Forum Home Forum Home > Andet > Gode ideér, ris og ros
  New Posts New Posts RSS Feed: Edge simulering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Edge simulering

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Edge simulering
    Posted: 19 Aug 2013 at 10:20
@Henrik

Nu tror jeg, jeg forstår, hvad der forvirrer dig/jer mht. OBD ved off-axis driver-kilderne. Det, du skal huske, er, at den virtuelle mikrofon hele tiden er on-axis på center af driveren. Afstanden fra en kant-kilde til målepunktet er jo den samme, uanset hvilken driver-kilde (on-axis eller off-axis) du kigger på. Afstandene fra de forskellige driver-kilder til den samme kant-kilde er naturligvis forskellige, og det er også med i beregningen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 10:56
Hey,

Arg, nu forstår jeg hvad du mener. Men du skal jo sammenholde det signal (enhedspunktet->kantpunkt->mikrofon) med det direkte fra enhedspunktet. Det er det sidste vi mener bør ændre sig fra OBD da det kun gælder for det midterste punkt af enheden. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 11:01
Det skal IKKE ændres. Jeg tror ikke, du kommer til at forstå det, før vi sætter os ned med en tegning - og det har vi allerede gjort. Anyway, jeg kigge lige på den en gang mere, for at sikre mig, at jeg ikke har stirret mig blind på et eller andet.

Men som sagt, der er en anden fejl, jeg lige skal have fundet...


Edited by USXX - 19 Aug 2013 at 11:02
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 11:27
Her er en sammenligning mellem min MathCad beregning og Edge, hvor måleafstanden er 1 m, baflen er (B x H) 20 x 90 cm og driveren, der har Sd=50 cm^2 sidder 8 cm inde fra venstre side og 70 cm over gulvet. De små forskelle (særligt ved de helt høje frekvenser) kan tilskrives forskelle i placering af kantkilderne samt fordelingen af punktkilder i driveren.




Edited by USXX - 19 Aug 2013 at 12:52
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 12:53
Hey,

Jeg har lige lavet en analog tegning, som så er digitaliseret :) (har lånt mit wacom ud).

Som jeg forstår det, holder du fast i ODB gennem alle gennemkørsler som skal præsentere det direkte signal. Stephen og jeg har ændret det for hvert punkt i enheden. Se her :



Den ændre sig ikke meget, men lidt. Spørgsmålet er hvad der er mest korrekt. 

Hvis det er vigtig at have mere end ét punkt på enheden til at præsentere længden til kanterne på kabinettet, bør det andet vel også være det, eller hvad?

Jeg prøver lige og se om jeg kan få simuleret den du har lavet, i vores C program, så vender jeg lige tilbage med et screenshot Tongue
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 12:58
Henrik - det jeg fortæller dig er korrekt. Din OBD2 bruges kun ved de direkte bidrag fra off-axis punktkilderne. Din grønne trekant er IKKE retvinklet. ALLE de steder, hvor du skal bruge den afstand, du kalder b1+2, beregner du den med Pythagoras ud fra ODB og a1 !!!

Jeg lover dig, at du ville forstå det, hvis vi sad med tegningen og formlerne samme (som vi allerede har gjort).
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 13:02
Hey,

Jeg kan se at hans graf liger jeres, men mangler puklen.
Det direkte signal (OBD) er også det stærkeste/kraftigste, så det er vel det mest rigtige. 

Jeg prøver lige og rette det til, og ser om jeg kommer tættere på jer Tongue

Mange tak.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Aug 2013 at 13:02
Jeg "fastholder" ikke OBD - jeg bruger den korrekt til beregning af den afstand, hvor den skal bruges - nemlig til b1+2. Mine beregninger af afstandene fra de enkelte punktkilder og ud til kantkilderne (det du kalder a2) er selvfølgelig, som de skal være. Jeg tror, din misforståelse bunder i, at du ikke forstår fysikken bag. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2013 at 08:12
Den fejl, jeg talte om, er ikke en skaleringsfejl. Det er en "sjov" frekvensafhængig fejl, der udelukkende har betydning for niveauet ved helt lave frekvenser samt lidt på selve slopen, men den er absolut aldeles negligerbar på/over puklen. Effekten af denne fejl afhænger af forholdet mellem baflens dimensioner samt af driverens placering. Dette er ikke et problem i Edge, og det bør selvfølgelig bringes i orden. Jeg kan ikke umiddelbart finde fejl i selve formlerne (og ved visse dimensioner/placering ser alt fuldstændig korrekt ud - dvs. eksakt 6 dB step), men et eller andet sted er der noget galt. Det kan have noget med vægtning/koncentration af kantkilderne relativt til driveren at gøre, men jeg er ikke sikker. Jeg prøver at kigge på det, når jeg får tid. Skulle der i mellemtiden være andre, der får et lyst indfald, er jeg åben for input.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Aug 2013 at 10:23
Hey,

Mener stephen sagde, at der står at forholdet imellem bafflen og enheden er vigtig. Hvis den er for stor, (eller enheden for lille) ryger præcisionen. Kan det være det?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz