Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny sub med SB Enheder.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny sub med SB Enheder.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny sub med SB Enheder.
    Posted: 04 Okt 2013 at 16:44
Overvejer en større sub til hjemmebioen og har kig på:
12" SB
med denne slave:
12" SB slave

Nogen der har ide om hvor mange liter den skal i?

Og hvis den skal bruges med 2 slaver, skal man så fordoble MMS på slaven?

På forhånd tak.

Edited by Fasen - 04 Okt 2013 at 16:45
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 07:31
Jeg vover lige pelsen her :-).
Du skal have 2 slaver, dobbelt membran-areal hvis det skal være optimalt. Mht. volumen, skal du beregne det som et bas-reflex kabinet.
Mht. MMS må jeg nok heller lade andre svare :-)
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 07:43
Originally posted by m@dsen

Jeg vover lige pelsen her :-).
Du skal have 2 slaver, dobbelt membran-areal hvis det skal være optimalt. Mht. volumen, skal du beregne det som et bas-reflex kabinet.
Mht. MMS må jeg nok heller lade andre svare :-)

Hvordan beregner du det som bas reflex når du ikke har en port at regne på?

Venligst Michael
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 08:35
Membran arealet på slaverne svare til port arealet og deres bevægelige masse svare til massen af luften i porten (sådan cirka).
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 09:33
Kappen skrev længere nede på denne http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=871&PN=11&title=ny-25-lagkage-med-kurver side at de enheder du omtaler vil klare sig godt i omkring 70liter. 

Tak for forklaringen HDL Smile


Edited by Bapu - 05 Okt 2013 at 09:34
Venligst Michael
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 17:35
Bapu, det er kabinettet der skal have samme størrelse som et med basreflex, sådan ca.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 18:23
Tak for svar. 70 liter er liiiige i overkanten. Nå det må jeg lige tænke over. Smile
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 18:37
Tak for det Madsen Smile Jeg var ikke helt sikker på hvordan det hang sammen, men jeg kunne huske at Kappen havde skrevet om lige præsis den konfiguration. 

Fasen: Du kunne jo overveje at gå et hak ned. 10" med 2 slaver vil fungere fint i det halve!!!


Edited by Bapu - 05 Okt 2013 at 18:40
Venligst Michael
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2013 at 18:46
Lige nu har jeg en sub med 10" peerless XLS og 2 slaver, men ville gerne op i størrelse. Har plads til 50 ltr ca (netto). Er ved at bygge nye kabinetter til mine fronter , så der bliver frigjort lidt plads. Må se hvor meget når jeg engang er færdig.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Okt 2013 at 13:48
Som tidligere nævnt bør kabinettet have samme størrelse som hvis man beregner et optimalt basreflekskabinet.

Der er programmer som kan beregne et optimalt kabinet uden at trimme portlængde. Benytter man sådan et program, passer størrelsen fint.

Man kan selvfølgelig også bruge et program der kan beregne et slavesystem direkte

Jeg ser alt for mange kabinetter til slavesystemer som er alt for små - samme problem som med mange basreflekssystemer...

Et veltrimmet slavebassystem (1 aktiv, 2 passive - hvis de har samme størrelse) kan lyde rigtigt godt - og spille utroligt dybt.

Jeg har p.t. et system i test med 1 aktiv Scan-Speak 23W enhed med 2 slaver - det giver et F3 på under 17Hz - det er målt.

Edited by daniels - 12 Okt 2013 at 13:49
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz