Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Designe waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Designe waveguide

 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 19>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Designe waveguide
    Posted: 16 Nov 2015 at 20:56
@JAV: Herligt at du ikke har valgt en "let/hovedløs" fremgangsmåde, men gjort dig nogle gode overvejelser Thumbs Up - er spændt på det endelige resultat
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2015 at 23:07
Det er jo næsten for lækkert det der !!!

Hvis det var mig, ville jeg nok ændre lidt på kabinettet eller ændre på placering af enheder på fronten. IMO er bassen lidt for højt placeret. Ved selvfølgelig ikke, om det bare var en skitseSmile
Back to Top
Doktor View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 26 Maj 2010
Location: Esbjerg
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 08:12
Originally posted by Roky

Hvis det var mig, ville jeg nok ændre lidt på kabinettet eller ændre på placering af enheder på fronten. IMO er bassen lidt for højt placeret. Ved selvfølgelig ikke, om det bare var en skitseSmile

Sådan som waveguiden er designet, kan han ikke montere den så tæt på bassen, uden at det giver en skarp kant mellem bas og waveguide. 

Det ser godt ud, bliver spændende at se nogle målinger :)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 10:11
Jeg tænker kun på det æstetiske. Altså at bassen er for højt placeret ift hvor meget "luft/rum" der er under bassen på frontbaflen. Jeg tænker at enhederne kunne centreres lidt mere. Hvis det giver mening.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 11:08
Der er jo flere hensyn at tage omkring placering af enhederne. Waveguidens placering rent æstetisk i forhold til top og sider er jo umiddelbart optimal i min optik (og hensynet til kantdiffraktioner spiller ikke helt så stor en rolle, når der benyttes waveguide). Derudover vil man jo ofte gerne have enhederne tæt på hinanden af hensyn til udstrålingskarakteristikken - og så er det jo at bassen kommer til at sidde, som den gør, når kabinettet skal have et givet volumen (man kunne selvfølgelig reducere højden og i stedet gøre kabinettet dybere, men så ryger proportionerne, og selve kabinettet/designet som helhed bliver da knap så æstetisk). Endelig er der bassens placering vertikalt i forhold til (excitation af) stående bølger inde i kabinettet. Desuden er det en fordel, at der med den nuværende placering bliver plads til et godt lag porøst dæmpemateriale i bunden. I mine øje ser det sgu ret godt ud, som det er.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 11:09
...men man kunne faktisk godt gøre den lidt lavere og lidt dybere Wink
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 15:06
Bliver interessant at se målinger af den i praksis :-)
--
Sune K
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 20:30
Jeg prøvede lige at tage lidt af højden. Med en port med længden 33,2 cm og indre Ø på 6 cm, og lille afstiver taget i betragtning giver det 21,5 liter. Godt med dæmpemateriale i, så burde det ikke være helt ved siden af. 
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 21:34
Nu hvor vi er ved at kloge i dit ellers flotte design, kunne du jo også lade højden være og få bedre plands til porten ved at vende den nedenud?

En gang imellem tænker jeg også på at lave en "stander højtaler" med integreret fod som så også er portrør, tossede idéer er der nok af :-)
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2015 at 21:40
Den ide er skam realiseret, Brian Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz