Forum Home Forum Home > Andet > Gode ideér, ris og ros
  New Posts New Posts RSS Feed: Edge simulering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Edge simulering

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Edge simulering
    Posted: 20 Aug 2013 at 10:33
Muligvis - det er jo sådan noget, det tyder på. Det virker også som om, at denne "fejl" ligger i selve modellen, som den er præsenteret i det paper, vi arbejder ud fra. Edge er lavet på baggrund af den samme model - men muligvis modificeret. Jeg vil lade det ligge, indtil jeg får bedre tid. Har du fået lavet en simulering med den korrekte afstandsberegning?

Edited by USXX - 20 Aug 2013 at 10:33
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2013 at 13:01
Nu har jeg fundet ud af, hvor det ligger. Det er kantkildernes samlede bidrag (uanset antallet af punktkilder i driveren), der kommer en afvigelse/fejl på, så de ikke helt udligner driverens spejlkilde ved lave frekvenser. Det burde være til at få styr på.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Aug 2013 at 09:33
Den "rigtige" måde at placere kantkilderne på ville være at tegne linjer med udgangspunkt i enhedens center med fx 5° spring hele vejen rundt (min beregning siger, at højere opløsning ikke giver nævneværdig forbedring at resultatet). Derimellem, hvor disse linjer skærer baffelkanten, har du dine kantkilder, som altså får forskellige længder afhængig af afstanden til dem. Herved får du flere kantkilder i områder tæt på enheden. Beregnings-/programmeringsmæssigt er det lidt mere bøvlet - med de kan mappes med tangens-funktionen.

Edited by USXX - 21 Aug 2013 at 09:34
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2013 at 09:10
@Henrik

Nu er problemet med niveauet ved lave frekvenser (som før sås ved 'uheldige' baffel-dimensioner) løst. I min løsning vil du stadig se lidt forskel på selve steppet, hvis du kigger nøje efter - det lette hæv, der kan være midt på slopen (dvs. under puklen) kan have et ganske lidt andet udseende/niveau. Det skyldes alene forskellen i placering/densitet af kantkilder på de enkelte baffelkanter. Det vil også stadig være sådan, at hvis baflen er stor i forhold til observationsafstanden, så vil niveauet ikke helt nå 0 dB ved lave frekvenser. Det er helt forventeligt, idet afstandsloven her får betydning for kantkilderne - det ser du også i Edge.


Edited by USXX - 04 Sep 2013 at 09:16
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2013 at 10:39
For mit eksempel på forrige side kan man lige begynde at ane forskellen mellem de to beregningsmetoder ved ca. 100 Hz, og fejlen (som stiger, når vi går mod lavere frekvenser) er blot 0,13 dB ved 20 Hz. Over 100 Hz er kurverne fuldstændig sammenfaldende. Ved de uheldige dimensioner* kan fejlen ved den oprindelige metode dog nå op i nærheden af 2 dB ved 20 Hz.

* Det er lidt fejlagtigt, når jeg ovenfor skriver "uheldige baffel-dimensioner". Det er snarere enhedens placering, der giver fejlen. Fejlen ved den gamle metode bliver størst, når enheden sidder i baflens centrum (hvorved der er symmetri både horisontalt og vertikalt), og den bliver større, hvis baflen tillige er kvadratisk.

Ved den nye beregningsmetode er diffraktionskilderne punktkilder, og deres sum er altid eksakt -1, hvorved enhedens spejlkilde præcis udlignes - men der er naturligvis stadig forskel i lydtrykket fra de enkelte diffraktionskilder (afh. af afstanden til kilden/kilderne, der udgør enheden). Baflens kantvinkel indgår ikke længere i beregningen.


Edited by USXX - 04 Sep 2013 at 10:40
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2013 at 13:28
@Henrik (undskyld til alle I andre)

Her er ændringerne:




Edited by USXX - 04 Sep 2013 at 13:28
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2013 at 13:34
@Henrik

Som sagt skal du ikke længere bruge 'gamma' til noget, og du kan passende sætte A:=OBD (i stedet for A:=1) - og det er selvfølgelig OBD i [m]. Herved reduceres Mpon til 2/Np, og kurven kommer således altid til at ligge mellem 0 og 6 dB uanset observationsafstand.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2013 at 13:36
Beregningstiden øges betragteligt (særligt ved større bafler) med den nye metode, så det vil klart være en fordel at minimere antallet af diffraktionskilder - fx med vinkelmetoden, som jeg tidligere har nævnt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2013 at 13:44
... leddet (2*Ny + 2*Nx) forkorter ud - det er blot medtaget (begge steder) for forståelsens skyld.

Jeg trækker mig hermed fra projektet, som jeg anser for afsluttet.


Edited by USXX - 04 Sep 2013 at 13:46
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Sep 2013 at 15:28
Hey,

Tusinde tak. Jeg vil forsøge at kigge på det Smile
Skulle andre føle en hvis trang til at kaste sig ud i det her, må i hellere end gerne hjælpe til. Tongue
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz