Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Designe waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Designe waveguide

 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 19>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Designe waveguide
    Posted: 21 Mar 2015 at 14:43
Jeg har udviklet MW13P. Den basale stigning i frekvensgang kommer ikke fra støvhætten. Dens geometri og størrelse spiller bestemt en rolle, ja. Der er flere aspekter i det - og man kan ikke entydigt sige, hvilken type der er bedst (det afhænger af en række forhold). En uddybing af emnet vil føre for vidt her.

Edited by USXX - 21 Mar 2015 at 14:43
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2015 at 14:45
Støvhætten er en del af den vibrerende struktur, så den indvirker på alle modeshapes ligesom de andre dele.
Back to Top
Holm View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Aug 2011
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Holm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2015 at 15:26
Ja, jeg tror bestemt, at du har styr på det.
Jeg overvejer om det skal være mine næste mellemtoner og afløse SS 15M - medmindre de kommer i en decideret mellemtoneversion. Anmeldelserne er rigtig gode, så man kan jo blive forelsket og begynde at drømme.

Sådan en her kunne være sjov at lege med - der sker mest i den yderste del af membranen:  http://www.fink-audio.net/?p=499
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2015 at 15:55
Som bruger/kunde er det et fint værktøj til test og verifikation. Som udvikler vil jeg hellere kunne forudse og optimere - her er COMSOL et aldeles fremragende simuleringsværktøj, som giver os meget pålidelige resultater.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2015 at 11:57
Ang. waveguides, så fandt jeg følgende:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/273053-3d-printing.html
Men som det kan ses, så kræver det stadig lidt forarbejdning at få den fin og glat.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2015 at 12:00
Originally posted by Digital_thor

Ang. waveguides, så fandt jeg følgende:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/273053-3d-printing.html
Men som det kan ses, så kræver det stadig lidt forarbejdning at få den fin og glat.
Min mening er for det meste, at profilet skal stortset være færdigt, når det er ude af maskinen.

Man kan komme meget tættere på målet med et skær (imo) a la:






Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2015 at 18:46
Vi har før snakket om sådan et skær. Har du prøvet selv? Kunne være lækkert at have 😎👍
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2015 at 19:35
Sådan et skær har jeg også tænkt på. Det kan ikke være helt umuligt at lave. Jeg undre mig over ikke flere udnytter det, men ok. Det kan være lidt træls at komme ind bag ved og montere diskanten!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2015 at 20:57
Det er bestemt ikke et problem at producere selve skæret. Med en vandskære kan det gøres yderst præcis.  Men udregningen til kurven er jo en helt anden snak.
Venligst Michael
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2015 at 18:16
På mit gamle arbejde lavede vi ofte vores egne skær. Der havde vi bla. vandskæremaskine. 
Det kunne være, at vi skulle lave nogle skær for de populære diskanter og lade dem gå på runde herinde ;)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 89101112 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz