Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Male MDF kabinetter.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Male MDF kabinetter.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Male MDF kabinetter.
    Posted: 19 Aug 2013 at 19:30
Tænke vi kunne starte en tråd med erfaringer med at male MDF kabinetter. Hvordan de skal grundes, hvilken type maling osv osv.

Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 20:17
Jeg følger lige med på denne her tråd
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2013 at 22:33
Min erfaring er at det ikke dur ;)

Dvs selvom jeg har slebet, grundet, slebet og grundet i lang tid. Ladet dem stå så træet kunne give sig, og slebet og grundet igen - så arbejder MDF så meget at det ikke kan undgåes at se samlinger.

Derfor hvis det skal males, skal det nok samles i smig - det har jeg ikke erfaringer med endnu. 
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2013 at 08:57
Ja, den eneste måde at få en ok samling når det skal males, er at samle i smig. Ellers vil man som du selv siger kunne se samlingerne efter et stykke tid. Lige meget hvor grundig man er med at pudse ned. 

Jeg kan forresten anbefale biltemas spraymaling. De har en god dyse som ikke bare sprayer i kegleform, men en lige linie. Det gør det lettere at styre :) 

Når jeg maler mine kabinetter ude i garagen, så starter jeg med at sprøjte en god tyk gang "filler" på det rå mdf. Det virker som en grunder samt sprayspartel. Når det først er tørret så begynder jeg at spartle fejl væk med polyester spartel. når det så er tørret pudser jeg det over kort, og giver det endnu en gang sprayspartel. 
Hvis alle små huller så er lukkede/spartlede, så vandsliber jeg på sprayspartlen for at gøre det så glat som muligt. Til slut giver jeg det så en gang autolak, også på dåse. 
Hver dåse koster 59,- i biltema, så det kan godt gøres for overskuelige midler..
Den her sub er malet ved denne fremgangsmåde :


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2013 at 09:22
Frost har ret. MDF arbejder med tiden, det kvælder op med fugt som alt træ. Derfor vil samlingerne hurtigt blive synlige, hvis man ikke samler i smig. Men mine gammeldags samlede MDF kabinetter, der har fået følgende behandling, er næsten OK LOL:
Slibe - Oliebaseret spartel - slibe - oliebaseret grunder - oliebaseret spartel igen - slibe - grunder igen - slibe - grunder igen - slibe - maling - vandslibe - maling. Efter min mening er typen af maling ikke afgørende, det er forbehandlingen der gør det.
Hvis man vil have pianofinish med højglans, har min bror med held malet en side ad gangen vandretliggende, ladet tørre og drejet til næste flade.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2013 at 14:36
Hey.
Det er lidt samme sang herfra.
Samlingerne vil blive synlige med tiden.
 
Smig-samling kan være en prøvelse, og kræver meget omhyggelig udskæring.
 
Jeg har forsøgt en anden løsning, nemlig at 45graders kantfræse, ned til samlingen.
Herved ses forskydningen i samlingen ikke.
 
Kan ikke finde ud af at indsætte billede her, så jeg linker :-)
 
 
45 graders fræsningen er 19 mm ind i pladen (da kabinettet er i 19mm plade), og er måske her designmæssigt lidt voldsom.
Det kunne klares ved at lave en "sandwich" limning, hvor man slutter med en evt 9 eller12 mm plade yderst. Herved får man jo en væsentligt mindre bastant affræsning.
 
Selvfølgelig helt afhængig af kabinettets størrelse.
 
mvh
chris-torb
 


Edited by chris-torb - 21 Aug 2013 at 14:37
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2013 at 11:36
Samme her. Har ikke lykkedes at få MDF samling skjult, uanset hvormeget spartlen, sliben, uanede mænger af filler, kemisk træ osv. der er anvendt i forsøget.. Confused 
Selv i smig (som jeg ikke kan) har jeg set problemer.
Men Montana møbler anvender smigsamling med en åbenafrunding. Her bliver "revnen" så en del af looket.    
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2013 at 11:57
Der er en del om dette emne i en tidligere tråd af Friman 
Det er ofte en fordel at designe sig ud af problemerne med samlinger, skyggenot, eller andre bevidst synlige overgange mellem forskellige materialer f.eks. finer, læder, massivt træ, mm. 
Altid på vej...
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Aug 2013 at 12:45
Mine næste kabinetter bliver sider+top i x-finer og front/bag i sort MDF. Så er der ingen problemer :-)

- udover at jeg skal have fundet ud af at samle dem, når jeg ikke har forstand på kiks. Nogen bud? Standere med interne vandrette stivere. Well, det skal nok i en anden tråd...
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2013 at 16:54
Vedr. MDF plader.
 
Arbejder MDF også efter 2-3 år i samme rum, bortset fra microskobiske ændringer grundet +/- 20% luftfugtighedvariation?
 
Mine fine Busk VSS1510 kabinetter skåret i 90 grader, blev malet 1 måned efter samling, og i dag, 3 år senere, kan det tydeligt ses, at samlingerne har arbejdet. Ok - vi er ude i småtingsafdelingen, men det ville være nice hvis der kan gøres noget ved problemet.
 
Tænker på en slibning og omlakering, men hvis resultatet bliver det samme er jeg jo lige vidt.
Så kort; er der go eller no-go i projektet?
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz