Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 18W i lukket kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


18W i lukket kabinet

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 18W i lukket kabinet
    Posted: 21 Sep 2013 at 08:59
Hej med jer.

Er der nogen der har erfaringer med 18W/4531 i et lukket kabinet?
Går med tanker om at prøve at lave en 2-vejs med 18w i et lukket kabinet.

pro.speakerbuilder.dk når jeg prøver at beregne kabinet design, så går 18W/8531 dybere i et lukket kabinet.

Der er nogle på nettet der har lavet en 2-vejs med 18w i lukket kabinet, men kommer den til at gå dybt nok?
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 09:16
Hvorfor vil du afprøve den i et lukket kabinet, denne enhed er som skabt til basrefleks i en to vejs konfiguration.Smile
Altid på vej...
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 11:53
må tilslutte mig larsen, har selv prøvet en 8531G00 i et lukket, det fungerer ikke..

refleks, så har du RIGELIG med dybde fra den, trust me
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 13:05
Selvfølgelig kan den sidde i et lukket kabinet. Den har særdeles velegnede t/s parametre. I et 14l kabinet får man et Q på 0.7 og en fb på 66Hz. Det er absolut respektabelt. Den går meget dybere i et reflekskabinet, men det skal så til gengæld helst være > 20l.

Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 13:25
Selv anvendt som mellemtone lyder 18W/4531G00 (og de mange andre sliced paper varianter) bedst i et kabinet med en eller anden variant af akustisk ventil.  
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 14:14
Det aspekt kan man selvfølgelig ikke se bort fra. Man skal dog erindre, at trykændringerne i et reflekskabinet er større for en given frekvens i portens arbejdsområde end i et lukket kabinet.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 14:39
Grunden til at jeg skriver så kort og ikke særligt fyldestgørende, om fordelene ved at vælge basreflekskabinet ved anvendelsen af denne enhed, er at der er så mange tråde på dette forum om 15W og 18W varianterne, hvor der på glimrende vis allerede er svaret på dette spørgsmål.Smile  
Altid på vej...
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 15:04
Vedr. basrefleks ved jeg USXX anbefalder ca. 22 L, og Kappen har tidligere nævnt at step respons er bedst ved ca. 18,5 L.
Størrelsesmæssigt kommer jeg også deromkring, ikke helt fastlagt endnu.

Jeg havde bare læst om 18W i lukkede kabinetter omkring på nettet, og simuleret giver den også ok bas, til 50-60 hz.

Grunden til jeg overvejede det, var også af "design hensyn" af kabinettet - for at kunne lave bagsiden så smal som muligt, men det bliver lavet så der kan komme en port i.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 15:13
22l giver et Q omkring 0.6, så det er jo fint. Så kan du lave en port og eksperimentere - man kan altid proppe porten!
@Larsen: de svar der er givet, kan ikke nødvendigvis overføres til Morellens lytterum Wink
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 15:19
Originally posted by felsby

22l giver et Q omkring 0.6, så det er jo fint. Så kan du lave en port og eksperimentere - man kan altid proppe porten!
@Larsen: de svar der er givet, kan ikke nødvendigvis overføres til Morellens lytterum Wink

Felsby - det var også noget i den stil jeg havde tænkt på at prøve... Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz