Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Er sugekredse noget lort?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Er sugekredse noget lort?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er sugekredse noget lort?
    Posted: 10 Feb 2011 at 10:30
Originally posted by USXX

Ja, både du og enhederne fortjener afgjort et andet filter - det ligner et rent "måle-filter", og jeg kan godt forstå, hvis det ikke lyder godt (og det skal ikke ses som noget personligt imod designeren).

 
Hey Ulrik..
 
Stort set alle målinger jeg har set, af SS15W og 18W som sidder i en "smal" baffel, har et "alvorligt" peak i området ca. 800-1000 Hz, når det måles on axis uden filter.
 
Hvike andre muligheder har man for at udglatte dette??
 
Det er jo i den grad hørbart med en niveauhævning i dette område på måske 3-5 dB.
 
Området er jo så langt fra en typisk delefrekvens, og så er det skisme da vanskeligt at korrigere her, uden at tilføje en eller anden form for sugekreds..
 
Det virker vel heller ikke "rigtigt", bare at måle konstruktionen eks. 30 grader off axis, og dermed kunne se en udglating af den vej.
 
Hvis man ønsker en rimelig ret frekvensgang, målt on axis på eks. d'appo konstruktionen, uden brug af sugekredsen? Hvordan dælen gøres det?
 
mvh
chris-torb
 
 
 
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 10:48
Den smalle baffel hjælper netop på et grimt baffelstep, problemet ligger mere i hvordan man placerer enhederne i pladen, her skal man være meget opmærksom. Jeg har lavet mange smalle højttalere som ikke lider af et grimt baffelstep, hvor baffelsteppet kan fjernes med et helt almindeligt kompensationskredsløb eller blot med en anden enhed i 2½Vejs.

Hvis det er for sent, så vil jeg hellere leve med et lille hæv end en sugekreds. Sugekredsen lever jo sit egen liv. En diffraktion er ikke en resonans, det er et akustisk fænomen - man kan bare prøve at kigge på impulsresponsen fra en diffraktion, så vil man også se, at den ikke opfører sig som et RCL kredsløb og skaber dermed slet ikke samme ballade. Man bliver nødt til at anskue tingene i tidsdomænet, for at se hvor skadelig en sugekreds er. Den virker jo ikke kun når du påtrykker den tone som den svinger ved, den virker også relativt lang tid efter. Det vil sige at man øger "udklingningstiden" markant i det område den virker ved. Noget andet er, at den pga. dens somregel forfærdelige fasekarakteristik også introducerer en masse dispersion og udtværing i tidsdomænet - Det kan diskuteres hvor hørbart det er (men jeg mener ikke at det skal ignoreres).

Det er næsten som at hægte sin trailer bag bilen med en fjeder mellem dem.


Edited by kappen - 10 Feb 2011 at 10:56
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 12:10
Hey,

Kan godt lide Kappen lige kommer med en teknisk forklaring, efterfulgt af en forklaring på jysk :)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 12:18
Originally posted by syncroniq

Hey,

Kan godt lide Kappen lige kommer med en teknisk forklaring, efterfulgt af en forklaring på jysk :)

Hæhæ.

Kan lige tilføje til det med forklaringen på jysk. At det går fint nok ved konstant hastighed over længere tid (det man også ser på en steadystate frekvensmåling). Men ved pludselige ændringer i hastigheden (transinter / musik) går det galt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 13:17
Den jyske forklaring siger alt.
 
Jeg er enig med Kasper!
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 13:25
Hey,

Så i siger at min højttaler er mere dynamisk med en sugekreds? LOL
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 14:00
Nej, mere "ustabil" ville være en bedre beskrivelse.
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 14:05
Hey.

Det er altid rart, med en forklaring i billedsprog. Om det så er øst eller vest billedsprog, er jo ikke så vigtigt ;-)

Jeg forstår bare stadig ikke, hvordan man skulle placere enhederne anderledes, i en d'appolito konstruktion, således at der ikke bliver omtalte niveauhævning.

Jeg er fuldt ud i balance med, at man i en 2 1/2 vejs konstruktion, bruger den "nedre" enhed, til at kompencere.

Vi kommer sku til at lave nogle flere workshops, så vi kan vidensdele lidt mere. :-)

Mvh
Chris-torb
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 14:35
Hey,

Torben > Du kan prøve og lege med det her program. Gratis og super nemt.

Jeg tænkte... en bred baffel arbejder vel en imod på mellemtoner, efter som de "booster" niveauet i toppen på enheden. Er det derfor B&W har en kugle den sidder i?
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 19:17
Originally posted by syncroniq

Hey,
Torben > Du kan prøve og lege med det her program. Gratis og super nemt.
Jeg tænkte... en bred baffel arbejder vel en imod på mellemtoner, efter som de "booster" niveauet i toppen på enheden. Er det derfor B&W har en kugle den sidder i?

Hey Henrik.
Tak for link'et

Jeg har prøvet en masse forskellige baffelmål og placeringer af enheder, men ingen af dem der kunne ligne en traditionel D' apolitto baffel, undgår et peak i området omkring 1 KHz.

Kasper skriver, at han hellere ville acceptere et hævet niveau i dette område, istedet for en biiiip-kreds.
Og det kan der jo være noget om.
Jeg har bare flere gange lyttet til konstruktioner med et for højt niveau ved ca. 800-1000 Hz og det giver, synes jeg, en rigtig kedelig "dåselyd" som kan være svær at leve med. Det hele bliver alt for "up forward"

Men det hele er jo kompromis på kompromis på kom.......
Kunne godt finde på, når jeg må køre bil igen, at få lavet et filter hos Kasper til mine, for at kunne sammenligne....
Det er sku da vildt interessant, at der er så mange tilgange, til at lave et fornuftigt delefilter :-)

Mvh
Chris- torb






Edited by chris-torb - 10 Feb 2011 at 19:19
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz