Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Curve NNR mega ht
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Curve NNR mega ht

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Curve NNR mega ht
    Posted: 04 Jan 2009 at 06:44

Hej Drenge, ja så er den næsten gal igen LOL, Busk har mistet al form for realistisk sansWink.

Jeg er gået igang med planerne om mit hidtil største og mest ambitiøse projekt til dato.
Projektet startede faktisk af 2 årsager, første årsag er det projekt jeg arbejder på lige nu til min lillebror, som kan ses her, som har gjort at min kone er meget ked af at de er ved at være færdige og skal ud af huset her i Januar. Hun ønsker noget ligende, størelse ligegyldigt. Anden årsag kom den 13.dec. 08 hvor jeg efter mit arbejds årlige julefrokost, sad og plejede mine tømmermænd Dead med at tegene sindsyge højttalere. Det så konen og sagde igen det med lillebrors højttalere, men tilføjede at vi skulle gøre det nu og fuldt ud, plus at vi ikke skulle vælge hvad der var billigt men det vi helst ville have af enhedder, ja det skal man ikke sige 2 gange til Busk LOL.
 
Designet er inspireret af mit lillebror projekt, dog med nogen ændringer grundet de erfaringer jeg har høstet her, men at de skal være bueformede er sikkert, så de får focus point i lytte positionen. Det ser samtidig med også fedt ud og bryder med de normale firkantede former som de fleste højttalere har.
 
Højttaleren skal dække hele det hørebare område uden kompromi, dog skal der også tænkes lidt på designet samtidig med, de skal ikke blive for klodsede at se på. Størrelse er som sag underordnet (stor buket blomster på vej til konenSmile), lytterummet lige nu er vores store stue på 65m2, men det er kun midlertidig, da vi er så heldige at have et ekstra hus på grunden på 50m2 der skal bygges om til det ultimative lytterum og biograf.
 
Der har været tegnet en del forskellige tegninger ind til videre, dem vil jeg ikke poste her da de allerede ligger på hifi4all og kan ses her. Men nu er vi ved at være låst fast på et design, og de bliver store, MEGET store.
Enhederne er næsten på plads og er som følger for en højttaler: 1stk Morel Supreme 110 diskant (ændres nok til ScanSpeak ringradiator), 2stk ScanSpeak 12M mellemtone og 6stk ScanSpeak 22W basser med papmembran. Ja som min signatur siger er jeg glad for membran areal LOL. Er jo til daglig vandt til 4stk 10" og det kan jeg ikke undvære, og da størrelsen er ligegyldig så det jo nemt. Designet er stadig igang så intet er 100% fastlagt og tegningerne er ikke målfaste. Har fået kyndig hjælp til de fine 3D tegninger som kommer nedenfor, og gode råd fra samme herre. Tegningerne er lavet i et 3D program men derefter er de regnet på af et eller andet pyshko program der drives af en 22,4GHz computer.
 
Navnet er lige til, Curve pga. formen, NNR = No Nonsence Refference.
 
Øv her skulle så være et billede, men jeg kan ikke lige finde ud af at uploade et billede fra min computer Cry. Må jeg lige finde ud af og så kommer det senere.


Edited by Busk - 04 Jan 2009 at 06:49
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 11:23
Hey,
 
Man kan desværre ikke uploade billeder endnu. Det kommer når jeg lige finder pengene til at låse den funktion op. Indtil nu må du indsætte et billede fra en url (web adresse). Så billedet skal altså ligge et andet sted på nettet ind til videre.
 
Når jeg finder de penge, vil man også kunne sende privat beskeder.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 12:21
Okay, helt i orden Smile.
 
I øvrigt super fedt med et rent højttaler diy forumThumbs%20Up.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 12:54
Yes. Det skal nok blive godt med et fora hvor vi kan nørde vores hobby fuldt ud.

Sindsygt projekt du er igang med, synes du skal huske på "less is more". hold det simpelt, når man springer ud i en så ekstrem løsning, kommer der ofte problemer som man ikke havde forudset. Jeg mener ihvertfald du skal være ekstremt opmærksom på de 2 inderste mellemtoner. Det du er igang med det kaldes også d'appolito. og sådan en løsning skaber "kontrolleret" udfasninger som, hvis det er lavet rigtigt, kan eliminere gulv og loft reflektioner, men for at få dette til at virke korrekt, kræver det ekstremt meget af de benyttede enheder, du skal være sikker på at din diskant kan tvinges langt ned i frekvens uden at forvrænge (evt. waveguide). Dine mellemtoner skal du måske overveje at placere indover diskantens forplade (evt. nyt problem: diffraktioner) for at minimere afstanden mellem dem, ellers vil du have et stort område hvor enhederne faktisk ikke arbejder sammen i fase og det giver ikke ligefrem "waveform fidelity". Derudover synes jeg at du skal overveje at bruge 15m istedet for 12, hvis den alligevel ikke skal så lagt op i frekvens for at møde diskanten, er 15m altså bedre i bunden og det vil gøre delingen med de andre enheder mindre problematisk. Disse "revner" mellem enhederne specielt ved diskant og mellemtone, kan give helt uforsigelige diffraktioner mellem dem, som kan skabe "peaks" og "suckouts" som er umulige at rette op på i filteret. Det er dog intet problem i basssektionen.

Håber ikke jeg tog pusten fra dig.. Wink Men der er helt klart mere i det end det lige ser ud til. og hvis du virkelig vil føre dette ud i livet, synes jeg  bare at det skal gøres ordentligt. gode resultater kommer ikke af sig selv, nogle gange kan man selvfølgelig være skide heldig, men jo mere kompleks man gøre det, jo større rici er der også for at man ikke er.

Derudover synes jeg det ser godt ud og fedt design, du har ikke overvejet en 15" istedet for de 3 8"? ikke at de fejler noget, det er fede enheder, men der er bare intet som slår bass fra en 15" i min verden (gerne i lukket kabinet) du har jo membranarealet til det.


Edited by kappen - 04 Jan 2009 at 14:49
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 13:00
Evt køre 15W i bassrefleks og 15" i lukket.

Så skal du forsøge at regne/kigge nærmere på delefrekvens og placering af dine 15W i forhold til diskanten, det er nemlig ikke noget man vælger frit, ihvertfald ikke uden konsekvenser.

Evt placere 15Werne lidt forskudt på den vertikalse akse i forhold til diskanten for at minimere diffraktioner, men dette har også konsekvenser, det vil nemlig ændre på udstrålingsmønsteret fra højtaleren.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 13:15

Det er ikke nødvendigvis en D'Appolito fordi der er bas/mellemtone over og under en diskant. Denne konstruktion kaldes ofte bare MTM (midrange-tweeter-midrange).

For at kalde det en D'Appolito, skal der opfyldes en række andre krav om placering af enheder, og brug af delefilter. Det hele kombineret efter Josephs opskrift, kan så kaldes en D'Appolito. Og så er der tale om kontrolleret output. Hvilket du ganske rigtigt er inde på.

Du (Kappen) nævner flere udmærkede ting man bør være opmærksom på, når man går efter "det bedste af det bedste" i denne løsning. Skal man op til 3KHz med mellemtonerne, så mener jeg også 15W/M er bedre end 12M - og 3KHz mener jeg er der man skal op, hvis man vælger Scan-Speaks ringradiator. Så har de 15W/M enheder jo også den fordel at de er nemmere at få til at ramme basserne nedadtil, så basserne kan deles lavere.

Går ud fra valget på de 6 stk. 8" er fordi de skal nå længere op i frekvens for at ramme mellemtonerne i forhold til en større enhed?

Jeg ser en del problemer med så mange enheder og udstråling, hvis de går op i frekvensområdet (over 150-200Hz). Har selv oplevet at meget af højdeperspektivet i musik bliver utydeligt, når der benyttes så mange enheder - uden decideret at gå efter linesource, der er noget helt andet.

Som @kappen skirver, ville jeg gå efter to større enheder. Evt. 2 15" i hver side, når nu membranarealet skal være der. Der er flere glimrende 15" enheder derude, og vi behøver ikke kalde det PA bare fordi det er store enheder.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 13:23
Jeg er klar over der er flere ting der skal være på plads før man kan kalde det ægte D'Appolito, men det giver helt klart ikke mening at gøre det anderldes i dette tilfælde, der bør man helt klart forsøge at opnå dette, ellers vil placeringen af enhederne give flere skavanker end de vil gavne.

Edited by kappen - 04 Jan 2009 at 14:50
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 15:12

Det kan du selvfølgelig have ret i.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 17:31
Puha Wacko her troede man at man lige kunne tage en stille og rolig middagslur Smile.
 
Skal nok lige prøve at svarre på dette når ungerne sover.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 18:50
I kan være ganske rolige for at alt vil blive overvejet og gennemtænkt inden det egentlige konstruktion vil gå i gang. Og jeg har også alieret mig med en meget dygtig og lige nu sejeste konstruktør (i min bog) til at guide mig, da jeg ikke vil kaste mig skrigende og bøvsende ud i sådan et projekt af denne størrelse og prisklasse med bind for øjnene. Jeg har haft sendt en masse forskellige tegninger og ideer, og vi arbejder stadig på den endelige form og valg af enheder, lige nu er vi enige om bassen og nok også om diskanten, om mellemtonen blive 12m eller 15m/w vil vise sig med tiden. 15" spørgsmålet har jeg også været inde på på hifi4all, og det kunne blive mindst lige så godt, men her syntes jeg så at designet falder til jorden, der er bestemt plads til dem, men stadigvæk. Målene ind til videre er 209cm høj, 60cm bred og 71cm dyb. Den er spændende proces som vi arbejder videre med, lige nu er der en pause mens CES besøges.
 
Tak for alle de gode råd og konstruktive kritik, det er dejligt med et ordentlig forum for Højttaler folket.Thumbs%20Up
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz