Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Designe waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Designe waveguide

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 19>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Designe waveguide
    Posted: 24 Mar 2014 at 22:47
Jeg skulle have skrevet en simpel simulering :)
Er helt indforstået med, at jeg ikke får en realistisk simulering, da jeg hverken har den fornødne viden eller data!
For sjov, vil jeg dog alligevel gerne lave en til sammenligning med den reelle respons. Det kunne være spændende, at se om der vil være nogle fælles karakteristika - med andre ord, for at se hvor tæt/langtfra det ender.


Edited by JAV - 24 Mar 2014 at 23:15
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2014 at 00:00
Originally posted by USXX

Det er slet ikke nok til at give dig en brugbar simulering i COMSOL. Du kender slet ikke geometrier på bløddelen godt nok - dertil kommer limninger, som ikke er uden betydning. Derudover er der en række ting, der er afgørende - fx at du ved, hvor du kan bruge isotropic loss factor og hvor du SKAL bruge Rayleigh damping (og hvad værdierne er). Jeg bruger selv COMSOL og har lavet en aldeles god model for SB26 - netop med et af de formål at kunne stole på simuleringer af waveguides. Du kan ikke bare lave en teoretisk membran (fx en dome med konstant acceleratrion), der sidder i en waveguide - det giver slet ikke det rigtige billede. Jeg kan naturligvis ikke dele min model.

Kommer den mon på markedet for private i nær fremtid Smile ?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2014 at 08:26
@Roky - det er der ingen konkrete planer om. Det er sådan noget, jeg går og roder lidt med indimellem, når der er tid. Hvis/når jeg får lavet noget, der duer, vil vi overveje, om den skal med i programmet. Vi har absolut ingen forespørgsler på sådan en waveguide, men derfor kan interessen jo godt vise sig at være der. Det vil helt klart primært være rettet mod DIY. Alternativt kunne vi jo offentliggøre profilgeometrien, så folk selv kan fremstille den, men det er mig lidt imod...
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2014 at 09:33
Ja okay det er bare i orden. Jeg bruger selv SB26, og synes rigtig godt om den. Så det kunne være sjovt at prøve den i waveguide.

Der kunne måske komme en SB26 limited speakerbuilder edition StarBig smileThumbs Up


Edited by Roky - 25 Mar 2014 at 18:03
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2014 at 17:36
Håber jeg får liv i mit Clio om ikke så længe, så smider jeg nogle målinger af R29/Satori waveguiden.

Det bliver bla. spændende, at se om jeg har kompenseret rigtigt for det akustiske delay.
Back to Top
bekker View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jun 2010
Location: lindknud
Online Status: Offline
Posts: 23
  Quote bekker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jul 2014 at 22:24
hvad så er du kommet videre med din vaweguide venter spændt mvh
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jul 2014 at 22:42
Den er solgt til en her fra forumet. Laver en ny guide i ferien, den skal jeg nok opdatere med.
 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2014 at 19:12
.. og en til SB26.

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Sep 2014 at 01:09
Wavguide med SB26STAC. Beklager kvaliteten.

 


Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Sep 2014 at 09:45
Det ser umiddelbart ud til at være lækker kvalitet det der Thumbs Up
Er der nogen målinger til at "beskrive" hvad denne waveguide kan få diskanten til at yde?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz