Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Er sugekredse noget lort?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Er sugekredse noget lort?

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er sugekredse noget lort?
    Posted: 19 Jul 2009 at 22:05
Jeg har lavet et sæt mathcad dokumenter til at evaluere de filtre jeg laver i LspCAD, der finder man jo ofte hurtigt det stationære svar man ønsker og når enhederne er i fase, hvad  er der så mere at optimere? Ikke mindst er det værd at gøre alt for en flad frekvenskurve?

Jeg førsøgte at holde 1 og 2 ordens filtre op i mod hinanden og selvfølgelig opfører et 1 ordensfilter sig pænere i tidsdomænet, men det vigtigste er altså udførelsen af det. Her skal man specielt undgå at afstemme dem således, at de har et lille eller endnu værre et stort hæv inden de ruller af, en blød afruldning resulterer somregel i et bedre og mere dæmpet transientsvar, desuden vil fasen også  dreje mere blødt hvilket resulterer i mindre gruppeløbsforsinkelser. Så de her stejle og skarpe filtre som ser godt ud på papiret (frekvens responsen) kan altså have problemer med resonanser og ringning.

Nok om det, jeg vil gerne vise stepresponsen for et typisk 1 og 2 ordens lavpas filter og hvad der sker hvis man sætter en sugekreds på.

Her ses frekvens og fase karakteristik og deres transientsvar:

Der er 1orden, 2orden og 1orden med sugekreds, Gæt selv hvad der er hvad.










Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2009 at 07:58
wow, dræber den sugekreds hvirkeligt så meget Dead
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2009 at 09:05
Den dræber ingen ting! den opfinder noget nyt...Confused
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2009 at 15:27
Hey,

Arg vi fandt ud af at en blødere sugekreds næsten ikke kunne ses. 
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2010 at 19:26
Ot. Kan det passe at B&O er ophavsmand til 12/6/12 dB filteret hvor mellemtonen har et voldsomt bredt arbejdsområde (ca. 300-5000 Hz), men som samtidig skulle minimere faseproblemer?
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Aug 2010 at 23:00
Kappen,

Nu viser dine grafer jo kun stepresponsen for LP delen. Meget meget værre ser det ud når man kigger på summen af LP og HP for de fleste højere ordens filtre. Jeg har vist nogle kurver i en tråd på Hifi4all:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81925&PN=9&TPN=1

Jeg mener også B&O's filler driver bliver nævnt i denne tråd. Det er ganske rigtigt et forsøg på at undgå faseforvrængning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2010 at 08:13
Mik112; det er det, der betegnes Filler Driver princippet - udtænkt/opfundet af Erik Bækgaard hos B&O. Det er teoretisk set ret genialt - og kan virke rigtig godt i praksis.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2010 at 08:26
Jeg ville aldrig bruge en sugekreds i enhedens pasbånd - men vil man af uransagelige årsager benytte dette beskidte kredsløb, er det serie-sugekredsen, man skal benytte (de tre komponenter er indbyrdes parallelkoblet og sidder så i serie med enheden). Derimod kan der være situationer, hvor parallel-sugekredsen (de tre komponenter er indbyrdes serieforbundet og sidder så parallelt over enheden) har sin berettigelse. Den kan kun bruges på afrulningen (da filterets impedans skal være steget, så der kan dannes spændingsdeling). Den bruges, når fx en bas/mellemtone har et relativt højt smalt peak længere oppe, end enheden skal bruges - det kunne fx være en Seas "magnesium-membran". Fjerner man ikke sådan et peak, får man aldrig filteret til at fungere p.g.a. en kraftig faseforstyrrelse. Her virker sugekredsen ikke i enhedens arbejdsområde - men over. Vær varsom - man skal ramme den rigtige centerfrekvens, ellers ender man let med to (omend lidt mindre) resonanser. Personligt forsøger jeg helt at undgå sugekredse - og jeg bruger ALDRIG serie-sugekredsen (og det er IKKE sådan, man laver baffelkorrektion). Det mest grusomme er den såkaldte impedanslineære sugekreds (altså et L-led bestående af en serie- og en parallel-sugekreds) - uff! En rigtig dynamik-dræber.


Edited by USXX - 24 Aug 2010 at 08:29
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2010 at 10:01
Det er spændene læsning. er det ikke det Torben roder med her
 
Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Aug 2010 at 10:27
Originally posted by m@dsen

Det er spændene læsning. er det ikke det Torben roder med her
 
Michael
Forstår ikke helt hensigten med det? De andre enheder oplapper jo stort set som en alm. 2vejs, eller tager jeg fejl her....?
 
Jeg kan bedre forstå at bruge en meget bredbåndet enhed til de vigtigste område, så man kan dele lavt til bas og højt til diskant, men det ser da ikke ud til at være tilfældet hér....?
 
Hvad er fordelen, eller opfatter jeg det forkert....?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz