Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Designe waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Designe waveguide

 Post Reply Post Reply Page  <12345 19>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Designe waveguide
    Posted: 26 Sep 2013 at 21:15
Mange tak. Ah, troede du eftersøgte en illustrering. Jeg har brugt et costume-made plugin til Solid Works til at simulerer bl.a. udstrålingskarakteristikken. Ja, jeg arbejdede mig frem stykvis med forskellige geometrier.
Den blev i sidste fase trimmet/moduleret efter hvordan den fik den "pæneste" spredning.

Har ingen anelse om, hvor meget simuleringerne holder stik, men det er netop også derfor projektet er opstået. Selve data til den fulde geometri/udformning vil jeg i første omgang beholde for mig selv, da jeg ikke er sikker på udfaldet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2013 at 08:17
Spændende. Jeg er heller ikke ude efter din geometri (jeg har min egen, og jeg bruger COMSOL med det seneste akustikmodul til simulering - det holder!). Det glæder mig blot at høre, at du har lagt noget arbejde/nogle tanker i at finde frem til geometrien. Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2013 at 08:18
Hvordan definerer du "pæn" spredning? Har du evt. mulighed for at vise et resultat fra simuleringen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2013 at 08:33
Her er et eksempel på simuleret spredning af SB26 med en af de waveguides, jeg har arbejdet med. Jeg vil/kan naturligvis ikke vise waveguiden.





Edited by USXX - 27 Sep 2013 at 08:34
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2013 at 16:06
Wow. Det ser det lækkert ud. 

Apropos COMSOL, så har jeg snuset lidt til det, efter du nævnte det engang. Mit cad/plugin kan kun illustrerer og simulerer en brøkdel af hvad COMSOL kan. 
Har heller ikke mulighed for at vise spredningen på en graf eller andet, da jeg ser spredningen/energien i et "3D-vindu" som ikke kan exporterer.

Jeg tror dog, jeg har dataerne til at kunne få det frem i COMSOL - det vil jeg lige se om jeg kan få hen. Kunne være sjovt at se om man kunne aflæse en afvigelse. En "pæn" spredning vil jeg i denne sammenhæng definerer således; den akustiske energi mister glidende niveau, jo længere man går off-axis. Eller noget i den stil Big smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2013 at 19:01
Ja, COMSOL er fantastisk.

Noget væsentligt i forbindelse med design/simulering af waveguides er, at man har den rigtige enhed med i modellen. I en simpel simulering kan man repræsentere enheden ved en flad skive eller endda den rigtige membrangeometri, som man så påtrykker konstant acceleration. Det giver et billede af, hvordan selve waveguiden fungerer, men det giver ikke den rigtige kobling til membranen. For at få et korrekt/realistisk/brugbart billede af tweeteren med waveguide, er man nødt til køre en fuld vibro-akustisk simulering - altså en simulering, hvor der er kobling fra det mekaniske til det akustiske domæne. Waveguiden skal så at sige være drevet af det oscillerende system bestående af (i dette tilfælde) membran, svingspole og lim, hvor membranen er fastgjort de rigtige steder (her i midten og ude i kanten). Da du naturligvis ikke kender den rigtige geometri eller materialerne tilstrækkelig godt, er jeg lidt nysgerrig efter at vide, hvordan du har grebet tingene an.


Edited by USXX - 27 Sep 2013 at 19:03
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2013 at 16:38
Med de waveguider jeg har hørt og lavet, og med lidt forståelse hvordan lyd opfører sig, vidste jeg forinden, at det ikke bare skulle være konisk eller hvilken som helst ”minus/plus”-krummet sfærisk/elliptisk formet geometri. 
I programmet kan jeg kun sætte kilden/membranen til at være boks- eller kugleformet – kan ikke engang modulerer med disse, kun bestemme størrelsen. 
Vidste godt at simuleringen ikke var ’valid’, men efter at have læst din fine forklaring er jeg knap så optimistisk. Om end bliver det stadig spændende at se hvad resultatet bliver. Det er min første waveguide med bare lidt simulering – man skal starte et sted :] 

Kan tilføje at jeg fik ideen for et par uger siden, efter at have læst denne gennemgang. (Til dem der ikke er så vilde med matematikken, så kommer der noget højttaler-relateret længere nede på siden). 


Edited by JAV - 29 Sep 2013 at 16:47
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2013 at 19:11
Meget imponerende MDF horn på den side, du linker til! Fantastisk spredning! Sådan et set gad jeg godt have....
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2013 at 11:49
Originally posted by JAV

Med de waveguider jeg har hørt og lavet, og med lidt forståelse hvordan lyd opfører sig, vidste jeg forinden, at det ikke bare skulle være konisk eller hvilken som helst ”minus/plus”-krummet sfærisk/elliptisk formet geometri. 
I programmet kan jeg kun sætte kilden/membranen til at være boks- eller kugleformet – kan ikke engang modulerer med disse, kun bestemme størrelsen. 
Vidste godt at simuleringen ikke var ’valid’, men efter at have læst din fine forklaring er jeg knap så optimistisk. Om end bliver det stadig spændende at se hvad resultatet bliver. Det er min første waveguide med bare lidt simulering – man skal starte et sted :] 

Kan tilføje at jeg fik ideen for et par uger siden, efter at have læst denne gennemgang. (Til dem der ikke er så vilde med matematikken, så kommer der noget højttaler-relateret længere nede på siden). 

Der er faktisk en af de simple geometrier, du nævner, der er virker rigtig godt på en traditionel dome tweeter (om muligt den bedste geometri) - men det lader vi ligge.


Edited by USXX - 01 Okt 2013 at 11:50
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2013 at 11:52
@Hylle; ja, det er en virkelig flot spredning - spørgsmålet er så bare, om det er det, man vil opnå, eller om det ikke snarere var kontrolleret spredning/direktivitet, der var ønskeligt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz