Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: SB23NRXS45-8
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB23NRXS45-8

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB23NRXS45-8
    Posted: 22 Sep 2013 at 22:14
SB23NRXS45-8

Nogle der har erfaringer med denne enhed i lukket kabinet?

Kan se at den i Butterworth afstemning skal have omkring 36-41 liter (alt efter antaget seriemodstand i kabler/komponenter foran enheden).

Men kommer den til at lyde presset i så forholdsvis lille lukket kabinet?

Hvis jeg ønsker at dele den lidt højt (gerne 400-500 Hz), vil det så være mest fordelagtigt at benytte den i lukket kabinet for at opnå en hurtig impuls - eller basrefleks for at minimere membranudsvinget i det lavfrekvente ?

Jeg bør måske nævne at jeg undersøger muligheden for at lave en 3-vejs højttaler med denne bas (muligvis 2 stk per side) i samspil med en lillle mellemtoneenhed (12cm). Derfor den høje delefrekvens.
Den færdige højttaler skal kunne spille "fullrange" alene, men på sigt vil jeg nok supplere i bunden med en 26W sub i hver side.


Edited by Enthusiast - 22 Sep 2013 at 22:23
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 08:32
Til en enkelt enhed ville jeg lave et kabinet på omkring 53 liter, med en basrefleksport afstemt til 29 Hz.
Er det ikke lykken kan du lukke basrefleksporten så har du et lukket system med et Q omkring 0.65.
Ideen med 2 basenheder er helt fin og du kommer ikke til at mangle bas med mindre du vil ud i noget film halløj med masser af bulder og brag. 
En passende mellemtone bør have en følsomhed omkring 90 dB.

I øvrigt kan det ofte være en god ide i første omgang at lave et testkabinet, det er surt at have lavet super finish hvis det ikke rigtig indfrier dine forventninger.Smile




Edited by Larsen - 23 Sep 2013 at 08:37
Altid på vej...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 09:00
Hej Larsen,

Tak for svaret.
Højttalerne skal udelukkende benyttes til musiklytning.

Var ude i en lukket version, da jeg egentlig ikke er interesseret i dybbassen fra SB23 enhederne.
Lukket med Butterworth afstemning får de en FB på ca 46-50 Hz (igen alt efter antaget seriemodstand). Med lidt room gain oveni kommer de pænt ned.



Edited by Enthusiast - 23 Sep 2013 at 09:03
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 09:16
Grunden til at jeg ville lave en basrefleksløsning er at du vil dele omkring 400-500 Hz.
Enheden kommer dermed til at spille op i mellemtone området, De bas/bas-mellemtone enheder jeg har haft i hænderne, har når de skulle spille bas, været bedst i mellemtone området når kabinettet har været af basreflekstypen.   
Altid på vej...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 09:55
Originally posted by Larsen

De bas/bas-mellemtone enheder jeg har haft i hænderne, har når de skulle spille bas, været bedst i mellemtone området når kabinettet har været af basreflekstypen.   


Det var netop derfor, jeg er i tvivl. I reflekskammeret aflastes enheden lavfrekvent og modulerer vel dermed mindre.
Det ville være min eneste motivation for at benytte reflekskammer. At enheden samtidig kan række lidt dybere er egentlig uinteressant for mig.

Men du har nok ret i, at det må prøves af, hvis mit projekt vel at mærke når længere end designfasen.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 10:21
At enheden samtidig kan række lidt dybere er egentlig uinteressant for mig.

Men du har nok ret i, at det må prøves af, hvis mit projekt vel at mærke når længere end designfasen.
[/QUOTE]

Hvad var bagrunden for at supplere med en Sub, hvis du egentlig ikke ville have den til at gå dybereWink

Du har fat i noget med absolut potentiale, så hvorfor ikke komme videre med planerne, med enheder fra SB´s NRX serie til mellemtone og diskant er det absolut også økonomisk overkommeligt.Smile


Edited by Larsen - 23 Sep 2013 at 10:22
Altid på vej...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 16:01
Originally posted by Larsen


Hvad var bagrunden for at supplere med en Sub, hvis du egentlig ikke ville have den til at gå dybereWink


SB23'eren behøver ikke gå dybt, da jeg planlægger at supplere med en 26W (aktiv) til hver side.

Bund burde der blive nok af. Om det så kommer fra SB23'eren eller 26W er jeg egentlig ligeglad med.
Derfor er det ikke et krav at SB23'eren afstemmes så den kan række dybt. Det samlede system skal nok komme derned af.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 16:53
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by Larsen


Hvad var bagrunden for at supplere med en Sub, hvis du egentlig ikke ville have den til at gå dybereWink


SB23'eren behøver ikke gå dybt, da jeg planlægger at supplere med en 26W (aktiv) til hver side.

Bund burde der blive nok af. Om det så kommer fra SB23'eren eller 26W er jeg egentlig ligeglad med.
Derfor er det ikke et krav at SB23'eren afstemmes så den kan række dybt. Det samlede system skal nok komme derned af.

Det er egentlig ikke så meget for at komme dybt, men for at for en bedre mellemtonegengivelse at jeg anbefaler basrefleks.
At det så har den fordel med 2 stk. SB 23 i et kabinet på 110-120 Liter afstemt til 29 Hz at det går dybt og vil resultere i en basgengivelse der vil være tilstrækkelig, hvad angår kvalitet, niveau og membranareal,  til at de fleste vil glemme alt om en sub er i min optik en optimal situation


Edited by Larsen - 23 Sep 2013 at 16:58
Altid på vej...
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 17:16
Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger.

Jeg så bare en spændende løsning med det lukkede system, som opnår en fantastisk impulsvillighed og samtidig relativt lille kabinet (i omegnen af 80 liter for to enheder i en Butterworth afstemning).

Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2013 at 18:09
Jeg er helt med på at der kan være nogle fordele ved lukkede kabinetter.
jeg har tidligere hørt, meget store systemer hvor basenhederne kun spillede bas, der havde en fantastisk impulsgengivelse og med en fantastisk kobling til rummet.
Derfor er jeg selv i gang med et system med 2 stk. SB34NRXL75-8, 1 stk satori MW16-P4 og 1 stk. Satori TW29R pr. side. kabinettet til basenhederne bliver bliver her lukkede med et Q på 0.65, med den mulighed at indsætte en eller 2 porte senere.  
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz