Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Endnu et Ã¥benbaffel projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Endnu et åbenbaffel projekt

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Endnu et Ã¥benbaffel projekt
    Posted: 05 Okt 2013 at 11:29
Ja, så har jeg gjort det igen.
Efter mit fejlslagne forsøg med 16 stk. 10" i H-bafler har jeg lavet et sæt nye test bafler.
Denne gang med en 15" Eminence deltalite II til basområdet, en 4 ohms Satori som mellemtone og sidst men ikke mindst en R29 til toppen.



På nuværende tidspunkt deler jeg aktivt vha. en miniDSP imellem 15"eren og Satorien og passivt imellem Satorien og R29'eren. På sigt vil jeg nok have lavet er aktivt analog filter til deling imellem bas og mellemtone.

Lyden er jeg yderst tilfreds med. Bassen er noget mere fysisk end de tidligere forsøg jeg har lavet med åbenbaffel, men har stadig den frigjorthed, som jeg søger.
Satorien er fantastisk. Det er en af de bedste mellemtone enheden jeg endnu har hørt. PÃ¥ mange mÃ¥der lige sÃ¥ Ã¥ben som mine Coral Beta 8. 
Diskanten er der ikke så meget at sige til. Med det rigtige filter levere den bare.

Mht. kabinettet, så tror jeg, at alle kan se, at de skal laves om. Designet er jeg nogenlunde sikker på. Men tiden er ikke til det lige nu.

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 19:32
- Sidder Satorien også i åbenbaffel eller er der en boks omkring den?
- Det er lidt svært at fornemme, men hvor tæt står de på bagvæggen?
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Okt 2013 at 13:04
Det ser spændende udSmile

Jeg ville umiddelbart spørge om det samme som Hylle.

Du kan bare det der med høj WAFWink

Jeg er selv i gang med en trevejs med Satori 4 ohm, diskanten er her planlagt til at blive SB Satori ringstråleren når den kommer i sort.
 I øjeblikket spiller Satori enheden, som hos dig, sammen med R29, det er faktisk et godt match.
Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring Satorienhedens Ã¥benhed. 
Jeg har i mange år haft et sæt elektrostater og hver gang jeg har lyttet til dem er jeg blevet mindet om hvad mine konstruktioner med dynamiske enheder har manglet af åbenhed og gennemsigtighed.
Efter jeg fik de første Satori enheder har elektrostaterne faktisk ikke rigtig været i brug

 


Edited by Larsen - 06 Okt 2013 at 13:05
Altid på vej...
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Okt 2013 at 22:34
Højtalerne står ca. en meter fra bagvægen. jeg er ikke nået til at teste deres position endnu, men det kommer forhåbentligt.
Og ja, Satorien sidder også i åbenbaffel.

Som sagt er delingen imellem Satorien og R29'eren udført med et passivt filter. I kan se diagrammet her under:


Det var faktisk nemmere, at få et fornuftigt resultat med de to enheder, end jeg havde forventet.

Larsen: deler du også passivt? For så kunne jeg godt tænke mig, at se dit filter, hvis du vil dele det.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2013 at 07:24
Uden at vil kapre tråden, det Larsen skriver med åbenhed, har det ikke også noget at gøre med at man nærmest lytter nærfeldt på en så stor enhed som en elektrostat er?
 
Jeg havde lidt samme oplevelse med de gamle Apogee kopier, der blev lavet i High Fidelity engang for længe siden.
 
Lange: Hvad gik der galt med dine H baffler og 10" x mange.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2013 at 08:05
@BKNielsen, det skal jeg ikke kunne afvise, den udprægede grad af direktitivitet betyder givetvis noget her. 

@HDL, Konstruktionen jeg refererer til er i startfasen, så filteret er et tidligt målefilter i test kabinetter, der dog i forbavsende grad giver indblik i potentialet.
Der er tale om et lidt atypisk filter da jeg normalt optimerer til Ca. 20 grader off axis horisontalt. Topkabinettet er tiltet 8-9 grader bagover, så der er i konstruktionen et offset vertikalt.
Jeg har derfor forsøgsvis optimeret til 15 grader off axis horisontalt, da jeg flere gange har fÃ¥et et mÃ¥ske lidt for diffust lydbillede nÃ¥r kabinettet har været tiltet sÃ¥ meget. 

Filteret lægger jeg ud senere på dagen, det befinder sig nu på en lille halvkrøllet seddel.

Havde de forresten ikke flere urtepotter i IKEAWink

 


Edited by Larsen - 07 Okt 2013 at 08:06
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2013 at 10:16
@HDL, så fik jeg håndtegnet diagrammet, det er desværre blevet lidt småt og mørkt, håber du kan tyde det.
Modstanden i serie med 18uF er en trådviklet variabel modstand hvis værdi jeg ikke kender, men værdien er omkring 1-2 ohm.
Filteret er som sagt et målefilter der, har en let faldende frekvensgang, Satori og R29 følger hinanden pænt fasemæssigt fra omkring 350 Hz til omkring 10-12 KHz.

 

Jeg lægger projektet ud i en tråd når jeg kommer så langt at jeg har et færdigt design.
Jeg har ofte haft lyst til at lave et wide baffle design, kunne et design i retning af Sonus Faber Stradivari være en ide med de valgte enheder ?
  


Edited by Larsen - 07 Okt 2013 at 10:19
Altid på vej...
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2013 at 16:07
At en bred baffel er en stor fordel for akustikken var en af de vigtigste erfaringer jeg tog med fra mit første åbenbaffel eventyr (bredde ca. 40 cm). Det krævede dog en enkelt modifikation af baflen og et kammer omkring mellemtone enheden. I kan se den modificerede baffel her:



Med den baffel opnåede jeg en næsten perfekt frekvensgang på diskanten (rød graf):



Baffelbredden i mit nye projekt bliver ogsÃ¥ omkring de 40+ cm for at der er plads til basenheden. Højden bliver imellem 80 og 90 cm og dybden ca. 20 cm. Der kommer sandsynligvis en bagplade pÃ¥ højtaleren. Men den bliver ikke lukket. Jeg har fÃ¥et fat i noget akustikplade, som jeg vil bruge, sÃ¥ hele bagsiden kommer til at virke som en stor flowresistor. 
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2013 at 16:13
Krumningen som du indførte på den første baffle med 12MU er ikke nødvendig med Satorienheden som mellemtone?
Altid på vej...
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2013 at 16:34
Det største problem jeg havde med mellemtonen i det første forsøg var, at den sad placeret midt i baflen (horisontalt og vertikalt). Løsningen pÃ¥ det problem var, som bekendt urtepotten fra IKEA. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz