 at 14:39
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 15:15
Jeg har en drøm om at prøve mine 50 ohms 10" enheder i en slot loaded baffel, som Nelson Pass skriver om her: http://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf
Men det bliver nok først, når jeg går på pension og får noget mere fritid...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 15:16
Originally posted by USXX

Hvorfor ikke kombinere Ã¥ben baffel med loading af bassen - det kan give en fantastisk kobling til luften/rummet. Inspiration: http://www.wolfvonlanga.com/speaker-systems/salon/

Tak for linket, så er der lidt aftenlæsning.

Ulrik hvad er dine tanker omkring bred Baffle med krumning som Stradivari kontra mere traditionel smal baffle.  Hvis det kan siges relativt kort Smile
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 15:18
Originally posted by ham_den_lange

Jeg har en drøm om at prøve mine 50 ohms 10" enheder i en slot loaded baffel, som Nelson Pass skriver om her: http://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf
Men det bliver nok først, når jeg går på pension og får noget mere fritid...

Tak for linket, mere aftenlæsning.
 

Hvorfor det ? Var der ikke noget om at færdige højtalere var lidt kedeligeWink
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 15:25
Det kan siges forholdsvis kort - der er folk herinde, der har mere erfaring med åben-baffel-højttalere end jeg har. Jeg har dog engang til en kunde lavet en elegant og ren akustisk løsning på mellemtone-problemet, hvor mellemtonen sidder i åben baffel (bred let buet baffel). Den målte helt forrygende, men kunden fandt løsningen designmæssigt lidt for dristing og endte med en anden (deres egen) løsning for mellemtonen.

Edited by USXX - 08 Okt 2013 at 15:26
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 15:33
Nååårrh... Stradivari har jo ikke Ã¥ben baffel. Bred eller ikke bred - begge dele kan virke. Der er nogle forskelle i udstrÃ¥lingsmønsteret og kantdiffraktion (smal kontra bred baffel). Man skal længere væk for at komme i fjernfelt, nÃ¥r baflen er bred - og strÃ¥lingsimpedansen er anderledes. Perspektivet kan/vil være anderledes. Det kunne man skrive en lang afhandling om, men for at kunne koble det til opfattet lyd (-kvalitet), skal man nok lave nogle forskellige højttalere, sÃ¥ reel brugbar sammenligning kan finde sted.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2013 at 16:00
@USXX, Jeg er med på at Stradivari ikke har åben baffle.
Ideen var at lave den krumme brede baffle kombineret med at den var åben.
Den store krumme baffle har den fordel som HDL allerede har erfaret, at enhedrene ofte måler bedre og filteret bliver efterfølgende, ofte nemmere at gå til.

Jeg har hørt en del højtalere med bred baffle og et fælles træk har handlet om netop opfattelsen af perspektivet. Jeg er med pÃ¥ at der her ikke er tale om en videnskablig tilgang og er helt indforstÃ¥et med at et entydigt svar, relateret til opfattet lyd/kvalitet vil kræve en længere afhandling og nogle dertil knyttede praktiske forsøg. (Den første var en relativ enkel og ikke specielt avanceret model fra Boston en gang i begyndelsen af firserne)  

Det gør heller ikke noget at stradivari designet i mine øje er intet mindre end smukt.
Når man nu skal have et par rumdelere af denne kaliber opstillet frit i stuen gør det ikke noget at gøre lidt ud af det.http://www.sonusfaber.com/it/prodotti/stradivari-homage
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz