Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Arrangementer
  New Posts New Posts RSS Feed: Delefilter teori dag og forberedelse
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Delefilter teori dag og forberedelse

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Delefilter teori dag og forberedelse
    Posted: 21 Jul 2009 at 16:55
Jeg har lige lavet en proac clon 2½ Vejs, hvor begge enheder sidder i samme kammer. det kan altså godt lade sig gøre! Da jeg målte impedans målte jeg bare begge enheder parallel og gangede det med 2. Måler man kun en af gangen fucker det op, også selvom man kortslutter den enhed som man ikke måler på.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 17:35
Originally posted by kappen

Jeg har lige lavet en proac clon 2½ Vejs, hvor begge enheder sidder i samme kammer. det kan altså godt lade sig gøre! Da jeg målte impedans målte jeg bare begge enheder parallel og gangede det med 2. Måler man kun en af gangen fucker det op, også selvom man kortslutter den enhed som man ikke måler på.
Okay kan du gange med 2 i lspcad eller hvordan gjorde du det?
Er det bedre at have dem i samme end i hver sit?, jeg forestillede mig det var bedre med hver sit kammer.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 18:02
Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Jeg har lige lavet en proac clon 2½ Vejs, hvor begge enheder sidder i samme kammer. det kan altså godt lade sig gøre! Da jeg målte impedans målte jeg bare begge enheder parallel og gangede det med 2. Måler man kun en af gangen fucker det op, også selvom man kortslutter den enhed som man ikke måler på.
Okay kan du gange med 2 i lspcad eller hvordan gjorde du det?
Er det bedre at have dem i samme end i hver sit?, jeg forestillede mig det var bedre med hver sit kammer.
 
Busk


Det afhænger nok lidt af hvem man spørger. Dali kører med 2 kamre i deres topmodeller, men fx dine neeper er 1 kammer så vidt jeg ved. Man slipper ihverfald for at afstemme 2 kabinetter nøjagtigt ens når man laver 1 kammer.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 18:56
Hey,

Ved at lave to kamre, kan folk selv vælge om det skal være 2½ eller 2 vejs (eller 3). Det giver en fin mulighed syntes jeg. Der kan jo opstå mange filtre til den højttaler her hen af tiden :)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 19:05
3 Vejs så er man jo tilbage til der hvor man startede 2Vejs (1 bas). Hvad angår følsomhed og membranudsving, men med en unødvendig deling mellem bas/mellemtone, en ekstra enhed og et større kabinet. hvilket burde fjerne grundlaget for overhovedet at lave en 3 Vejs.

2 Vejs så løber man ind i voldsomme spredningsproblemer eftersom enhederne vil udfase hinanden i forskellige vinkler i den vertikale akse som funktion af afstanden og frekvensen.

Så efter min mening er der kun 2½ Vejs tilbage Smile.


Edited by kappen - 21 Jul 2009 at 19:14
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 19:14
Hey,

Tjo. Men man har muligheden. Kan godt være det skulle have været en MTM hvis det skulle være en ren 2vejs. Men syntes stadig vi skulle lave det i to rum.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 19:30

Man skulle måske passe på det ikke bliver for indviklet, jeg mener hvis det er noget andre skal kunne bygge uden at være professor.

m@dsen
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 19:30
Originally posted by syncroniq

Hey,

Tjo. Men man har muligheden. Kan godt være det skulle have været en MTM hvis det skulle være en ren 2vejs. Men syntes stadig vi skulle lave det i to rum.
Ja lad os det, og så har jeg noget snedigt i tanker så man nemt kan lave det til et kammer hvis man vil.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2009 at 19:33
Ja så skulle det klart have været fordi man ville lave en mtm. 2 kamre er da også fint, men det gør designet mere bøvlet fordi man skal lave 2kabinetter med en port hver, uden at den nederste bas kommer for langt fra den øverste og også uden at de begge kommer for tæt på gulvet. Alternativet er en masse spildplads i bunden af kabinettet eller en skrå plade inde i kabinettet der tillader den øverste bas at komme lidt højere op. Men du har ret i at det gør at man bedre kan måle lidt mere isoleret på hver enkel enhed.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2009 at 10:03
Så har jeg lige tegnet en MTM og en MTM med diskant forskudt.
Begge er med fuldstændig ens dobbelt kamre med hver sin port.
Her MTM med diskant i midten.
 
MTM med diskant forskudt mod lyttepositionen.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz