Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Designe waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Designe waveguide

 Post Reply Post Reply Page  <1 16171819>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Designe waveguide
    Posted: 04 Feb 2019 at 10:02
Vildt spændende ! 

Godt tip mht at male/forstærke waveguides. Det havde jeg ikke tænkt på. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2019 at 10:03
Har du haft held med en Waveguide til SB26 Alu-domen? 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2019 at 19:29
Originally posted by Roky

Har du haft held med en Waveguide til SB26 Alu-domen? 

+1
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2019 at 07:35
Jeg har prøvet at smide en alu i en waveguide fra jav. Den opfører sig fint i den nedre ende, men hvis man ikke limer diffusoren ind foran domen, så har den et dyk I toppen (så vidt jeg husker). det var ikke helt nemt at lime diffusoren/linsen helt ens i waveguiden, så det lykkedes mig aldrig at helt ens frekvensgang mellem de to højtalere. Så vidt jeg husker så er det noget ala 3db med/uden spredelinsen.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2019 at 07:37
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2019 at 13:16
I tråden på diyaudio, har trådstarter held med SB- alu-domen UDEN diffuser. Han eksperimenterer dog også med udgaver med en 3D printet diffuser.


Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2019 at 17:40
Frost, oha den waveguide ville jeg have lavet meget anderledes idag. Godt info mht. diffusorens bidrag.

Jeg har desværre ingen diskanter til at putte i "SB26 waveguiden", da en pillefinger har prikket begge mine Beyma domer :( Måske en på forumet, som har SB26 alu liggende, kunne lokkes til at lave nogle målinger engang(?)
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2019 at 19:25

Halløj folkens,

Nu er det jo efterhånden en gammel tråd så jeg tillader mig at hijacke den lidt :P (PS: bare sig til så flytter jeg det over i en anden tråd).

 

Det er spændende læsning dog lidt ked af de manglende målinger især på SB ringdomen. Desuden er mange af linkene igennem tråden døde :/

Som nogle af jer hørte til julefrokosten sidste år kæmpede jeg lidt med en hård lyd i mit aktive 3-vejsprojekt. Efter at have hørt den kraft diverse SATORI diskanter kunne levere (og se TG dele ned til 1700Hz når jeg kæmper med 2000Hz) gik jeg lidt i tænkeboks…

Jeg bruger i øjeblikket en ScanSpeak R3004 diskant (som jeg gjorde ved julefrokosten). Hvis jeg sammenligner denne diskant med f.eks. SATORI TW29RN-B (som jeg er blevet ret forelsket i efter at have hørt Roky's 3-vejs) har jeg en teori.
For at levere det samme lydtryk skal en TW29 bevæge sig 60% af hvad min R3004 skal grundet et meget større membran areal. Der skal dog spilles højt for at nå ud over de 0,2 mm x-maks enheden kan (ca. 88 dB ved 2kHz og 2,5 m). Kan den hårde lyd i min højttaler (som kun kommer når der spilles over 75-ish-dB i 2,5m) skyldes den højere vandring? Eller ligger der noget andet bag?

 

Anyways Roky og julefrokosten har efterhånden også overbevist mig om at waveguides er vejen frem. Især når højttalerne står totalt ANTI-optimalt i en helt normal lille stue. Fandt også denne fantastisk smukke (ironi kan forekomme) højttaler som jeg troede brugte min R3004 diskant
https://www.krix.com.au/esoterix-altum/?fbclid=IwAR2LpS3EJYvd6_dBb8UVJ8bGCHsh3ei-0m9Jv7mPcDKuiHsNcVcnLayEhWE

Er dog, nu klar over de bruger en Revelator diskant, men den har samme phaseplug, så tænkte at det måske også var muligt med min diskant.

 

Nu blev jeg sgu inspireret til at lege!

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2019 at 19:45

Jeg er nu blevet så forelsket i SB’s TW29RN-B at jeg helt sikkert skifter før eller siden. Det betyder at jeg gerne vil kunne sælge mine R3004. Derfor vil jeg helst ikke fjerne skummet på fronten for at kunne tage frontpladen af.

Som resultat af ovenstående er jeg ret begrænset i mine muligheder ang. Waveguide til R3004 da jeg NÆGTER at starte forfra med kabinet design.
For at beholde faceplaten på diskanten kan jeg ikke lave wg dybere end 15 mm (da den så går i gennem min baffle og ikke passer i mit diskant kammer). Desuden vil jeg af estetiske årsager gerne mere eller mindre beholde mine affasninger. Dvs. maks diameter på WG er 130-140 mm.

 

Jeg aner intet om WG’s så jeg fandt det første og bedste jeg kunne forstå og fulgte den:
http://sound.whsites.net/articles/waveguides1.htm

 

Jeg har kæmpet lidt med at få en glat overgang til membranen da faceplaten stadig sidder på. Mit bedste bud blev at kopiere faceplatens geometri så tyndt som muligt.

Resultatet blev en WG med en mundings diameter på 100mm og en dybde på 14,7mm samt mundings radius på 21 mm. Dette skulle give en teoretisk ”constant direktivity” fra omkring 2100 Hz.

Wg har følgende tværsnit:


 

Og den måler på en 50 x 50 cm flad pap baffle således i 1m afstand. (hver måling er ca. 10 graders step – basseret på øjemål).


 

Med lidt EQ kom den til at se således ud:

 

Jeg var helt overrasket over hvor godt den målte. Og den rammer de 2100 Hz ret godt. Jeg lavede efterfølgende en papbaffle med hul til mellemtonen for at få en ide om resultatet. Hullet/”ringen” der svæver foran mellemtonen gør nok ikke noget godt for lyden.. MEN lytte oplevelsen var en KLAR forbedring i mit rum! (Min teori er at den bedre lyd skyldes de 5dB boost som nok aflaster diskanten lidt samt jeg måske får fjernet lidt refleksioner fra rummet)

Med mellemtonen måler den således:

 

Og det ser således ud:


 

Nu fik jeg blod på tanden!


 

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2019 at 19:52

Jeg gad ikke længere lade mig begrænse af en diskant jeg alligevel ikke vil gå videre med. Selvom den nu alligevel blev væsentligt bedre er jeg stadig MEGA hooked på Satorien.


På baggrund af dette tænkte jeg at prøve det mest ekstreme jeg kan med en TW29. Her kan jeg skrue faceplaten af uden at ødelægge diskanten (Eller kan jeg Ulrik?). Det betyder min WG pludselig kan blive 38 mm dyb og 140 mm i diameter.

Mit forsøg nr. 3 (nr 2 var en yderst fejlet elliptisk wg). Endte med at se sådan ud:

 

Den måler således i 60 x 60 pap baffle:

 

Og med EQ:


Det er målt således:




Og på min pap baffle med mellemtone cutout (mellemtonen spiller også):


Det der sker mellem 1 kHz og 2 kHz skyldes mellemtonen og papringen. Det har jeg målt separat.


Ikke perfekt, men heller ikke helt skidt. Direktiviteten starter helt nede omkring de 1kHz (Omkring MW19P som jeg bruger som mellemtone – perfekt!). Det der sker over 10kHz ser ud til at være livet med denne diskant. Til sammenligning måler diskanten uden WG således i min højttaler:


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 16171819>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz