Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Designe waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Designe waveguide

 Post Reply Post Reply Page  123 19>
Author
Message Reverse Sort Order
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Designe waveguide
    Posted: 09 Mar 2019 at 10:33
Det er bare en 0,4 mm dyse. Spændende skriv mht. din WG :-)
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2019 at 14:11
Det er småt. Er det en lille dyse der har lavet det? :P
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2019 at 13:37
Printer settings med nyt matr. skulle lige testes. Det gav en lille WG :-)


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2019 at 11:26
Originally posted by DannerD3H

Jeg er helt med på spredningen bliver mindre, og som du siger føler jeg også det er mere behageligt at lytte til. I hvert fald I min lille stue som langt fra er lydoptimeret. 

Præcist derfor jeg er interesseret i WG. 

Hvis man har kort afstand til sidevægge i sit lytterum, så vil der være for meget energi fra den reflekterede lyd (hvis man har en diffraktionsoptimeret front og symmetrisk placering af enheder) i det område hvor øret er mest følsomt. 1-5 khz eller ca. deromkring. 

Man kan så vælge at dæmpe eller/og diffusere førsterefleksionerne eller man kan kompensere for frekvensresponsen on axis. Jeg oplever at jeg må kompensere mere end hvad der sandsynligvis er nødvendigt hvis jeg havde en waveguide - Der virkede fra 1-2 khz og op.  

Det er muligt at det er samme grund at LR12 eller LR24 filtre, i mit rum, ALTID taber til Harsch filtre muligvis pga. af at LR filtre har ens spredning - Dvs for meget energi ud i rummet. Det er muligt at symmetriske filtre lyder bedst med en WG...

Et "hack" kunne være ikke at placere enhederne off-set fra center. Så måler de mest jævnt on axis og mindre energi ud til siden. Men så er lydbilledet i teorien også bedst når man sidder lige for. 

Med en WG får man det hele OG man får markant lavere forvrængning. Så er der reelt nogen ulemper udover at de ikke er nemme at lave...? 



      
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2019 at 10:09
Jeg er helt med på spredningen bliver mindre, og som du siger føler jeg også det er mere behageligt at lytte til. I hvert fald I min lille stue som langt fra er lydoptimeret. 
Men kan den dybe waveguide ikke være skylden i det dyk jeg har ved 4kHz?

Men tror sgu jeg prøver at lave noget der ligner mellemtonens membran som det næste. Det må blive noget gætværk til gengæld..  
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2019 at 09:26
Hvis det kan siges at være negativt, så er det minimeringen af spredningen. Vi får simpelthen færre reflektioner fra rummet og derfor en større andel af direkte lyd. Det burde lyde bedre, fordi vores øre sætter pris på at den reflterede lyd stemmer overens med den direkte lyd. Og da vi ikke kan leve fornuftigt i et lyddødt rum, så er refleksioner noget vi bør tage med i det samlede systems ydeevne.

Lidt ligesom med en coax enhed. Så tror jeg på at det giver god mening at en diskant har samme udtrålingskaraktestik, som en mellemtone, fordi man så dækker det samme område - hvor vores øre også er mest følsomme - med 2 forskelige enheder. umiddelbart er f.eks JBL M2 og Revel Salon 2, ganske forskellige højttalere. Men når de bliver bedømt i f.eks blindtest. Så er de fleste enige om at de begge spiller godt. Så muligvis er spredning, linearitet og sammenspil imellem enhederne - et langt vigtigere fokuspunkt end typen af enheder, kabinet osv.

Nogle fortrækker rent faktisk mere spredning, fordi det skaber såkaldt "rum". Men jeg syntes det kan blive for trættende at lytte på i længden. Så det negative kunne måske være at det kan være svært at designe. Men ellers ser jeg ikke meget negativt ved det.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2019 at 07:05
Den tanke har jeg også tænkt mht. WG. At man skulle tro direktiviteten osv. ville være ens hvis de havde samme geometri?.
Men hvad er så det negative ved det?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2019 at 06:57
Hvad nu hvis geometrien ligner den, som mellemtonen har?
Ville sammenspillet så ikke være meget mere jævnt og lineart?

Jeg syntes det kunne være fedt at se nogle flere målinger af hhv diskant og mellemtone, samt dem begge samtidig, for at se hvor godt integrationen kan laves Smile
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2019 at 19:57

Nu kommer så mine spørgsmål..

11.   Hvad er fordelen ved en mere afrundede og åben geometri som dem vist tidligere her i tråden kontra en snæver dyb som min?


22. Hvad skyldes suckouttet ved 4K? er det fordi min WG er så dyb og lukket?e


33. Jeg blev lidt afskrækket af Ulriks kommentar om at SB29’s membran ikke egner sig super godt til en WG. Er det stadig din holdning i dag Ulrik og gælder der så det samme for TW29RN? Eller tror du man kan lave noget godt (ikke nødvendigvis perfekt, men godt). Jeg er imponeret over hvad mine 3D printede forsøg med R3004 gjorde ved lyden selvom den måske ikke måler perfekt.

4

44. Hvad skulle mit næste forsøg være? En mere åben (60 grader med samme radius – 35 mm) eller en 45 graders som denne men med en meget stor radius på 75 mm. Den vil ligne mere dem vist her i tråden. Eller er disse geometrier alt for simple?

 



Edited by DannerD3H - 06 Mar 2019 at 20:05
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2019 at 19:52

Jeg gad ikke længere lade mig begrænse af en diskant jeg alligevel ikke vil gå videre med. Selvom den nu alligevel blev væsentligt bedre er jeg stadig MEGA hooked på Satorien.


På baggrund af dette tænkte jeg at prøve det mest ekstreme jeg kan med en TW29. Her kan jeg skrue faceplaten af uden at ødelægge diskanten (Eller kan jeg Ulrik?). Det betyder min WG pludselig kan blive 38 mm dyb og 140 mm i diameter.

Mit forsøg nr. 3 (nr 2 var en yderst fejlet elliptisk wg). Endte med at se sådan ud:

 

Den måler således i 60 x 60 pap baffle:

 

Og med EQ:


Det er målt således:




Og på min pap baffle med mellemtone cutout (mellemtonen spiller også):


Det der sker mellem 1 kHz og 2 kHz skyldes mellemtonen og papringen. Det har jeg målt separat.


Ikke perfekt, men heller ikke helt skidt. Direktiviteten starter helt nede omkring de 1kHz (Omkring MW19P som jeg bruger som mellemtone – perfekt!). Det der sker over 10kHz ser ud til at være livet med denne diskant. Til sammenligning måler diskanten uden WG således i min højttaler:


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 19>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz