Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Er sugekredse noget lort?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Er sugekredse noget lort?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er sugekredse noget lort?
    Posted: 24 Aug 2010 at 10:30
Du skal tænke i tidsdomænet og ikke i frekvensdomænet.

Hvis man skal gengive f.eks. et firkantsignal korrekt, er det vigtigt at der er et konstant groupdelay osv.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2010 at 10:37
Hmmm.... Det ligger sq nok udenfor mine kompetancer, men skal det forstås således at den ekstra enhed "kun" tilføjes af hensyn til tidsdomænet og gruppeløbstiden...?
 
Indrømmet, jeg er ikke stærk i det hér, og hvis du ikke orker at forklare, så forstår jeg det godt....:-)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2010 at 12:58
Jeg vil gerne, men det bliver ikke over forummet her. Hvis der en dag er træf eller lignende vil jeg gerne fortælle lidt om det. Men det kræver næsten at man har noget baggrundsviden først (Fourier rækker).
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2010 at 17:05
Formoder Fourier var frø-spiser... Godt nok langhåret læsning i de få Google links jeg har kigget på - før jeg opgav LOL.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Aug 2010 at 18:32
Det er egentlig ikke så slemt med ham Fourier, jeg glemte at sige at man nok også skal kende til komplekse tal før man kan bruge hans rækker til noget.

Det han tager udgangspunkt i når han laver hans rækker er, at ethvert signal består af en sum af sinus/cosinus funktioner.

Det man så kan bruge hans rækker til, er at lave denne række af sinus/cosinus funktioner med forskellig frekvens/fase indtil man tilnærmer sig et givent signal.

En ægte firkant har uendelig stejle flanker eller rettere sagt går fra 0 til 1 på tiden = 0. Det kræver jo en "uendelig høj frekvens" at "ændre" et signal så hurtigt, derfor indeholder en firkant uendelig høje frekvenser.

Kigger man på en firkant med flad top, betyder det jo også at signalet indeholder DC. I praksis er der jo ikke noget som hedder DC / 0 Hz, man kan kun komme tæt på.

Det giver ihvertfald en hvis form for forståelse af frekvensdomænets sammenhæng med tidsdomænet at sidde og lege med hans rækker.


Skal man gengive en firkant korrekt skal man derfor bruge uendelig båndbredde, helt ned til 0Hz og op til uendelig Hz. Samt en flad frekvensgang - Hvis man ikke havde dette, hvad ville der så ske?.

Hvad der også kræves er, at der skal være konstant gruppeløbsforsinkelse (groupdelay). Hvad er nu det? gruppeløbsforsinkelse, er en tone's tidsmæssige forsinkelse (tone = rentone med bestemt frekvens). Hvis den ikke er konstant, vil der være nogle toner som er mere forsinket end de andre og hvis så en firkant (som er en sum af toner), de ligger forskudt tidsmæssigt i forhold til andre, vil signalet jo blive deformeret!

For ikke er skabe gruppeløbsforsinkelse, skal fasen på ens filtre være lineær.

Gruppeløbsforsinkelse kan findes ved at fasens første afledte i henhold til frekvensen.

Hvis man har målte værdier kræver det at man laver diskret differentiering. 



Edited by kappen - 25 Aug 2010 at 18:34
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2010 at 11:08
Hey,

Så det med at folk siger at elektrostater kan laver ægte firkanter, er noget fis? Går ik ud fra at de har en uanet båndbredde... 
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2010 at 15:22
En firkant indeholder kun DC, hvis den er forskudt i forhold til 0. Hvis den er symmetrisk omkring 0 ( går både positiv og negativ) er den laveste frekvens i signalet lig med firkantens frekvens. Der er så uendeligt mange harmoniske, dvs komponenter med n gange denne frekvens.

Når disse harmoniske frekvenser bliver filtreret fra får firkanten først runde hjørner og ender med at være en sinus, når alle harmoniske er filtreret fra.

En elektrostat eller en anden fasekorrekt højtaler kan derfor godt gengive en firkant troværdigt - men den får afrundede hjørner.

Hvis firkantens frekvens ligger i nærheden af den nedre grænsefrekvens sker der det, at firkantens vandrette del bliver skrå fordi de enkelte frekvenskomponenter i firkanten bliver faseforskudt.
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2010 at 23:13

Ovkaij... Firkanter, er det ikke noget man tegner ??? Confused

Shit mand, der er sq nogen der er ret avancerede herinde, respekt !!!
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2011 at 20:13
Originally posted by USXX

Personligt forsøger jeg helt at undgå sugekredse - og jeg bruger ALDRIG serie-sugekredsen (og det er IKKE sådan, man laver baffelkorrektion). Det mest grusomme er den såkaldte impedanslineære sugekreds (altså et L-led bestående af en serie- og en parallel-sugekreds) - uff! En rigtig dynamik-dræber.
Hmmmm.... Jeg har endelig fået samlet mine Ellam Dappo 9800 efter de blev skåret ned til en standerudgave, og har så efterfølgende fået lyttet på dem over de sidste par dage...

Hvis jeg ellers forstår dig rigtigt, så er ovenstående præcis den måde bas/mid-filteret er lavet på?


Anyway, så savner jeg i den grad dynamik, og hele mellemtonen virker lidt nasal og lukket....Cry
Jeg ved at enhedernes potentiale er til den diamentralt modsatte ende af skalaen, og er derfor pænt trist til mode. Omvendt så har jeg jo fået en forklaring i ovenstående på hvorfor de så lyder som de gør....Ouch

Må nok overveje og finde en anden "filterleverandør" til dem....
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Feb 2011 at 08:08

Ja, både du og enhederne fortjener afgjort et andet filter - det ligner et rent "måle-filter", og jeg kan godt forstå, hvis det ikke lyder godt (og det skal ikke ses som noget personligt imod designeren).

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz