Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: subwoofer møbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


subwoofer møbel

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: subwoofer møbel
    Posted: 30 Aug 2013 at 11:33
Og som Felsby skriver - god afstivning er afgørende!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2013 at 11:40
Sådan en slotted port har jeg lavet en gang. Fungerede godt, og kan samtidig gøres til en del af afstivningen. Den skal osse trompeteres, men det kan jo gøres med fræsejern eller grovfil :-)
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2013 at 11:54
Originally posted by felsby

Sådan en slotted port har jeg lavet en gang. Fungerede godt, og kan samtidig gøres til en del af afstivningen. Den skal osse trompeteres, men det kan jo gøres med fræsejern eller grovfil :-)

Eller pålimning af en "kvart rundstok" (glemt den rigtige betegnelse) i 2 gange portens smalleste dimension, på kanten af den plade der udgør portens afslutning.
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2013 at 11:55
Thumbs Up
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2013 at 12:03
Sidst men ikke mindst, man kan nogle gange blive overrasket over hvor mange liter kabinettet skal være større, med en port af denne type.
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2013 at 12:19
Nu vi taler om portudformning, så findes der en anden løsning end traditionelle flares, som er mange gange bedre/mere effektiv med hensyn til at reducere portstøj (og piberesonanser for den sags skyld). Almindelige flares virker intuitivt rigtige, og de virker da også fint, hvis bare radius på krumningen er tilstrækkelig stor, men en ren radius (cirkelbue) er ikke den mest optimale form på krumningen af port-enderne - men det er nu slet ikke det, jeg vil ind på. Ved at løse Navier-Stokes ligningen for et særligt tilfælde, kan man finde en optimal udformning for en port. Her er ingen udadkrummende flares men i stedet "nozzles". Porten er dog ikke et rørstykke med påsatte nozzles. Der er tale om én sammenhængende geometri, så man kan ikke bare ændre portlængden, uden at egenskaberne forringes/ødelægges - geometrien skal regnes rigtigt fra starten, hvilket kræver mere avancerede simuleringer. Bemærk at diameteren midt i porten er relativt lille!




Edited by USXX - 30 Aug 2013 at 12:21
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Aug 2013 at 12:24
Jeg har hørt højttaleren med 15W og dobbelt nozzle-port (vi leverede enhederne til projektet, da jeg var på Scan-Speak). Det var yderst overbevisende - porten er fuldstændig fri for støj selv ved fuld udstyring.
Back to Top
Erling View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Nov 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 60
  Quote Erling Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2013 at 10:03
SÃ¥ fik jeg lavet et test kabinet pÃ¥ ca 75 liter nok nærmere 72 liter. Jeg har sÃ¥ lavet en port der mÃ¥ler 50 * 300 mm ca.1 meter lang som "blæser" ud i bunden af kabinettet. Den spiller overdrevet fedtSmile Nu kan man mærke den nÃ¥r man sidder i sofaen. 100 gange bedre end den lukkede pÃ¥ ca.55 liter sub Jeg startede ud med.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2013 at 10:08
Thumbs Up
Back to Top
Erling View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Nov 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 60
  Quote Erling Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Sep 2013 at 10:15
Ja og portstøj er der ingen af. Det eneste der irriterer mig er at jeg har en hypex 4 forstærker på og kun kan skrue halvt op, skruer jeg højere op går subben i selvsvingSmile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz